2022-10-12, 18:56
Medlem
TheJackets avatar
Ja jojon fick en revival på 90-talet
Citera
2022-10-12, 19:45
Moderator
HelgeBuks avatar
Jag minns den extremt korta Jojo-trenden som varade max ett halvår, strax innan "pogs" dök upp om jag inte minns fel. Kan vara så att Coca Cola låg bakom den genom att det såldes cola/fanta/sprite-jojos. Hade en sprite.

Det borde varit antingen 1993 eller 94.
Citera
2022-10-12, 21:11
Medlem
pyro860s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HelgeBuk
Jag minns den extremt korta Jojo-trenden som varade max ett halvår, strax innan "pogs" dök upp om jag inte minns fel. Kan vara så att Coca Cola låg bakom den genom att det såldes cola/fanta/sprite-jojos. Hade en sprite.

Det borde varit antingen 1993 eller 94.

Det kan nog stämma. Sen fick jojon ett uppsving igen i slutet av nittiotalet/början av 00-talet. Iallafall på min skola. Jag hade en kalmartissa och sedan blev det inne att ha en som såg ut som ett skateboardhjul som alla skulle ha. Dessa var beiga med en text i svart/rött/vitt. Dessa gick sönder ganska fort och jag hade ett par stycken. Sen fanns det några som sprang runt med Tornados och dom där lite mer avancerade med kullager

Jag kunde spinna, göra klockan (..heter den väl när man har snöret som trekant och pendlar? Lyckades nog bara 1 gång tror jag), gå med hunden och några andra enklare tricks

Minns inte vem jag pratade jojo:s med tydligen men det verkar som att kidsen har det som fluga just nu, iallafall på den skola vars personens barn går på

Kalmartrissan har jag faktiskt kvar någonstans
Citera
2022-10-12, 21:40
Medlem
Loop-de-loop, och jorden runt var några av trixen man lärde sig. Självklart med en jojo med kullager, det var väl början på 2000 tror jag.
Citera
2022-10-12, 21:43
Medlem
Hussefars avatar
Kommer ihåg att man tyckte Coca Colas, Fantas och Sprites var sjukt läkra. Speciellt förstnämda. Hade en sån och kände mig som en kung. Måste varit mitten på 90-talet. Fick man inte en jojo om man köpte ett visst antal läsk?

Av svaren att döma så måste det varit en trend i hela landet.
Citera
2022-10-12, 21:46
Medlem
sebno1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pyro860
Det kan nog stämma. Sen fick jojon ett uppsving igen i slutet av nittiotalet/början av 00-talet. Iallafall på min skola. Jag hade en kalmartissa och sedan blev det inne att ha en som såg ut som ett skateboardhjul som alla skulle ha. Dessa var beiga med en text i svart/rött/vitt. Dessa gick sönder ganska fort och jag hade ett par stycken. Sen fanns det några som sprang runt med Tornados och dom där lite mer avancerade med kullager

Jag kunde spinna, göra klockan (..heter den väl när man har snöret som trekant och pendlar? Lyckades nog bara 1 gång tror jag), gå med hunden och några andra enklare tricks

Minns inte vem jag pratade jojo:s med tydligen men det verkar som att kidsen har det som fluga just nu, iallafall på den skola vars personens barn går på

Klassiskt trick det där också, underlättade med kullager Jojo då. Det där i slutet av nittiotalet har jag ett strakt minne att det även var en Jojo-tillverkare (?) som även anordnade Jojo-tävlingar då och då nere i Centrum. Där man skulle klara tricks i olika grad, tillslut var det en ensam vinnare kvar som kunde mest trick.
Citera
2022-10-12, 21:46
Medlem
Kolla tradera..finns många fina där.
Citera
2022-10-12, 21:57
Medlem
towbs avatar
Med kullager typ 99. Kom på att det var jävligt kul att joja så köpte några dyra jojosar för några år sedan. Visade sig att det var kul även som 30+, men det där har man ju inte tid med, och kan inte hålla på med bland folk...
Citera
2022-10-12, 22:05
Medlem
På sjuttiotalet, runt 74-76 , var jojo väldigt populärt. Minns hur jag ville lära mig ” jorden runt” men lyckade aldrig;-)!
Citera
2022-10-12, 22:18
Medlem
Galdars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebno1
Klassiskt trick det där också, underlättade med kullager Jojo då. Det där i slutet av nittiotalet har jag ett strakt minne att det även var en Jojo-tillverkare (?) som även anordnade Jojo-tävlingar då och då nere i Centrum. Där man skulle klara tricks i olika grad, tillslut var det en ensam vinnare kvar som kunde mest trick.

I samband med filmen bugs life så gjorde de jojos med det motivet på, och sånna tävlingar anordnades bland annat , köpte en jojo i en leksaksaffär i sommras med kullager och ledlampor som blinkar som in i helvete när man jojar , fortfarande riktigt jävla kul .
Citera
2022-10-12, 22:27
Medlem
OrangePicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pyro860

Det verkar vara något uppsving ja, sydsvenskan hade nyligen en artikel om någon gammal korvkioskägare tillika jojomästare. Artikeln om Jojo-Frasse
Citera
2022-10-12, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Väldigt populärt på 70 talet...finaste jo-jon var CocaCola jo-jon..

Exakt! Den + Fanta och Sprite var de bästa. De spann som en katt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in