2022-10-12, 22:57
Medlem
Gavins-Friends avatar
Ni kan ju skriva var ni växte upp då Jag växte upp i Stockholm (Södertörn) och Jojo var skitstort under några år. Det, hockeykort och pogs. Sen kom Pokemon och tog över allt det där. Minns att jag hade nån Jojo som spann av sig själv typ och då ville alla ha en sån.
Citera
2022-10-12, 23:01
Medlem
sanningenskrigare2s avatar
Satt med delat kontor hos Näringslivets hus på 90-talets andra halva, just när de skulle rösta fram årets julklapp hos grannarna. Mellan persiennerna till mötesrummet syntes jojon på listan över de slutliga kandidaterna. Tror det blev woken eller hockeymålet som drog längsta strået till sist. Vi hade för övrigt gemensamhetsutrymmen, vi på min näringsverksamhet och de som bestämde årets julklapp.
Citera
2022-10-12, 23:11
Medlem
immenhusens avatar
Jojo hade en renässans under 90-talet. Professionella jojo-jonglörer(?) åkte t.o.m. omkring och uppträdde bl.a. på scenen i Kungsan vill jag minnas.

/AI
Citera
2022-10-12, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Väldigt populärt på 70 talet...finaste jo-jon var CocaCola jo-jon..

Precis som på 30-talet och på 50-talet. En mycket gammal leksak som kommit och gått genom decennierna.

Fråga er farfar om hans farsa hade en kalmartrissa. Det hade han säkert.
Citera
2022-10-12, 23:26
Medlem
Var Cola, Fanta och Sprite exakt lika bara att de hade olika etiketter?

På min skola cirkulerade massa "sanningar" om vilken av de tre som var bäst på vilket trick, spann bäst osv.
Citera
2022-10-13, 05:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jah_man2
Vi som hade en kullager jojo från SKF var kungar i plugget redan i början av åttiotalet.

Citat:
Ursprungligen postat av Neida
I transparent plast. Detta var Rolls Royce bland Jojo. Dessa + Sprite + Coca Cola var ca 1984 ish tror jag.
Åttiotalet här också! Jojon verkar ha fått ett uppsving med jämna mellanrum under 1900-talet. Numera dock kanske död i kampen mot telefoner, plattor, paddor och datorer...
Citera
2022-10-13, 05:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av immenhusen
Jojo hade en renässans under 90-talet. Professionella jojo-jonglörer(?) åkte t.o.m. omkring och uppträdde bl.a. på scenen i Kungsan vill jag minnas.

/AI
Ja vi hade till och med en "jojo-mästare" som kom och uppträdde på vår skolgård! Han pratade inte ett ord svenska och jag vill minnas att han kom från någonstans nere på kontinenten.

Alla ungar satt och gapade och dagen efter gick hälften av oss omkring med en jojo. Dessa användes för övrigt mestadels som vapen snarare än vad de var avsedda för
Citera
2022-10-13, 06:00
Medlem
Yes! En väldigt kort epok på mitten av nittiotalet. Tror det car typ coca cola som sålde och gav bort dem. De stod utanför livsmedelsaffären i min by.
Citera
2022-10-13, 06:25
Medlem
Haajibs avatar
90-tals jojon är ju bara massa plast med lampor som lös i mörkret.
Citera
2022-10-13, 08:03
Medlem
I Sthlm känns det som att trenderna var i stigande ordning med 90-talet som början:

Spelkulor (dankar var sjukt värda).

Hockeybilder

Jo-jo

Pogs
Citera
2022-10-13, 08:12
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jymdjaket
Undrat ett tag om det mest var en lokal grej här som man inte fattade var lokal då. Var jojo superpopulärt i hela Sverige (eller stora delar av världen t.o.m.?) ett tag under 90-talet? Minns att alla lärde sig tricks och hade jojoar som blinkade och härjade.

När jag gick i mellanstadiet på 90-talet hade ALLA på skolan en Coca-cola-, Fanta-, eller Sprite-jojo under ett år. Det kom till och med ett ”jojo-proffs” till plugget och hade uppvisning. Nu i efterhand har man ju fattat att detta var en gigantisk reklamkampanj från Coca-cola riktad till barn. Stört att de fick komma till skolan egentligen. Rektorn måste fått ett kuvert med svarta stålar.
Citera
2022-10-13, 08:13
Medlem
blubblebees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jah_man2
Vi som hade en kullager jojo från SKF var kungar i plugget redan i början av åttiotalet.

+1 på den. SKF va fet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in