• 1
  • 2
2022-10-12, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av natapakta
Hej. Jag har senaste året jobbat med visstidsanställningar genom ett bemanningsföretag för akademiker. Löneutvecklingen inom detta bemanningsföretag är väldigt bra och har ökat min lön med 3000 efter att ha skiftat till mitt andra företag. Alltså för varje gång man blir konsult för ett nytt bolag så höjs automatiskt lönen ganska rejält. Får nu i snitt 30.000 i månaden vilket beroende på om månaden innebär många arbetstimmar kan landa på drygt 33.000 i månaden brutto.

Problemet är att väldigt få företag är pigga på att anställa tillsvidare. Däremot finns det extremt mycket jobb, särskilt inom den sektorn där jag jobbar där konsulter efterfrågas hela tiden då den sektorn växer och efterfrågas. Har nu 1 års erfarenhet inom den här branschen och har därför redan fått in en fot.

Kontantinsatsen är redan klirrad då morsan sparat åt mig och är beredd att lägga på. Samtidigt har jag själv sparat och kommer spara mera, för att lägga undan för eventuell kontantinsats. Så den biten är inte ett problem. Dessutom vill min mor, som är fast anställd, gå in som medlåntagare vilket lär behövas för att jag ska kunna låna tillräckligt mycket. Och nu när bostadspriserna går ner så lär det vara läge att slå till nu.

Jag är i 25 årsåldern och trivs rätt bra med att bo hemma då det innebär att man sparar på jävligt mycket utgifter. Men börjar känna att jag vill skissa på framtiden och bo i en egen lya. Är så trött på att öppna dörren och inte kunna känna lugn och ro när jag kliver in. Vill också börja ta mer eget ansvar med allt som det innebär.

Vad tror ni, kan jag med dessa förutsättningar få ett bolån hos storbankerna?

Testa hos Nordax Bank.
Citera
2022-10-12, 19:14
Medlem
Skorpan91s avatar
Svea bank funkar med visstidsanställning/projektanställning
Citera
2022-10-12, 19:57
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Men hur fan gör alla människor som är visstidsanställda? Var bor dom?

Handlar det om vart folk bor nu? Prova gå till en vanlig bank och sök bolån, säg att du är visstidsanställda så får du höra vad dom säger. Att inte ha fast anställning kan ställa till det genom att din inkomst inte är säkrad. Det är så bankerna resonerar.
Citera
2022-10-13, 00:01
Medlem
Citat:
Hej. Jag har senaste året jobbat med visstidsanställningar genom ett bemanningsföretag för akademiker. Löneutvecklingen inom detta bemanningsföretag är väldigt bra och har ökat min lön med 3000 efter att ha skiftat till mitt andra företag. Alltså för varje gång man blir konsult för ett nytt bolag så höjs automatiskt lönen ganska rejält. Får nu i snitt 30.000 i månaden vilket beroende på om månaden innebär många arbetstimmar kan landa på drygt 33.000 i månaden brutto.

Problemet är att väldigt få företag är pigga på att anställa tillsvidare. Däremot finns det extremt mycket jobb, särskilt inom den sektorn där jag jobbar där konsulter efterfrågas hela tiden då den sektorn växer och efterfrågas. Har nu 1 års erfarenhet inom den här branschen och har därför redan fått in en fot.

Kontantinsatsen är redan klirrad då morsan sparat åt mig och är beredd att lägga på. Samtidigt har jag själv sparat och kommer spara mera, för att lägga undan för eventuell kontantinsats. Så den biten är inte ett problem. Dessutom vill min mor, som är fast anställd, gå in som medlåntagare vilket lär behövas för att jag ska kunna låna tillräckligt mycket. Och nu när bostadspriserna går ner så lär det vara läge att slå till nu.

Jag är i 25 årsåldern och trivs rätt bra med att bo hemma då det innebär att man sparar på jävligt mycket utgifter. Men börjar känna att jag vill skissa på framtiden och bo i en egen lya. Är så trött på att öppna dörren och inte kunna känna lugn och ro när jag kliver in. Vill också börja ta mer eget ansvar med allt som det innebär.

Citat:
Men hur fan gör alla människor som är visstidsanställda? Var bor dom?
Visstidsanställning och ensam låntagare, då är det direkt avslag hos banker med vettig ränta.

Visstid, med en medlåntagare som har tillsvidare, då kan det gå, beror dock på många parametrar.

Dom flesta som är visstidsanställda bor nog med någon, föräldrar eller sambo tex, eller har en medlåntagare. Annars är det nog andrahand som gäller, om man inte vill betala ockerpriser till bluestep med fler.
Citera
2022-10-13, 00:42
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChapterTwo
Testa hos Nordax Bank.

Har du själv bolån hos dom? Att folk ens rekommenderar dessa idiotiska banker inklusiv Bluesteep med höga boräntor.
Tänker man inte mer på ekonomin än att man är så desperat att ta ett bolån med dessa höga räntor som det innebär med dessa skit låntagare.
Dom lånar ut pengar till folk som har betalningsanmärkningar och annat skit.
Att vanliga banker säger nej till dessa är av en anledning. Men är man en idiot så är man.
Citera
2022-10-13, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kamreren
Visstidsanställning och ensam låntagare, då är det direkt avslag hos banker med vettig ränta.

Visstid, med en medlåntagare som har tillsvidare, då kan det gå, beror dock på många parametrar.

Dom flesta som är visstidsanställda bor nog med någon, föräldrar eller sambo tex, eller har en medlåntagare. Annars är det nog andrahand som gäller, om man inte vill betala ockerpriser till bluestep med fler.
Kan tycka att jag som inte har några betalningsanmärkningar och helt obelånad, med rätt OK inkomst som visstidare tillsammans med morsan som medlåntagare och som är fast, kombinerat med att vi kan lägga en lite större insats, så borde det väl gå?
Citera
2022-10-13, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glajarn
Har du själv bolån hos dom? Att folk ens rekommenderar dessa idiotiska banker inklusiv Bluesteep med höga boräntor.
Tänker man inte mer på ekonomin än att man är så desperat att ta ett bolån med dessa höga räntor som det innebär med dessa skit låntagare.
Dom lånar ut pengar till folk som har betalningsanmärkningar och annat skit.
Att vanliga banker säger nej till dessa är av en anledning. Men är man en idiot så är man.

Nej, det har jag inte.
Citera
2022-10-13, 18:40
Medlem
Citat:
Kan tycka att jag som inte har några betalningsanmärkningar och helt obelånad, med rätt OK inkomst som visstidare tillsammans med morsan som medlåntagare och som är fast, kombinerat med att vi kan lägga en lite större insats, så borde det väl gå?
Att inte ha någon betalningsanmärkning är en förutsättning, även om du har missad trängselskatt på 10 kr är det nej tack från banken.

Om banken går med på dig och din mamma som låntagare är det bara banken som kan svara på, många parametrar som spelar in som sagt. Tex hur din mamma bor idag, hur stora lån hon har, står hon själv på lånen, finns det en rimlig chans att du kan ta över lånet själv så fort du får tillsvidare, osv... Ring din bankman...
Citera
2024-03-13, 16:56
Medlem
Bumpar denna tråd med en fråga.

Om ett par ansöker om bolån där den ena sökande har en tillsvidareanställning och den andra en visstidsanställning brukar storbankerna bevilja lånet?
Citera
2024-06-24, 11:23
Medlem
Bump någon som har erfarenhet av bolån från någon av storbankerna när man endast haft visstidsanställning?
Citera
2024-06-24, 11:48
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:

Medianlönen är lite över 34k i Sverige, tror din låga lön kan bli ett större hinder än att du saknar fast anställning. Du slår i skuldkvotstaket vid runt 2,2 miljoner i bolån men der kanske räcker för dig?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in