• 1
  • 2
2022-10-11, 22:52
Medlem
Hej. Jag har senaste året jobbat med visstidsanställningar genom ett bemanningsföretag för akademiker. Löneutvecklingen inom detta bemanningsföretag är väldigt bra och har ökat min lön med 3000 efter att ha skiftat till mitt andra företag. Alltså för varje gång man blir konsult för ett nytt bolag så höjs automatiskt lönen ganska rejält. Får nu i snitt 30.000 i månaden vilket beroende på om månaden innebär många arbetstimmar kan landa på drygt 33.000 i månaden brutto.

Problemet är att väldigt få företag är pigga på att anställa tillsvidare. Däremot finns det extremt mycket jobb, särskilt inom den sektorn där jag jobbar där konsulter efterfrågas hela tiden då den sektorn växer och efterfrågas. Har nu 1 års erfarenhet inom den här branschen och har därför redan fått in en fot.

Kontantinsatsen är redan klirrad då morsan sparat åt mig och är beredd att lägga på. Samtidigt har jag själv sparat och kommer spara mera, för att lägga undan för eventuell kontantinsats. Så den biten är inte ett problem. Dessutom vill min mor, som är fast anställd, gå in som medlåntagare vilket lär behövas för att jag ska kunna låna tillräckligt mycket. Och nu när bostadspriserna går ner så lär det vara läge att slå till nu.

Jag är i 25 årsåldern och trivs rätt bra med att bo hemma då det innebär att man sparar på jävligt mycket utgifter. Men börjar känna att jag vill skissa på framtiden och bo i en egen lya. Är så trött på att öppna dörren och inte kunna känna lugn och ro när jag kliver in. Vill också börja ta mer eget ansvar med allt som det innebär.

Vad tror ni, kan jag med dessa förutsättningar få ett bolån hos storbankerna?
Citera
2022-10-11, 23:06
Medlem
Tror inte hos storbankerna. I dessa tider tycker dom det känns för osäkert.

Men kanske bluestep.
Citera
2022-10-11, 23:13
Medlem
Dualitys avatar
Varför kan du inte bli fast anställd av bemannings/konsultföretagen? Vet inte vilken bransch du arbetar inom, men för teknikrelaterade saker så är det inte ovanligt att vara tillsvidare på t.ex. Atea och dra runt på uppdrag.

Och om det nu finns så enormt mycket jobb, varför vill inte företagen du hamnar på anställa? Har du frågat?
Citera
2022-10-12, 06:58
Medlem
Storbankerna bryr sig bara om trygga fasta anställningar.
De bryr sig inte om hur mycket pengar du har på kontot eller vad du har tjänat tidigare.
Det är framtida inkomst de är intresserade av och då gäller bara tillsvidareanställning.

Du får söka dig till segmentet under med högre ränta.
Citera
2022-10-12, 07:20
Medlem
idiamindadas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av natapakta
Hej. Jag har senaste året jobbat med visstidsanställningar genom ett bemanningsföretag för akademiker. Löneutvecklingen inom detta bemanningsföretag är väldigt bra och har ökat min lön med 3000 efter att ha skiftat till mitt andra företag. Alltså för varje gång man blir konsult för ett nytt bolag så höjs automatiskt lönen ganska rejält. Får nu i snitt 30.000 i månaden vilket beroende på om månaden innebär många arbetstimmar kan landa på drygt 33.000 i månaden brutto.

Problemet är att väldigt få företag är pigga på att anställa tillsvidare. Däremot finns det extremt mycket jobb, särskilt inom den sektorn där jag jobbar där konsulter efterfrågas hela tiden då den sektorn växer och efterfrågas. Har nu 1 års erfarenhet inom den här branschen och har därför redan fått in en fot.

Kontantinsatsen är redan klirrad då morsan sparat åt mig och är beredd att lägga på. Samtidigt har jag själv sparat och kommer spara mera, för att lägga undan för eventuell kontantinsats. Så den biten är inte ett problem. Dessutom vill min mor, som är fast anställd, gå in som medlåntagare vilket lär behövas för att jag ska kunna låna tillräckligt mycket. Och nu när bostadspriserna går ner så lär det vara läge att slå till nu.

Jag är i 25 årsåldern och trivs rätt bra med att bo hemma då det innebär att man sparar på jävligt mycket utgifter. Men börjar känna att jag vill skissa på framtiden och bo i en egen lya. Är så trött på att öppna dörren och inte kunna känna lugn och ro när jag kliver in. Vill också börja ta mer eget ansvar med allt som det innebär.

Härda ut och spara. Tids nog får du en fast anställning.
Citera
2022-10-12, 07:45
Medlem
oresundsbroens avatar
Ledsen bara fast gäller
Senast redigerad av oresundsbroen 2022-10-12 kl. 07:49.
Citera
2022-10-12, 14:21
Medlem
glajarns avatar
Citat:

Bankerna kommer inte godkänna ett bolån när du är visstidsanställd. Det finns ingen säkerhet i det iom att du inte har fast anställning. Att söka bolån på Bluesteep som någon sa är inget jag skulle rekommendera överhuvudtaget.
Citera
2022-10-12, 17:13
Medlem
Citat:

Jag har själv fått ett bolån när jag var arbetslös, just på grund av att jag hade en medlåntagare med fast anställning. Men i mitt fall var det lite annorlunda eftersom min medlåntagare skulle bo i lägenheten till skillnad från din, och världsekonomin var inte lika skakig som idag.

Det är viktigt att komma ihåg att bankerna vill tjäna pengar, så om man hjälper dem att hitta faktorer som sänker deras risk så kan det leda till ett ja även om man inte får ja på första försöket. Kan du lägga in en kontantinsats som ligger betydligt högre än minimikravet på 15% så är det en fördel, eftersom det ger ett större utrymme för hur mycket priserna kan sjunka utan att det drabbar deras säkerhet. Om du är beredd att binda lånet på lång löptid så innebär det en inlåsningseffekt som leder till säkrare inkomster för banken, så det gillar de också.

Prata med banken. Det är inte så svartvitt som andra i tråden försöker få dig att tro.
Citera
2022-10-12, 17:40
Medlem
Jag tog bolån med Nordax medan jag studerade med CSN, men min fru hade fast anställning. Fick ca 3,60% ränta men kändes ok då lägenheten kostade under 2 miljoner. Detta var dock innan bankerna började höja sina räntor så vet inte hur saftig ränta man får nu. Har du andra lån eller betalningsanmärkningar kan man få räntor på över 10% dock. Så det beror på livet i övrigt. Jag pratade både med bluestep och nordax när det begav sig och upplevde Nordax som lite mindre skumrask än bluestep. Hör med dem vad de kan erbjuda.
Citera
2022-10-12, 17:44
Medlem
Såg en reklamfilm rätt nyligen som tyckte det var roligt att skoja om "fast tandställning" när man inte BEHÖVDE det för att ta bolån. Det är nog till dylika företag man får vända sig om inkomsten inte är säker.
Citera
2022-10-12, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duality
Varför kan du inte bli fast anställd av bemannings/konsultföretagen? Vet inte vilken bransch du arbetar inom, men för teknikrelaterade saker så är det inte ovanligt att vara tillsvidare på t.ex. Atea och dra runt på uppdrag.

Och om det nu finns så enormt mycket jobb, varför vill inte företagen du hamnar på anställa? Har du frågat?
För att företagen tänker kortsiktigt och kör på med konsulter för att bli av med enligt deras syn "temporära" belastningar trots att de egentligen är bestående. Att ha en tillsvidare anställd kostar mer då det blir svårare att bli av med dom.

Jobbar inte med teknik. Jobbar med administration/handläggning. Bemanningsföretagen inom de här segmenten har inte längre fast anställda som dom hade för 15 år sedan. Nu är alla visstid.
Citera
2022-10-12, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glajarn
Bankerna kommer inte godkänna ett bolån när du är visstidsanställd. Det finns ingen säkerhet i det iom att du inte har fast anställning. Att söka bolån på Bluesteep som någon sa är inget jag skulle rekommendera överhuvudtaget.
Men hur fan gör alla människor som är visstidsanställda? Var bor dom?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in