2022-10-11, 14:37
Förut hade jag problem att svälja. Det vattnades på olustigt vis konstant saliv som jag fick spotta i en hink. Nu är det istället kanske något liknande som tagit andra former av besvär och icke komfortabla upplevelser.
Det finns vissa somatiska problem med tänderna så som lagningar, hål, tandsten mm, men dom är inte större än andras och inte nytt.
Vad som är nytt är att det tillkommit känslor av spändhet i käken och tänderna, olika slags känningar av utmattning, upprördhet och olustkänslor som härstammar från munnen.
Det är inte inbillning eller overklighet, utan snarare en form av exempelvis stress. Men exakt vad vet jag inte.
Jag tänker mig eller känner det som att tänderna är knutna i "osynliga rep" och ska dras ut. Tandfokus hoppar upp och ner och "sätter sig" i olika områden i munnen, ibland i munnens och ansiktets mjukdelar som t.ex. kinderna.

Tungan flyger fram och tillbaka och känner nervöst i munnen. Jag masserar och joggar underkäken och försöker slappna av men det hjälper inte. Det känns som jag behöver dra ut alla tänder och skära av ansiktet för att få ro men det är såklart bara en känsla.
Givet att allt detta inte kan vara kroppsliga besvär, vad är det då och vad gör man åt det?
Citera
2022-10-11, 16:27
Medlem
Onaniprodukts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JuhuValjekalja
Förut hade jag problem att svälja. Det vattnades på olustigt vis konstant saliv som jag fick spotta i en hink. Nu är det istället kanske något liknande som tagit andra former av besvär och icke komfortabla upplevelser.
Det finns vissa somatiska problem med tänderna så som lagningar, hål, tandsten mm, men dom är inte större än andras och inte nytt.
Vad som är nytt är att det tillkommit känslor av spändhet i käken och tänderna, olika slags känningar av utmattning, upprördhet och olustkänslor som härstammar från munnen.
Det är inte inbillning eller overklighet, utan snarare en form av exempelvis stress. Men exakt vad vet jag inte.
Jag tänker mig eller känner det som att tänderna är knutna i "osynliga rep" och ska dras ut. Tandfokus hoppar upp och ner och "sätter sig" i olika områden i munnen, ibland i munnens och ansiktets mjukdelar som t.ex. kinderna.

Tungan flyger fram och tillbaka och känner nervöst i munnen. Jag masserar och joggar underkäken och försöker slappna av men det hjälper inte. Det känns som jag behöver dra ut alla tänder och skära av ansiktet för att få ro men det är såklart bara en känsla.
Givet att allt detta inte kan vara kroppsliga besvär, vad är det då och vad gör man åt det?

Det är stress och/eller ångest och jag skulle råda dig att söka kontakt med vården innan det blir ännu värre. Sånt här är viktigt att stoppa så tidigt man kan. Om fem år kanske du ligger på badrumsgolvet och drar ut alla dina tänder..
Citera
2022-10-11, 16:48
Citat:
Ursprungligen postat av Onaniprodukt
Det är stress och/eller ångest och jag skulle råda dig att söka kontakt med vården innan det blir ännu värre. Sånt här är viktigt att stoppa så tidigt man kan. Om fem år kanske du ligger på badrumsgolvet och drar ut alla dina tänder..
Det är oklart vilka magiska meningar eller botande sanningar någon öht inom vården kan säga/berätta som kan göra att folk skulle känna sig annorlunda.
Vård handlar mycket bara om att sälja in tro och hopp och om att uppfostra och att ta kontroll. Samt att exploatera människor.
Eller att snabbast få bort patienten ur högen av papper.

Det är naivt att tro att ångest och smärta, om det är det, skulle kunna avhjälpas eller botas. I vilken värld lever man då?
Om så vore fallet borde alla vara ångestfria och friska. Åtminstone borde en statistisk trend över tid vara möjlig att se. Tillit till ord, att prata runt och förskjuta frågor, är med all rätt synad och förbi. Det borde den vara för alla.

Tack ändå.
Citera
2022-10-11, 17:46
Anledningen till att jag dissekerar frågan är att jag inser att det kan finnas någon sanning som vården kan säga som inte du, eller vem som helst, kan skriva eller berätta. Dessutom finns det inte en Fass.se för läkare och en för patienter/övriga.
Vad betyder egentligen sök hjälp? Kan det ens betyda något annat än att återfå naivitet och tro. Om det finns en helande mening eller insikt så borde denna alltid lika bra kunna skrivas tex i en bok.
Citera
2022-10-11, 19:20
Medlem
Muppetys avatar
Det jag känner till att att man kan få bl.a. tardiv dyskinesi; https://sv.wikipedia.org/wiki/Tardiv_dyskinesi o andra ryckningar i munnen av en hel del psykmediciner, främst neuroleptika. Man kan även bli stel i käkarna. Men att det skulle bero på psykiska problem har jag inte hört.

EDIT: Jag tror att andelen hål i tänderna också är högre hos folk med psykisk ohälsa, då många slarvar med tandborstningen.
Senast redigerad av Muppety 2022-10-11 kl. 19:53.
Citera
2022-10-11, 19:54
Citat:
Ursprungligen postat av Muppety
Det jag känner till att att man kan få bl.a. tardiv dyskinesi; https://sv.wikipedia.org/wiki/Tardiv_dyskinesi o andra ryckningar i munnen av en hel del psykmediciner, främst neuroleptika. Man kan även bli stel i käkarna. Men att det skulle bero på psykiska problem har jag inte hört.
En bra tanke och möjlig förklaring, men nej det är en subjektiv känsla som endast sitter i tänderna och kinderna. I så fall möjligen begränsad akatisi till enbart munnen. Jag tror det handlar om att jag blivit för observant och att jag spänner mig och biter i tänderna.

Citat:
Anekdotiska rapporter att kronisk samtidigt missbruk och tillförsel av det sedativa-hypnotiska GHB tillsammans med amfetaminer eller i samband med högre doser, inducerar övergående manifestationer av tardiv dyskinesi och mer ihållande akatisi. Båda tillstånden är också associerade med GHB abstinens åtföljt av dygnet runt tillförsel under månader eller år.
Detta däremot. Men begränsat bara till tänderna och kinderna hörs ändå konstigt.
Citera
2022-10-11, 19:54
Medlem
Ballooonies avatar
Citat:

Använder du tuggummi?
Försök att finna ro. Lättare sagt ja.
Men det låter som stress.

Jag upplever, upplevde ofta liknande..

Hur är din tuggyta?
Citera
2022-10-11, 20:44
Citat:
Ursprungligen postat av Muppety
EDIT: Jag tror att andelen hål i tänderna också är högre hos folk med psykisk ohälsa, då många slarvar med tandborstningen.
Det är nog delvis sant men har troligen mer att göra med hur organiserad man är som person.
Ingen vill ha hål i tänderna och alla vet hur man förebygger det så antalet hål i tänderna måste säga åtminstone något.

Citat:
Ursprungligen postat av Ballooonie
Använder du tuggummi?
Försök att finna ro. Lättare sagt ja.
Men det låter som stress.

Jag upplever, upplevde ofta liknande..

Hur är din tuggyta?
Tuggummi hjälper inte. Däremot förvärras symtomen av både koffein och borstning av tänderna.
Att tandborstning (en ren mun) förvärrar saken måste tyda på att detta symptom enbart är psykiskt.
Citera
2022-10-11, 23:42
Medlem
Ballooonies avatar
Citat:
Det är nog delvis sant men har troligen mer att göra med hur organiserad man är som person.
Ingen vill ha hål i tänderna och alla vet hur man förebygger det så antalet hål i tänderna måste säga åtminstone något.

Tuggummi hjälper inte. Däremot förvärras symtomen av både koffein och borstning av tänderna.
Att tandborstning (en ren mun) förvärrar saken måste tyda på att detta symptom enbart är psykiskt.
Några ämnen i din tandkräm kan ha otrevliga effekter så som sls sodium laureth sulfat.

https://smile-365.com/why-to-avoid-t...auryl-sulfate/
Citera
2022-10-12, 00:28
Medlem
Om du gnisslar tänder under natten kan det bidra till spändheten.
Citera
2022-10-12, 10:31
Citat:
Ursprungligen postat av Chipmonk
Om du gnisslar tänder under natten kan det bidra till spändheten.
Så kan det också vara och det beror nog på någonting som har med utsättning av benso/sömnmediciner att göra. Att jag spänner mig.
De är slut på alla apotek i hela landet (från leverantören) och kommer inte förrän nästa månad. Man har recept men kan inte hämta ut.
Citera
2022-10-12, 12:19
Citat:
Jordan Peterson drabbades av akatisi efter att ha tagit klonazepam mellan 2016 och 2019. När han drog ned på medicinerna drabbades han av starka utsättningssymtom kopplade till bensodiazepinet, däribland akatisi. Peterson har beskrivit akatisi som konstant smärta under dygnets alla vakna timmar och “värre än döden”.
Hö hö.. Var det han hade. Jäkla stolle.
Man har haft restless legs i vristerna efter att ha ätit för många propvan, och det är inte roligt. Troligtvis är det något sånt som satt sig i tänderna enbart.

Man förknippar sånt här med ryckningar och rörelser i musklerna men detta är som sagt inget sånt utan bara en känsla som, som sagt, kommer från tänderna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in