Flashback bygger pepparkakshus!
2022-10-11, 14:47
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torrenttobbe
Ganska saftig vinstmarginal om du frågar mig.
Nu vet vi ju inte inköpspriset, men låt säga att det är 2 kr och utpriset 3 kr=33% i vinstmarginal. Är det så mycket? Jag minns när jag jobbade med bilreservdelar, där kunde det bara flera hundra procents vinstmarginal.
Citera
2022-10-11, 14:49
Medlem
Som jag förstår det har all Wallenstams nyproduktion från 2006 individuell mätning för el och vatten som betalas till bolaget en månad i efterskott. Det är därför deras avtal som styr elpriset för hyresgästen och hen kan inte välja eget. De som bor i det äldre beståndet har inte detta system utan tecknar avtal själv för hushållsel.
Citera
2022-10-11, 14:49
Medlem
Awendelas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondquist
Jag kollade med en bekant som har Wallenstam som hyresvärd i Sthlm: Personen var helt oförstående, hade inga som helst el-engagemang med Wallenstam utan har ett helt vanligt el-avtal med Fortum/Ellevio och betalar bara lägenhetshyra inkl. värme och varmvatten till Wallenstam.

Wallenstam har kanske erbjudit någon form av kollektivt elavtal till förmånligt pris en gång i tiden, vilket slår bakut nu för de som nappade då. Jag vet att min egen hyresvärd har erbjudit kollektiva hemförsäkringar till konkurrenskraftigt pris.

Be din bekanta att dubbelkolla igen.

Har från en egen bekant som jobbar på HSB fått reda på att elhandelsbolagen inte är så noga när de ansluter nya kunder. HSB har en del föreningar med gruppavtal på hela fastighetens el som betalas via månadsavin och det dyker upp boende ibland som skaffat ett eget elavtal med valfritt elhandelsbolag och elhandelsbolagen hade noll koll att det fanns gruppavtal redan utan läste bara av elmätaren och fakturerade kund på förbrukningen trots att det redan fanns avtal som de inte kunde avsluta. När boende senare klagar på HSB att de redan betalt elen så kommer det ofta fram att deras elavtal varit ogiltigt (vilket elhandelsbolaget borde ha fått reda på när de ska avsluta pågående avtal), men ingen har meddelat kunden och de snällt betalt alla fakturor som skickats av elhandelsbolaget.
Senast redigerad av Awendela 2022-10-11 kl. 14:52.
Citera
2022-10-11, 14:50
Medlem
Gammalhiphopares avatar
Är det att ladda batterierna på mobil som ökar i pris? Eller är det även elen för uppvärmning och annat som brukar ingå i hyran?
Citera
2022-10-11, 15:32
Medlem
Gift44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tompa81
Ja, det trodde de.
Hur många trådar här på FB har inte startats av skadeglada hyresmuppar som skrattande hånat oss i villa, för att vi får ökade kostnader och att de själva sitter "tryggt" i sina hyreslägenheter.
Nästan inga jämfört med de patologiskt hatiska trådar som startats av er pojkrumsincels faktiskt. I den här tråden pruttar ni varann i ansiktet och talar om hur gott det luktar...
Hyresvärdar brukar inte ens stå för el utan den el som används till uppvärmning går på hyran.
Hur Wallenstam ska kunna höja energibolagens avgifter som har direkta avtal med kunderna fattar ni nog inte ens själva.
Frågan ska snarare ställas så här.
Blir man dum i huvudet av att bo kvar i pojkrummet i villan tills man är 35 eller är man kvar i samma pojkrum tills 35 därför att man är dum i huvudet?
Citera
2022-10-11, 15:35
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Är det inte ca vad priset gått upp? Priset blir ju inte billigare för att man betalar elen via hyran? Alltås 650% är svinmycket. Men det är ju vad priset gått upp för alla?
Citera
2022-10-11, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baskonto
Vad är problemet? Trodde verkligen hyresgäster att de inte skulle behöva betala på samma sätt som alla andra när priset på el gått upp?

Frågan är väl om pappa staten lovar att gå in och rädda dem från jobbiga kostnader som de gör mot villaägarna, antagligen inte..
Citera
2022-10-11, 15:39
Medlem
Stones avatar
Men kriget är värt det så sluta klaga.
Citera
2022-10-11, 15:41
Medlem
foxxis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meeku
Frågan är väl om pappa staten lovar att gå in och rädda dem från jobbiga kostnader som de gör mot villaägarna, antagligen inte..
BLT är konstant en inkomst för staten och dessa måste man värna om med olika stimulanser för att hålla nöjda. HT är oftast en utgift.
Citera
2022-10-11, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gift44
Nästan inga jämfört med de patologiskt hatiska trådar som startats av er pojkrumsincels faktiskt. I den här tråden pruttar ni varann i ansiktet och talar om hur gott det luktar...
Hyresvärdar brukar inte ens stå för el utan den el som används till uppvärmning går på hyran.
Hur Wallenstam ska kunna höja energibolagens avgifter som har direkta avtal med kunderna fattar ni nog inte ens själva.
Frågan ska snarare ställas så här.
Blir man dum i huvudet av att bo kvar i pojkrummet i villan tills man är 35 eller är man kvar i samma pojkrum tills 35 därför att man är dum i huvudet?
vem ska betala alla skenande kostnader?
Citera
2022-10-11, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av foxxi
BLT är konstant en inkomst för staten och dessa måste man värna om med olika stimulanser för att hålla nöjda. HT är oftast en utgift.

Snarare att det är en konstant valboskap som är pålitlig till att gå och rösta, får man folk i villa upprörd över något som verkar kosta dem pengar kan man vara säker på en röst.
Citera
2022-10-11, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Du blandar ihop hyresvärd och hyresgäst. Vad hyresvärden gör bär inte hyresgästen ansvar för öht. Sedan bör mer eller mindre alla hyresbostäder vara ägda av staten och inte vara vinstdrivande.

Så du har ingen moral alltså. Du har inget emot att hyra av någon som lånat till fastigheten de ”äger”.

Jag håller med dig att staten borde äga i princip alla hyresbostäder. Enda skillnaden mellan oss är förmodligen att jag anser att det inte borde finnas några hyresbostäder överhuvudtaget. Läs på lite om ”tragedy of the commons” så kanske du förstår varför.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in