Flashback bygger pepparkakshus!
2022-10-11, 14:16
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baskonto
Vad är problemet? Trodde verkligen hyresgäster att de inte skulle behöva betala på samma sätt som alla andra när priset på el gått upp?
Ja, hyresgästerna tror att de max ska betala 45 öre kw/h för all framtid.
Citera
2022-10-11, 14:19
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torrenttobbe
Konstigt, jag håller på att handla upp el åt en BRF just nu och vår offert hamnade en krona under Wallenstams.
Fast det är ert självkostnadspris. I en hyresrätt får man räkna med att det ingår en viss vinstmarginal i alla priser man debiteras av hyresvärden.
Citera
2022-10-11, 14:19
Medlem
tokens avatar
Sabina är känd för att ogilla Wallenstam inte första gången jag ser hennes namn i samband med kritik mot Wallenstam, visserligen ofta med all rätt. Wallenstam är ganska kassa, jag bor också i ett sådant hus. Så inget ont om Sabina!

Däremot har hon fått lite med elräkningen om bakfoten. Elpriset är idag 40 öre, och man inför ett maxtak på 300 öre från mitten av januari, då Wallenstam vill kunna följa elpriset på marknaden om priserna blir höga.

Samtidigt har vi som bor hos Wallenstam med detta typ av elavtal som hamnar direkt på hyres-avin ändå ett riktigt bra totalpris. Många av de andra avgifterna och abonnemangskostnaderna fördelas ju ut över flera.

Om Sabina idag har en elräkning på 400 kronor så kommer den snarare sluta på högst 1000 kronor (om maxpriset 300 öre tas ut).

Jag själv har räknat på detta. Jag betalar idag ca 440 och kommer att landa på ca 1200 med en maximal höjning.
Citera
2022-10-11, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Fast det är ert självkostnadspris. I en hyresrätt får man räkna med att det ingår en viss vinstmarginal i alla priser man debiteras av hyresvärden.
Och är överföringsavgiften med?
Citera
2022-10-11, 14:25
Medlem
tokens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rabiate Runar
Någon som bor i Wallenstam HR som kan svara på om man betalar för något elabb, eller är det bara förbrukningen man betalar av direkt till Wallenstam?

Det är speccat enligt följande idag:

Fast avgift, el: 300 kr / år
Fast avgift, el, 936kr / år (ja, fast avgift igen)
Förbrukning, el 0,40 kr / kWh
Energiskatt, 0,36 kr kWh
Överföringsavgift nät, 0,24 kr / kWh

Med som sagt, tjejen i artikeln är räknat lite fel också:
(FB) Wallenstam chockhöjer elpriserna med 650 procent
Citera
2022-10-11, 14:26
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Och är överföringsavgiften med?
Det förmodar jag. Det är nog ett totalpris för hyresgästen?
Citera
2022-10-11, 14:29
Medlem
Citat:
Det förmodar jag. Det är nog ett totalpris för hyresgästen?
Tänkte på han som upphandlade till brf
Citera
2022-10-11, 14:32
Medlem
Kaenkelberries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baskonto
Vad är problemet? Om du inte gillar att hyra av ett privatägt fastighetsbolag så kan man ju alltid flytta. Varför flyttade man överhuvudtaget in om man nu inte gillar privata hyresvärdar?

Vart har jag skrivit att det är ett problem ? Kan du citera mig vad jag skriver det? Jag ger fakta och det är det som du skall förhålla dig till inte häva ur dig trams.
Citera
2022-10-11, 14:37
Medlem
Kaenkelberries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
DRAM-producenterna är i allra högsta grad privatägda.
Men priserna på minne har rasat något extremt genom åren.

Jag ser inte att det stämmer med det du skriver.

Verkligheten säger att priserna faller (realt) när det är privatägt.

Jag tror ju att Wallenstam helt klart tar i för att få bra marginal på ifall elpriserna hålls uppe.
Intressant vore ju att få veta om Wallenstam avser att
Minska kostnaden för hyresgästerna ifall elpriserna går ner? Jag tror personligen att elpriset kommer falla rejält framöver när vi har byggt förbi de höga effekttopparna( mera vindkraft,ökad kärnkraft och hydrokraft).
Citera
2022-10-11, 14:41
Medlem
torrenttobbes avatar
Citat:

Ganska saftig vinstmarginal om du frågar mig.
Citera
2022-10-11, 14:43
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Tänkte på han som upphandlade till brf
Tror nog det är ett totalpris för medlemmarna i Brf:en i så fall.
Citera
2022-10-11, 14:46
Medlem
Nordanvindarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slaskfarsan
STORBRITANNIEN • På grund av de ökande energipriserna känner sig allt fler brittiska familjer tvingade att hålla sig utanför hemmet på kvällarna. Allt fler spenderar helkvällar på McDonalds där de ser på tv, värmer sig och borstar tänderna.

Det är The Guardian som skriver om hur den värsta inflationen på 40 år har drabbat vanliga brittiska familjer. På grund av allt dyrare energi vänder sig familjer till platser som McDonalds för wifi, värme och billig mat.

— Folk köper sina barn ett Happy Meal för några få pund och håller dem varma inomhus. Sedan tvättar de sig i handfaten och borstar tänderna och ser tv i timmar via gratis wifi, säger Matthew Cole från Fuel Bank Foundation, som hjälper brittiska familjer som kämpar med energiräkningar.

Cole berättar vidare att andra tar sina barn till badhus bara för att kunna duscha och att familjer torkar tvätt över värmeljus

Se där ja. Och det är inte vinter ännu. Tror bara det är en tidsfråga innan vi ser liknande fenomen i Sverige.

Katie Hopkins pratade om detta redan i augusti: https://www.youtube.com/watch?v=fZvi8HAhT6U

I videon pratar hon om exakt detta och att det på sikt handlar om att folk (underklassen främst) frivilligt ska börja överge sina bostäder.

Jag åker lite fram och tillbaka i frågan om "The Great Reset", men fan om inte rätt mycket pekar åt det hållet ändå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in