Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-10-10, 20:23
  #1
Medlem
För några månader ca 5 månader sedan så frågade min läkare mig ifall jag har ont i fötterna och ifall jag kan kissa.

Jag svara nej. Allt är bra.

Jag talade om för läkaren vid besöket att jag tar 2 tabletter medicin istället för 1 som jag egentligen ska ta enligt läkaren som skrev ut medicinen. Medicinen är losartan teva 100 mg och jag tar den för mitt blodtryck. Jag tar medicinen med 12h mellanrum mellan den 1:a och 2:a tabletten. Jag har gjort så här i flera månader kanske 1 år eller 1,5 år.

De senaste 3 månader har jag haft problem med att kissa. Jag kissar men kiss strålen är inte kraftig och dessutom så känns det som att jag inte kan kissa klart. Det känns som att jag inte pissar ut all urin. Jag får pusha och pressa mig fram till att de sista dropparna ska ut men de gör det inte. Alltså känner jag mig kissnödig.

Sedan har jag frekvent ont i fötterna, det är inte svullna eller något sånt men när jag promenerar så gör det ont i toppen av fötterna.

Jag brukar vakna ur sömnen under natten flertal gånger för att kissa. Jag dricker mycket innan jag går och lägger mig i sängen för att sova.

Jag är rädd för att jag ska ha problem med njurar eller något. Eller med prostatan eller ja vet inte.

Jag är 25-30 år.
Övervikt med ca 30kg för mycket.
Jag är en man.
__________________
Senast redigerad av studentapan 2022-10-10 kl. 20:25.
Citera
2022-10-10, 20:34
  #2
Medlem
GanjaFarfars avatar
Det är nog bättre du pratar med en läkare om det där, men när jag haft svårt att urinera vid intag av diverse preparat så har det fungerat bättre att sittkissa och samtidigt smeka sigsjälv på låren/skinkorna för att slappna av under tiden man pissar.
Citera
2022-10-10, 23:03
  #3
Medlem
BewilderedHulders avatar
Hade det så där när jag var psykotisk, rädd, uppstressad och sköterskan kollade min blåsa med ultraljud och allt var normalt. Bara spänd som en fiolsträng. Blåsan töms tydligen inte helt och hållet vid rtt normalt toalettbesök sa hon. Försök att slappna av.

Ring vårdcentralen imorgon
Citera
2022-10-11, 08:46
  #4
Medlem
Megaforces avatar
Det kan vara frågan om njursten. Man kan få bli kissnödig, men får inte ut allt eftersom passagen från ena njuren är trång och urinblåsan fylls inte helt.

Det är ganska lätt att diagnostisera med ultraljud så det är lämpligt att besöka vårdcentral.

Din dos av blodtryckssänkande är ganska hög i förhållande till din övervikt och ålder. Max dos brukar vara 150 mg/dag. Den dosen du tar är det i regel bara personer i 200 kgs klassen som tar. Biverkning vid för hög dos är lågt blodtryck, yrsel och svimningskänsla. Lågt blodtryck kan påverka urinblåsans muskulatur så att den inte kniper åt lika hårt som vanligt. Så därför bör du kolla upp doseringen och kanske skaffa egen blodtrycksmätare och mäta regelbundet för att se om du ligger rätt i blodtrycket.
Citera
2022-10-12, 18:21
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Det kan vara frågan om njursten. Man kan få bli kissnödig, men får inte ut allt eftersom passagen från ena njuren är trång och urinblåsan fylls inte helt.

Det är ganska lätt att diagnostisera med ultraljud så det är lämpligt att besöka vårdcentral.

Din dos av blodtryckssänkande är ganska hög i förhållande till din övervikt och ålder. Max dos brukar vara 150 mg/dag. Den dosen du tar är det i regel bara personer i 200 kgs klassen som tar. Biverkning vid för hög dos är lågt blodtryck, yrsel och svimningskänsla. Lågt blodtryck kan påverka urinblåsans muskulatur så att den inte kniper åt lika hårt som vanligt. Så därför bör du kolla upp doseringen och kanske skaffa egen blodtrycksmätare och mäta regelbundet för att se om du ligger rätt i blodtrycket.

Så om ja endast tar 1 tablet om dagen så kommer ja få tillbaks min urinstråle som innan och min urinblåsans muskulatur kommer att gå tillbaks till hur den va? eller är det permament skada? är orolig.
Citera
2022-10-12, 23:01
  #6
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av studentapan
Så om ja endast tar 1 tablet om dagen så kommer ja få tillbaks min urinstråle som innan och min urinblåsans muskulatur kommer att gå tillbaks till hur den va? eller är det permament skada? är orolig.

Om det enbart är lågt blodtryck som är orsaken så blir det bättre, men jag tror att du har en förträngning på grund av njursten och att du därför kanske också har urinvägsinfektion vilket också gör att strålen blir mindre ifall området svullnar upp.

Så oavsett orsak så behöver du undersökas på vårdcentral och framförallt justera dosen på de mediciner du tar nu. Undersökningen behöver bara omfatta provtagning på urinprov och om man misstänker njursten kanske ultraljud.
Citera
2022-10-13, 05:21
  #7
Medlem
shotacats avatar
Är du en diabetiker?
Citera
2022-10-13, 05:31
  #8
Medlem
fikasugens avatar
Känner igen det där, liten blåsa och kissar ofta. Läkaren brukar säga att man ska ta kontroll över sin blåsa och inte kissa för ofta.
Citera
2022-10-14, 22:50
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shotacat
Är du en diabetiker?

nej
Citera
2022-10-15, 03:42
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Det kan vara frågan om njursten. Man kan få bli kissnödig, men får inte ut allt eftersom passagen från ena njuren är trång och urinblåsan fylls inte helt.

Det är ganska lätt att diagnostisera med ultraljud så det är lämpligt att besöka vårdcentral.

Din dos av blodtryckssänkande är ganska hög i förhållande till din övervikt och ålder. Max dos brukar vara 150 mg/dag. Den dosen du tar är det i regel bara personer i 200 kgs klassen som tar. Biverkning vid för hög dos är lågt blodtryck, yrsel och svimningskänsla. Lågt blodtryck kan påverka urinblåsans muskulatur så att den inte kniper åt lika hårt som vanligt. Så därför bör du kolla upp doseringen och kanske skaffa egen blodtrycksmätare och mäta regelbundet för att se om du ligger rätt i blodtrycket.

Hej

Undrar om du vet ifall losartan teva 100 mg är Kalciumkanalblockerare. Eftersom ja läste på nätet att denna klass av medicinering, som används för att behandla högt blodtryck, kan få blåsan att slappna av och påverka dess förmåga att tömma ordentligt. Och det är vad du har nämnt.

Jag frågar detta då jag är jätte orolig och börjar liksom få hälsoångest.
Jag uppskattar alla svar.
Citera
2022-10-15, 05:20
  #11
Avstängd
scoremaxs avatar
Det kan vara flera saker, som nämnts i tråden, så du behöver söka för detta, och var ärlig utifall du går på någon form av "Självmedicinering" också..
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback