2022-10-10, 13:27
Medlem
Restaurang och hotell branschen. Många blev uppsagda under pandemin och insåg vilka piss jobb det var när dom lyckades få anställning någon annanstans. Därför står nu restaurang och hotell branschen och skriker efter folk men inte ens invandrare vill jobba där längre.
Citera
2022-10-10, 13:36
Bannlyst
Jag har verkligen all förståelse i världen till varför lärare flyr. Hade aldrig någonsin arbetat som lärare i dagens samhälle.
Citera
2022-10-10, 13:40
Medlem
argaangelicas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diseledvin
senaste yrket som svenskarna flyr ifrån är väl polis ock de vill ha in invandrare i yrket, de har t o m sänkt intagningskraven

Aa, det var för tuffa krav innan, alla kom inte in, alla ska ha samma möjlighet. Restaurang är hyperstressigt så det borde väl vara en kategori med hög personalomsättning? Blev utbränd efter 4 veckor.
Citera
2022-10-10, 13:45
Avstängd
grey.eagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AvocadoAvocado
Jag har verkligen all förståelse i världen till varför lärare flyr. Hade aldrig någonsin arbetat som lärare i dagens samhälle.

Lärare halshuggen utanför Paris

Hade heller aldrig jobbat som lärare.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/m...gare-inkopplad
Citera
2022-10-10, 13:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av grey.eagle
Lärare halshuggen utanför Paris

Hade heller aldrig jobbat som lärare.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/m...gare-inkopplad

Ja gud ja, det där är dock extremhändelse. Hade inte pallat det dagliga arbetet med alla bastarder & snöflingor. Hotad av både föräldrar, ungar. Maten är sämre än fängelsemat, listan görs jävligt lång.
Citera
2022-10-10, 13:52
Medlem
Veterinärer

https://bjarenu.se/bjare/stress-och-...ers-halsa/2777
Citera
2022-10-10, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timergu
Restaurang och hotell branschen. Många blev uppsagda under pandemin och insåg vilka piss jobb det var när dom lyckades få anställning någon annanstans. Därför står nu restaurang och hotell branschen och skriker efter folk men inte ens invandrare vill jobba där längre.

Bra, hade aldrig ätit på en restaurang där det finns en risk att en neger har varit inom en radie av 30 meter från min mat
Citera
2022-10-10, 14:49
Medlem
1. Vården
2. Hotell/restaurang
3. Skolväsendet

Där har vi dom tre största exilerna i kronologisk ordning.
Citera
2022-10-10, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timergu
Det spelar ingen roll längre då prisökningarna slår hårt mot matnäringen.
Jag är nyinflyttad på en ort där jag innan ofta köpte pizza på en speciell pizzeria. Detta har gjort att ägaren känner igen mig och med det så pratar vi.
Första dagen i nya bostaden var den 1/9 och på kvällen köpte vi pizza. Då berättar han att han snart måste höja priserna och under denna månad har jag testat lite olika mathak på orten.
Pga dålig planering så blev det två kebebtallrickar i torsdags och jag satte i halsen. 240kr på take away.

Nopp. I den branschen lär det inte vara personalbrist länge till. Det kommer vara brist på mathak och då allt från finkrogar till Sibyllakiosker.
Citera
2022-10-10, 15:13
Medlem
En bransch som ytterst få tänker på är veterinärer.
De utan eller med friska husdjur märker det inte men det märks när ett djur blir akut sjukt. Vår närmaste nattöppna ligger just nu 37 mil bort och de är fullsketna om nätterna.

Lösningen för er som inte förstår är nog: Skaffa inte husdjur.
Men ytterst få veterinärer jobbar inom husdjur utan de jobbar med det vi äter och med detta kan vi få svårt med livsmedelsförsörjningen.
Citera
2022-10-10, 16:02
Kan tänka mig att många flyr från vården pga att de har okvalificerade medarbetare, som i många fall ej förstår givna instruktioner på svenska. Överlag har det blivit väldigt svårt att få kvalificerade medarbetare inom många branscher. De går innan de går in i väggen då de får jobba för mer än en person. Därigenom får anställningsprocesser dras om och om igen pga ingen tillräckligt kvalificerad söker. Upplever också att mängden ansökningar på jobb gått ner. Kanske kunde ett större gap mellan lön och bidrag vara positivt i det hänseendet.
Citera
2022-10-10, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 6stringlevin
Därför att det handlar om kvinnor och kvinnor kan inte hantera stress! Av samma anledning söker sig kvinliga poliser in till polishusen efter bara ett år i yttre tjänst.

Men fortsätt ni lev i er fantasivärld. Kvinnor är lika bra som män på allt.
NÄ kvinnor är inte lika bra som män då är 1000 gånger bättre
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in