2022-10-10, 07:10
Medlem
Asb3rger1337s avatar
Jag vill diskutera.

-Den hemliga prio listan över nerstägning och veta vilka som kommer stängas ner först.

Sen är jag öppen för att diskutera reaktionen/resultatet och vad som borde göras/gjorts.
Har de ens rätt att hålla den hemlig och varför är den hemlig? Är de inte fegt och översittar-stil?. Borde vi inte få veta och resonera. Antar de vill undvika protester. Jag är givetvis emot hela nerstägningen men kan väl också tycka att företag och människor slösar med el, men är bestämd att vi ska överproducera av princip av vara ett teknologiskt land. Inte ett korrupt u-land som omoget inte kan ta hand om sig själv.

Det är uppenbart att hushåll stängs ner först. Jag som jobbar hemma måste omedelbart skaffa nytt kontor, eller kommer jag betala för kontor utan el?. Kommer kommunerna att stänga ner vissa bostäder först och hur kommer de ske? Kan tänka mig att de te.x låter Rosengård ha el pga protesterna skulle ha mer våldsam karaktär än att stänga ner lite villor utan för stan. Stockholm kommer säkert stänga ner MP-starka områden först vilket vore fair. Men tror de blir bråk mellan kommunerna och län. Ev att man försöker stänga ner fattiga småstäder. Själv tycker jag te.x man borde göra scheman för vissa företag som inte behöver köra full fräs varje dag. Och to. Organisera kvälls-öppet genom incatementprogram eller schemalagd nerstägning.

Tror de kommer bli kaoz och missnöje men att vår struktur för tjänstemannaansvar m.m som vanligt gör de omöjligt att komma åt idioter/vilka som e ansvariga. Notera dock att nerstägningen kan handla om enbart 3 dagar på ett år så låt oss hoppas på en mild vinter.
Detta borde också användas som argument för minskad invandring pga fler elkunder och rimligheten att folk ska bo på våra breddgrader pga på erkänna på miljö för uppvärmning brist på sol osv.
Senast redigerad av Asb3rger1337 2022-10-10 kl. 07:15.
Citera
2022-10-10, 07:17
Medlem
Psykonaut-s avatar
Vill du att de kriminella ska få ett schema över alla fastigheter som står olarmade?
Citera
2022-10-10, 07:38
Medlem
fimbuls avatar
Prioriteringen går till så att man identifierar de linjer som har samhällsviktig verksamhet och sparar dem till sist.

När ordern om frånkoppling kommer så kommer elbolaget att börja koppla bort linjer som är oprioriterade tills de nått den mängden effekt som ordern är på.

Sen efter ett par timmar kommer de att fortsätta koppla bort i listan över oprioriterade linjer samtidigt som de kopplar in de som nyss var utan.

Sen fortsätter man så tills ordern kommer om att bristen är över och allt kan kopplas in igen.

Tanken är att ge så liten påverkan på samhället som möjligt och att ingen ska ha för långa avbrott.

Inget hus blir utkylt på ett par timmar, och två timmar strömavbrott ska knappast vara någon katastrof.

Sen finns ju alltid risken att babianer börjar klättra på fasaden och kasta gatstenar, men den risken finns ju alltid
Citera
2022-10-10, 07:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psykonaut-
Vill du att de kriminella ska få ett schema över alla fastigheter som står olarmade?

Man får ju anta att larmen har batteribackup så de klarar strömavbrott. Vore det så enkelt så skulle väl kriminella kunna ordna strömavbrott på egen hand om det var så fördelaktigt.
Citera
2022-10-10, 07:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Asb3rger1337
Jag vill diskutera.

-Den hemliga prio listan över nerstägning och veta vilka som kommer stängas ner först.

Sen är jag öppen för att diskutera reaktionen/resultatet och vad som borde göras/gjorts.
Har de ens rätt att hålla den hemlig och varför är den hemlig? Är de inte fegt och översittar-stil?. Borde vi inte få veta och resonera. Antar de vill undvika protester. Jag är givetvis emot hela nerstägningen men kan väl också tycka att företag och människor slösar med el, men är bestämd att vi ska överproducera av princip av vara ett teknologiskt land. Inte ett korrupt u-land som omoget inte kan ta hand om sig själv.

Det är uppenbart att hushåll stängs ner först. Jag som jobbar hemma måste omedelbart skaffa nytt kontor, eller kommer jag betala för kontor utan el?. Kommer kommunerna att stänga ner vissa bostäder först och hur kommer de ske? Kan tänka mig att de te.x låter Rosengård ha el pga protesterna skulle ha mer våldsam karaktär än att stänga ner lite villor utan för stan. Stockholm kommer säkert stänga ner MP-starka områden först vilket vore fair. Men tror de blir bråk mellan kommunerna och län. Ev att man försöker stänga ner fattiga småstäder. Själv tycker jag te.x man borde göra scheman för vissa företag som inte behöver köra full fräs varje dag. Och to. Organisera kvälls-öppet genom incatementprogram eller schemalagd nerstägning.

Tror de kommer bli kaoz och missnöje men att vår struktur för tjänstemannaansvar m.m som vanligt gör de omöjligt att komma åt idioter/vilka som e ansvariga. Notera dock att nerstägningen kan handla om enbart 3 dagar på ett år så låt oss hoppas på en mild vinter.
Detta borde också användas som argument för minskad invandring pga fler elkunder och rimligheten att folk ska bo på våra breddgrader pga på erkänna på miljö för uppvärmning brist på sol osv.

Vad gäller nedsläckning så är det som det är nu och det är bara att gilla läget - att satsa på något annat är att hoppas på att någon regnbågsenhörning skall komma och rädda oss.

Incitament vore bra att ha här. T.ex. man uppmanas ju att spara el, spontant tänker jag att man kanske skulle ta hänsyn till vilka som dragit sitt strå till stacken genom att just dra ner på elförbrukningen, men jag antar att dessa ligger i samma prio som de som brännt på som om där inte fanns någon morgondag.

Även förvarning vore bra i den mån det låter sig göras. Det nämns att hissar kan stanna, iofs inte världens undergång, men det är ju lite surt att bli sittande i en hiss ett par timmar bara för att ansvariga inte behagat berätta vem som kommer kopplas bort härnäst.
Citera
2022-10-10, 07:59
Medlem
Jag tror prioriteten ser ut så här.
1. Stockholm.
2. Städer med regionsjukhus och regional styrning.
3. Övriga
Citera
2022-10-10, 07:59
Medlem
fckTGRs avatar
Det är väl ingen högoddsare om googles och facebooks serverhallar snurrar på som vanligt trots att de knappt betalar för elen? Massövervakningen är ju högprioriterad i det här landet. Likaså måste babbarna kunna fortsätta köra grillvärme med öppen ugnslucka för att få en dräglig inomhustemperatur, annars kanske de hotar med att lämna landet!

Och alla myndigheter måste ju ha ström till datorerna så de kan fortsätta slösurfa hela dagarna och politikerna måste givetvis hålla sina sommarresidens varma och sköna i väntan på nästa säsong. Prioriteringar på högsta nivå alltså.
Du och jag får ta smällen som vanligt.
Citera
2022-10-10, 08:02
Medlem
Psykonaut-s avatar
På tv sa de något om att inte avslöja skyddsobjekt till fienden.

Detta genom att inte visa vilka fastigheter som är prioriterade att få el.
Citera
2022-10-10, 08:04
Medlem
Jag gissar att babbeområden EJ kommer släckas ned. Då blir det kaoz. Vi som betalar för deras el kommer garanterat bli utan…
Citera
2022-10-10, 08:05
Medlem
Citat:
På tv sa de något om att inte avslöja skyddsobjekt till fienden.

Detta genom att inte visa vilka fastigheter som är prioriterade att få el.
Har endast med att inte meddela för svenne att deras områden kommer släckas ned. Inte babbarnas.
Citera
2022-10-10, 08:05
Medlem
PuchMexicos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Man får ju anta att larmen har batteribackup så de klarar strömavbrott. Vore det så enkelt så skulle väl kriminella kunna ordna strömavbrott på egen hand om det var så fördelaktigt.

Och hur är det tänkt att larmen skall nå ut?

Dom flesta larm når ut genom en mobilkoppling, men mobilnätet kommer att tidvis släckas.

Bästa vore om man hade listor på i vilka områden som har flest MP röster, och där låta det vara helsvart i vinter.

Synd med valhemligheten, hade man listor med alla MP röstade kunde man specifikt släcka ned 6% av befolkningen, och då direkt uppnått önskad besparing av el på ett demokratiskt sätt.

För övrigt - konstigt att vi i Sverige som har gott om el måste exportera denna och inget få själva.
Citera
2022-10-10, 08:11
Medlem
cacas avatar
Citat:
Dagens larm har batteribackup och klarar längre strömavbrott utan bekymmer. På mitt förra hus så klara batteriet upp mot en månad om strömmen försvann och dessutom sände enheten ut sms via GSM om det vart strömavbrott till mig. Var faktist bra, fick man sms typ som när någon går in på övervakningskamerans område så får man meddelande om det och kan se direkt i luren från ktuell kamera.

Antar det är en gammal myt att eller att det fungerade så på de tidiga larmanläggningarna att bröt man ström dog larmet eller klippte man tele ledning gick de ej vidare.

Nej nedstängning kommer mer troligt gå till när effektbrist uppstår att man slår ifrån inom elområden exempel elområde 4, så tar man i stad 1 ett område som matas av samma station, räcker det om ja inget mer, om nej så tar man i stad 2 ett område osv tills effekt räcker, sen efter par timmar kopplas man på igen. Skulle effekt inte räcka så blir det andra områden som kopplas ifrån par timmar.

Kommer med andra ord styras av slump och hur många områden man släcker beror på bristen. Sen kommer sjukhus, fabriker etc inte att drabbas, de kommer ha ström hel tiden. Så bara titta på elområdernas storlek så förstår mm att geografiskt kan det skilja miltal mellan områden man kommer släcka och sen storlek, blir det ett villa kvarter eller en del av landsbygden man släcker och nästa gång 10 mil därifrån,
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in