• 5
  • 6
2022-10-15, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kamreren
Av Sveriges ca 4 628 000 hushåll bor ca 1 453 000 i hyresrätt (flerbostad och småhus sammanräknat) enligt SCB:s statistik. Runda slängar 30% av hushållen alltså.

Ca 75% av befolkningen på ca 10 miljoner människor är 20 år eller äldre, ca 7 500 000 (avrundat siffror från SCB). Vi får anta att antalet personer med lån/bolån är relativt liten i åldersgruppen 0-19 år, samt som bor i egen hyresrätt. Räknar sedan med att alla äldre bor i antingen högt belånad bostad eller hyresrätt, inga äldreboende här inte!

Vi antar att alla som bor i bostadsrätt eller äger småhus är så högt belåna de att dom aldrig kan betala tillbaka, mao finns ingen som har obelånad/lågt belånad bostad.

Enligt din fakta har då 7 125 000 personer (95%) bolån dom aldrig kan betala tillbaka. Resterande 375 000 personer bor i sina 1 453 000 hyresrätter. Dom är obelånade, men det blir så klart tufft att dra runt ca 4 hyresrätter på en inkomst, så dom borde också ha det ganska knapert...

Eller du tänker kanske att det finns ca 1 080 000 tomma hyresrätter runt om i landet? I så fall förstår jag inte varför folk klagar på att det är så svårt att få tag i hyresrätt och att yngre vuxna har svårt att flytta hemifrån?

Blir massa intressant fakta man kan få fram här, nu när jag fick tillförlitlig fakta av dig att 95% inte kan betala sina lån!

Eller kan det vara så att din fakta är "alternativ fakta", som Kellyanne Conway så fint uttryckte det?
Hittade du nåt som inte var rätt?
Vi kräver källa.
Citera
2022-10-15, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noseone
Många många har lån på typ 5 Mkr.
Vad hjälper det att amortera?

5000kr/mån ger att du har halverat lånet efter 40 år.
Med 10000/mån blir man skuldfri på 40 år.
Citera
2022-10-15, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Med 10000/mån blir man skuldfri på 40 år.

Absolut, men en vanlig familj i Stockholm har inte den möjligheten skulle jag säga.

Hög inflation löser ändå lånen.
Citera
2022-10-15, 22:05
Medlem
Citat:
Absolut, men en vanlig familj i Stockholm har inte den möjligheten skulle jag säga.

Hög inflation löser ändå lånen.
Klarar man inte betala tillbaka det man lånat får man köpa nåt billigare eller höja sina inkomster så man får råd att betala.
Citera
2022-10-15, 23:01
Medlem
DoktorNos avatar
Citat:
Många många har lån på typ 5 Mkr.
Vad hjälper det att amortera?

5000kr/mån ger att du har halverat lånet efter 40 år.
Ja? Och förhoppningsvis halverat räntekostnaderna. Skulle det bli riktigt jävligt tror jag att de som amorterat på sina lån får det lättare att behålla sina hus än de som inte lagt en spänn på att betala av på lånet.
Citera
2022-10-16, 09:51
Medlem
Citat:
Klarar man inte betala tillbaka det man lånat får man köpa nåt billigare eller höja sina inkomster så man får råd att betala.

Varför skall man dö skuldfri?
Citera
2022-10-16, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorNo
Ja? Och förhoppningsvis halverat räntekostnaderna. Skulle det bli riktigt jävligt tror jag att de som amorterat på sina lån får det lättare att behålla sina hus än de som inte lagt en spänn på att betala av på lånet.

Folk amorterar men att tro att folk skall amortera bort lån på 5Mkr är bara dumt.

Varför måste man dö skuldfri?
Ser det mer som att man "hyr av banken".
Citera
2022-10-16, 10:10
Medlem
Citat:
Varför skall man dö skuldfri?
Man ska födas skuldfri och dö skuldfri.
Lämna ett fett arv efter sig till sina efterkommande.
Sån kultur ska man ha i en familj.
Citera
2022-10-16, 11:20
Medlem
Citat:
Man ska födas skuldfri och dö skuldfri.
Lämna ett fett arv efter sig till sina efterkommande.
Sån kultur ska man ha i en familj.

Att det finns en skuld kvar på huset innebär inte att man inte lämnar ett 0-värde efter sig.

Huset stiger i värde, pengar placeras ofta bättre i fonder än att amortera.
Citera
2022-10-16, 11:28
Medlem
Citat:
Att det finns en skuld kvar på huset innebär inte att man inte lämnar ett 0-värde efter sig.

Huset stiger i värde, pengar placeras ofta bättre i fonder än att amortera.
Att vara skuldfri är en så skön känsla så det är värt att kanske få lite sämre avkastning.
När skulderna är borta kan man handla med hävstångsprodukter som motsvarar mångmiljonbelopp utan att ha nåt återbetalningskrav på lånedelen.
Då snackar vi avkastning som heter duga.
Citera
2022-10-19, 23:57
Medlem
PulverBraxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glajarn
Om man har ekonomisk olycka med denna räntan som råder nu, jag då vet jag inte hur folk har tänkt överhuvudtaget? Räntan är fortfarande låg. Visst allt har blivit dyrare men låter som att alla är förvånade över situationen som råder nu.
Jag säger det igen, lånekalaset med låga räntor är över och ingen borde vara förvånad fär detta var väntat.

Du besvarar inte min frågeställning alls.
Citera
2022-10-20, 00:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wuzzuppo
Jag har en 3 mån rörlig bolåneränta på 2.95% med en lån på 2.8 miljoner vilket svider genom Handelsbanken.

Finns det banker med lägre ränta? Vad kan man göra?

Har själv 2,95% rörlig ränta, men testade att begära ut amorteringsunderlag tack vare ett tips jag hittade läste här: https://www.fastighetsmiljardar.se/2...-spara-pengar/

Efter någon timme ringde banken faktiskt upp och jag fick ner räntan til 2,91. Inte jätte stor skillnad men bättre än att ha 2,95 :-P
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in