2022-10-13, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrillMaster2000
Men frågan är, hur länge band ni? Hur lång tid innan ni tror räntan sänks igen?

RB har ju aviserat höjningar typ hela nästa år väl? Kommer de börja sänka sen?
Tillräckligt länge för att inte behöva bekymra mig om räntan på några år.

Får hoppas på bra löneökningar så att lånen och avbetalningarna ändå känns hanterbara även om räntorna ligger på en högre nivå under en längre tid Det är väl alla länders mål också, att lånens relativa värde ska minska tack vare inflationen.
Citera
2022-10-13, 19:15
Medlem
Arons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swefinans
Om räntan stiger till 8% så kommer du betala 18k.

du menar 180k
Citera
2022-10-13, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bekannelse
Just nu är det lite tufft att binda till en låg kostnad. Men kolla om du kan binda typ 3-5 år på 1,56 Har en bekant som lyckades med det nyligen på Svedbank.

Herregud.
Vem ljuger? Du eller din bekanta?
Suck.
Citera
2022-10-13, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chris-Phris
Det bästa sättet att förhandla ner räntan på är att hota med att betala tillbaka lånet.

Vad menar du? Menar du byta bank? Skriv det i så fall.
Citera
2022-10-13, 20:28
Medlem
Bolanetorsks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wuzzuppo
Jag har en 3 mån rörlig bolåneränta på 2.95% med en lån på 2.8 miljoner vilket svider genom Handelsbanken.

Finns det banker med lägre ränta? Vad kan man göra?

Citat:
Ursprungligen postat av Wuzzuppo
Visste inte räntan skulle öka så snabbt :/

Är huvudet dumt ska plånboken lida.
Citera
2022-10-13, 20:42
Medlem
Fridaynights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aron
du menar 180k

Nej han menar 18k, utveckla gärna.
Citera
2022-10-13, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kamreren
Din bekant är antingen anställd på bank, ljuger, eller har tagit lånet i ett annat land.

Två månader sedan var början av augusti, då hade alla banker minst 3% i upplåningskostnad. Att Swedbank då på något magiskt sätt skulle välja att gå back ca 1,5% på sitt bolån under 3-5 år låter högst osannolikt.

Jag som bankanställd hade inte ens fått den räntan på mitt personallån vid den tidpunkten.

Du har såklart rätt...

Alltid undrat över en sak gällande personallån som bankanställd, är dom bundna till att man har kvar sin anställning?
Dvs man kan bara köra rörligt och ens rabatt försvinner om man säger upp sig?
Citera
2022-10-13, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.J-son
Du har såklart rätt...

Alltid undrat över en sak gällande personallån som bankanställd, är dom bundna till att man har kvar sin anställning?
Dvs man kan bara köra rörligt och ens rabatt försvinner om man säger upp sig?
Det är lite olika från bank till bank, men i regel kan man binda precis som vanligt, men sedan har man ett tilläggsavtal som gäller så länge man är anställd, som drar ner räntan en liten skvätt. Dock förmånsbeskattas man, så det är inte riktigt så bra som det låter.
Citera
2022-10-13, 23:58
Medlem
PulverBraxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glajarn
Ja det svider när man har några miljoner i lån. Att räntan skulle gå upp är ju inte direkt oväntat. Vad har du för belåningsgrad? Det finns dom som har lägre ränta om du belåningsgraden är under 60%. 2.95 är endå inte högt. Troligtvis kommer räntan höjas ännu mer så vad gör du om den hamnar runt 5% till nästa år vilket inte är helt omöjligt?

Vad gör 1-2 miljoner övriga människor med höga lån i storstadsregionerna tror du?

Detta med skadeglädje och/eller att slå sig för eget bröst måste liksom upphöra. Förstår du inte att folks ekonomiska olyckor kommer drabba dig i form av ditt arbete, din familj/barn.

Om du inte är en familjelös gubbe i en stuga i skogen utanför det ekonomiska nätet förstås vilket iförsig skulle förklara behöver av att känna sig duktig.
Senast redigerad av PulverBrax 2022-10-13 kl. 23:59. Anledning: stavfel
Citera
2022-10-14, 01:13
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PulverBrax
Vad gör 1-2 miljoner övriga människor med höga lån i storstadsregionerna tror du?

Detta med skadeglädje och/eller att slå sig för eget bröst måste liksom upphöra. Förstår du inte att folks ekonomiska olyckor kommer drabba dig i form av ditt arbete, din familj/barn.

Om du inte är en familjelös gubbe i en stuga i skogen utanför det ekonomiska nätet förstås vilket iförsig skulle förklara behöver av att känna sig duktig.

Om man har ekonomisk olycka med denna räntan som råder nu, jag då vet jag inte hur folk har tänkt överhuvudtaget? Räntan är fortfarande låg. Visst allt har blivit dyrare men låter som att alla är förvånade över situationen som råder nu.
Jag säger det igen, lånekalaset med låga räntor är över och ingen borde vara förvånad fär detta var väntat.
Citera
2022-10-15, 05:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elenberg
Nej. "bolån" skiljer sig INGENTING från något annat lån. Du tar pengar från någon annan för att köpa något du inte har råd med, dumhuvud. Det ligger i svenskens DNA att vara dum i huvudet och fattig så förvånas inte.

Svensken mentalitet: "jag kan inte tjäna stora pengar så jag måste gå till ett vanligt jobb tills jag är 45".

Ni förtjänar all skit ni har och det kommer bara bli mer. Muslimer, våldtäkter, osv.
Oj här tar vi till brösttoner. Men visst, vi är ju här för att diskutera och nu är vi rikare eftersom vi fått ditt perspektiv.

Budskapet var att en bostad (hålla sig varm, torr och säker) MÅSTE alla människor i hela världen ha, utan några undantag. Medan 2 SUV:ar och jordenruntresor vår och höst måste man inte ha.

Det finns en behovshierarki och det är ingen åsikt utan en realitet.

Det betyder inte att jag älskar allt vad staten och marknaden gör via skatte-, bostads- och räntepolitik. Jag tror på frihet och självständighet och det förminskas ju om man lånar mycket.

MEN när man ska pytsa in miljoner momentant för att förvärva ett hem så finns det inte jättemånga alternativ till lån.
Citera
2022-10-15, 06:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elenberg
95% av svenskar har lån de ALDRIG kommer betala tillbaka. Det är inte ett perspektiv, det är ett faktum att ni svenskar är helt jävla retarded I huvudet, att ni sedan ovanpå detta importerar miljoner kriminella som våldtar urinvånarna tar fan priset. Ni svenskar är ett självmordsfolk. Dra åt helvete, jävla svensk

Jag ska vurma för fler flyktinganläggningar I ditt område där du är bunden med bolån i 50 år
Oj så arg och bitter. Beklagar.

Alla lån blir lösta till slut när objektet säljs. Om det inte vore så skulle kreditmarknaden styra upp det.

Man kan säga att amorteringar och räntor är "månadshyran" man betalar för att bo. När man till slut säljer finns ett restvärde kvar som täcker krediten.

Men jag anar att det inte är detta du vill diskutera. Du har all rätt att bygga din lycka.någon annanstans helt enkelt, långt från Sverige och bolånen.
Senast redigerad av SirDuke 2022-10-15 kl. 07:07.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in