2024-04-10, 15:33
Medlem
asterisk99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sneccan3
Jag anmäler alla hennes live där minderåriga är med.
Jag anmäler även mahijas live. Uppmanar alla att göra detsamma

vad ar poängen !?
2024-04-10, 15:40
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
det är synd att inte allmänheten fått rätt information om hur lätt det är att få sitt barn omhändertaget på svaga grunder av socialtjänsten.

När grunderna är svaga så brukar också barnen återkomma snart till hemmet när utredningen visat att det inte fanns risk/tillräcklig risk.

Citat:
Ja men vet du hur det här går till? Jo socialsekreterarna väljer ut informationen själv som de tycker passar deras agenda och klipper bort positiv information om barnet. Om det hade handlagts på ett korrekt så så hade jag kunnat köpa detta, men verkligheten ser helt annorlunda ut eftersom det vinklas, klipps och klistras i utredningarna. Den samlade bilden som soc har kan vara en vinklad bild som inte alls behöver stämma överens med verkligheten. Det är många som kritiserar soc utredningar inkl ivo som hittade grova brister i 2 av 3 undersökta utredningar. Det säger något om hur illa det är.

Bristerna handlar främst om dokumentation, inte faktiska felaktiga beslut. Stor skillnad. Det finns ingen socialtjänst som vill omhänderta barn. Dels för att man vet att det är ett trauma och dels för att det är så fruktansvärt dyrt.
Senast redigerad av Septemberflicka 2024-04-10 kl. 15:43.
2024-04-10, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av asterisk99
vad ar poängen !?
Poängen med att prata med 13-åringar om soc och berätta för dem att barn behandlas illa i familjehem som får mycket betalt för dessa barn är väldigt oklart
2024-04-10, 15:45
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Inanna-1921
Eftersom de inte gör nåt så är det tydligen okej med ljudnivån? Fyfan, stackars satar som jobbar där.

Jag hade varit vansinnig. Igår var det någon man som sade ifrån och det accepterade inte egoisterna. Jag anser, till skillnad från Palm, att demonstrationer ska vara dämpade.
2024-04-10, 15:45
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Septemberflicka
När grunderna är svaga så brukar också barnen återkomma snart till hemmet när utredningen visat att det inte fanns risk/tillräcklig risk.
Det är möjligt, men min uppfattning är att LVU missbrukas som vårdform och används inte som det är tänkt att användas. Barn fastnar i detta sjuka system i åratal i värsta fall. Det är faktiskt skrämmande att moderaterna verkar vilja göra det lättare att tvångsomhänderta barn med tanke på hur skadligt det är och att det sällan hjälper överhuvudtaget och bara gör allt värre. Det finns bättre insatser att satt satsa på i det egna hemmet.

Citat:
Bristerna handlar om dokumentation, inte faktiska felaktiga beslut. Stor skillnad. Det finns ingen socialtjänst som vill omhänderta barn. Dels för att man vet att det är ett trauma och dels för att det är så fruktansvärt dyrt.
Det är dokumentationen som leder till besluten och det blir ofta fel här. Särskilt när felaktig information kommit in i systemet i form av exempelvis falska eller missvisande orosanmälningar. Jag håller inte alls med om att socialtjänsten inte vill omhänderta barn, de kan göra det alldeles för lätt och helt utan några egentliga bevis. Lösa rykten och tro kan räcka, vilket det absolut inte borde göra.
2024-04-10, 15:51
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Jag hade varit vansinnig. Igår var det någon man som sade ifrån och det accepterade inte egoisterna. Jag anser, till skillnad från Palm, att demonstrationer ska vara dämpade.

Det är synd att hon blir tagen för galen och det är naturligtvis inte rationellt att stå och skrika sådär. Har hon delat något material så att det går att läsa mer om henne och varför hennes barn är omhändertagna?
2024-04-10, 15:53
Avslutad
Citat:
Ja det är naturligtvis jätteviktigt för barnet, men det är något som inte står rätt till här.

Man behöver från samhällets verkligen undersöka detta närmare. Dels varför LVU ökar och varför omhändertagna barn har sämre hälsa. De borde må bättre och få bättre hälsa om det nu är riktig vård som bedrivs. Men så verkar det alltså inte vara. Det här verkar handla om helt andra saker än barnets bästa i alldeles för många fall.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/antalet-barn-som-omhandertas-med-tvang-okar

https://www.advokaten.se/tidigare-nummer/2017/nr-2-2017-argang-83/stor-okning-av-lvu-placerade-barn/

https://www.dagenssamhalle.se/alla-nyheter/nyheter/majoritet-begick-brott-efter-lvu-placering/

https://www.barnombudsmannen.se/stallningstaganden/sakomraden/Barn-i-samhallets-vard/

https://www.barnombudsmannen.se/aktuellt/fortfarande-stora-brister-nar-samhallet-omhandertar-barn/

LVU har blivit vanligare pga
- utomeuropeiska invandrare från klan- och hederskultur har ökat, dessa använder våld i betydligt högre utsträckning än etniska svenskar.
- ny hårdare lagstiftning.

Om du menar att barn som växer upp med våld och annan dysfunktion i biohemmet skulle vara lyckligare om de fick stanna hemma så har du gått på grund. Omplacerade barn är i hög grad redan "skadade" när de omplaceras. Det man vet är att familjehem kan vara den bättre lösningen, HVB är en sista utväg man absolut inte vill välja.
2024-04-10, 16:00
Avslutad
Citat:
Det är möjligt, men min uppfattning är att LVU missbrukas som vårdform och används inte som det är tänkt att användas. Barn fastnar i detta sjuka system i åratal i värsta fall. Det är faktiskt skrämmande att moderaterna verkar vilja göra det lättare att tvångsomhänderta barn med tanke på hur skadligt det är och att det sällan hjälper överhuvudtaget och bara gör allt värre. Det finns bättre insatser att satt satsa på i det egna hemmet.

Det är dokumentationen som leder till besluten och det blir ofta fel här. Särskilt när felaktig information kommit in i systemet i form av exempelvis falska eller missvisande orosanmälningar. Jag håller inte alls med om att socialtjänsten inte vill omhänderta barn, de kan göra det alldeles för lätt och helt utan några egentliga bevis. Lösa rykten och tro kan räcka, vilket det absolut inte borde göra.

Det finns problem inom socialtjänsten men inte på det sätt och av den kaliber som de sk desinformatörerna målar upp. Självklart finns det riktigt obehagliga felaktiga beslut men inte av den volym som framhävs. Nej, det är inte sådana dokumentationsbrister som påpekats. När det saknas dokumentation ger det istället gynnande besked för föräldrarna. Dokumentationsbrist/klen och felaktig dokumentation skulle kunna vara det vanligaste skälet till att socialtjänsten förlorar förhandlingar.

Okynnesanmälningar är inte det stora problemet här, det är sådana barn som brukar komma hem snabbt. Det tråkiga är alltid när informationen flaggar om en risk som är så pass allvarlig att man måste fatta beslut om LVU under utredningstiden, det är ett trauma som man önskar hade gått att undvika.
2024-04-10, 16:00
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
LVU har blivit vanligare pga
- utomeuropeiska invandrare från klan- och hederskultur har ökat, dessa använder våld i betydligt högre utsträckning än etniska svenskar.
- ny hårdare lagstiftning.
Det är nog en sanning med modifikation. Även svenska familjer drabbas av soc maktmissbruk och det behöver inte alls ha med vare sig kriminalitet eller hederskultur att göra. Vidare är inte LVU någon magisk lösning på något integrationsproblem, utan problemen flyttar bara in i det dolda och avståndet mellan socialtjänsten och den lilla människan i förorten ökar bara.

Citat:
Om du menar att barn som växer upp med våld och annan dysfunktion i biohemmet skulle vara lyckligare om de fick stanna hemma så har du gått på grund. Omplacerade barn är i hög grad redan "skadade" när de omplaceras. Det man vet är att familjehem kan vara den bättre lösningen, HVB är en sista utväg man absolut inte vill välja.

Nej LVU rätt använt kan vara ett bra skydd för barn mot våld i hemmet, men jag menar att den insatsen missbrukas av svensk socialtjänst. Mycket pga att socialtjänsten är dålig på att lyssna på sina klienter och verkligen förstå deras problem på djupet. Allt socialt arbete verkar bygga på manualer och mallar och det fungerar såklart inte.
2024-04-10, 16:01
Medlem
Nariiouhs avatar
Citat:
Släng hit domarna, utredningarna och journalanteckningarna då du som vet allt?

Citat:
Det är inte konstigt, eftersom mainstream media aldrig lyfter frågan om de grovt bristande barnutredningarna som varken är sakliga eller objektivt skrivna. De vågar inte gå emot narrativet om "desinformation" mot svensk socialtjänst av någon outgrundlig anledning.

Dock så har jag länkat till både IVO, SVT och barnombudsmannen (BO), så det är inte så mycket "alternativmedia" tycker jag.

Varför ska jag sitta och läsa folks utredningar och domar? Jag är inte socionom och det är ju tydligen inte du heller. Jag läser enstaka utredningar från dom som skriker högst på TT, och jämför man utredningen med hur dessa beter sig bland folk är utredningarna klart rimliga i mina ögon. Men jag är ingen beslutsfattare så det kvittar.

Det finns folk som är insatta i detta och ser till så att saker går rätt till jurister, advokater och IVO. Är man korkad och tar Sofias tips och inte lyssnar på tex advokaten så går det ju såklart käpprätt åt helvete. Då får man skylla sig själv.

Hade det funnits brister i sådan utsträckning som du menar hade det ju varit välkänt, nu verkar det ju enl IVO vara åt det motsatta hållet.

Media är en kass källa, speciellt när den är skriven av foliehattar och knäppisar. Visst kan man ta delar av information från dessa sidor men allt måste dubbelkollas mot originalmaterialet då det ofta vrids till propagandasidans fördel på alternativa sidor.
Precis som pajasarna gör på TT, där bla Sofia målar upp sig som en fullt normal mamma som aldrig gjort något fel öht.

Citat:
Ursprungligen postat av adina
Det är precis detta kämparna mot soc vill de menar att socialtjänsten ska verka likt hemtjänst och komma hem och hjälpa familjer med allt rörande barn och hemmiljön som inte fungerar , detta ska ske så länge stöd behövs dvs i åratal

Säger bara lycka till att hitta personal som kommer vilja jobba med personer som Sofia, Marlene och pistolMalin i mer än någon dag. Dom kommer bombardera dessa stackare varenda dag precis som dom bombarderar telefonväxlar med sitt snack.

Att det skulle vara billigare än familjehem är rena drömmen. SIS-placeringar är heller inte jämförbara med familjehem enl min mening, en kostnad som kommit upp som exempel.
2024-04-10, 16:02
Avslutad
Citat:
Det är synd att hon blir tagen för galen och det är naturligtvis inte rationellt att stå och skrika sådär. Har hon delat något material så att det går att läsa mer om henne och varför hennes barn är omhändertagna?

Ingen av dessa föräldar ger en ärlig redovisning över skälen. Det finns lite domar uppe men sekretessen gör ju att detaljerna som ligger till grund sällan kommer fram.
2024-04-10, 16:08
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Det finns problem inom socialtjänsten men inte på det sätt och av den kaliber som de sk desinformatörerna målar upp.
Jag håller inte alls med om det efter vad jag själv sett och hört och läst igenom hundratals sidor med utredningsmaterial. Socialtjänsten har stora brister och förlorarna är naturligtvis de föräldrar och barn som råkar ut för haveriet med de icke rättssäkra utredningarna.

Citat:
Självklart finns det riktigt obehagliga felaktiga beslut men inte av den volym som framhävs. Nej, det är inte sådana dokumentationsbrister som påpekats. När det saknas dokumentation ger det istället gynnande besked för föräldrarna.
Problemet är att alla föräldrar inte förstår sina rättigheter och att de behöver begära ut allt material för att ha en chans vid en förhandling.

Citat:
Dokumentationsbrist/klen och felaktig dokumentation skulle kunna vara det vanligaste skälet till att socialtjänsten förlorar förhandlingar.
Ja fast då måste ju föräldrarna begärt ut alla handlingar.

Citat:
Okynnesanmälningar är inte det stora problemet här, det är sådana barn som brukar komma hem snabbt.
Jo det är ett problem och det vet alla som råkat ut för det.

Citat:
Det tråkiga är alltid när informationen flaggar om en risk som är så pass allvarlig att man måste fatta beslut om LVU under utredningstiden, det är ett trauma som man önskar hade gått att undvika.
Det går att undvika om socialsekreterare har tillräckliga kunskaper och slutar att fantisera. Självklart ska barn skyddas, men det har nog i många fall gått till överdrift där.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in