2024-04-10, 13:19
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nariiouh
Hur kommer det sig att alla ”barnrättssupportrar” alltid bara har alternativmedia/bloggar/nyhetsartiklar som källa?

Syftar på 2 pers i tråden jag antar är samma då det är samma platta argument från båda. Bara upprepningar i vanlig ordning.

Släng hit domarna, utredningarna och journalanteckningarna då du som vet allt?
2024-04-10, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Ja det är naturligtvis jätteviktigt för barnet, men det är något som inte står rätt till här.

Man behöver från samhällets verkligen undersöka detta närmare. Dels varför LVU ökar och varför omhändertagna barn har sämre hälsa. De borde må bättre och få bättre hälsa om det nu är riktig vård som bedrivs. Men så verkar det alltså inte vara. Det här verkar handla om helt andra saker än barnets bästa i alldeles för många fall.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/antalet-barn-som-omhandertas-med-tvang-okar

https://www.advokaten.se/tidigare-nummer/2017/nr-2-2017-argang-83/stor-okning-av-lvu-placerade-barn/

https://www.dagenssamhalle.se/alla-nyheter/nyheter/majoritet-begick-brott-efter-lvu-placering/

https://www.barnombudsmannen.se/stallningstaganden/sakomraden/Barn-i-samhallets-vard/

https://www.barnombudsmannen.se/aktuellt/fortfarande-stora-brister-nar-samhallet-omhandertar-barn/

Över hela landet ser man att antalet anmälningar ökat under flera år. ibland till det dubbla.
Man behöver ju inte vara Einstein för att förstå att beslut om vård och insatser då också ökar.

Varför mår barn och unga så dåligt i Sverige idag. Om barn som INTE är i vård mår allt sämre, varför skulle de som är i vård må bättre? De kommer ju från ett tidigare sammanhang, är också en del av samhället och omvärlden och har därtill med sig trauman. Oavsett varför så är det naturligtvis tuffa bitar att bearbeta före och efter en placering.

Du tänker alldeles för snävt, du har låst sig vid att socialtjänsten i sig är skuldbärare utan någon inblick att tala om och viftar med statistik som fan läser bibeln.
Absolut, det finns brister! Absolut kan felbedömningar göras, sannolikt görs oftare för lite än för mycket.

Våld mot barn ökar! Vi har en havererande integration som också spiller över på att syn på barn och uppfostran krockar med den svenska lagstiftningen och även värderingar. Vilken ska då råda tycker du?

Har du nu fler bitar som kan bidragande förklaringar det ökar (om det ens gör det)
Men du kanske tycker barn ska gå skyddslösa från våld, kontroll, försummelse, vanvård?

Har du jobbat med ungdomar? Har du tonåringar? Testar de gränser och känner sig ”odödliga” Missbrukare? Att ta till tvång för att ändra ett beteende, att inte lyckas nå individens egen vilja att förändra. Använd logiken. Unga i kriminalitet har troligen placerats för sent, jag är inte förvånad att flera återfaller i brott under och efter vården. Men soc ensambärare?? Vårdens fel?? Ska man strunta i att placera dessa, vem kan säga att inte exakt samma ungdomar hade fortsatt begå brott? Det kan man aldrig veta. Det är svårigheten med att mäta effekter av humaninsatser.

Det kommer larm om skola, sjukvård, barn och ungdomspsykiatri, vuxenpsykiatrin. Vårdgivare som ägs av riskkapitalister. Det råder personalbrist inom i stort sett alla offentliga verksamheter, personalimsätttningen är enorm. Inom barn och unga är genomsnittlig erfarenhetstid låg där den borde vara högst. socialtjänsten är ytterst ansvarig och får uppenbarligen också ta total skuld när alla delar har ansvar men brustit, även föräldrar!
Stå på barrikaderna för förändring men det ska vara att ge socialtjänsten resurser och förutsättningar! Inte att generellt utmåla hårt kämpande socialsekreterare som inkompetenta och rent av ondskefulla för det är helt enkelt inte sant! Men det är ju en rätt tacksam grupp att angripa för det ligger i sakens natur utifrån att hela verksamheten har sekretessen över sig, att de tyvärr syns för lite i debatten, de kan inte bemöta. Då skulle nog rättshaveristerna få nytt bränsle. På tal om rättshaverister så fundera kring hur resurskrävande de är…
2024-04-10, 14:05
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BetteBoop
Över hela landet ser man att antalet anmälningar ökat under flera år. ibland till det dubbla.
Man behöver ju inte vara Einstein för att förstå att beslut om vård och insatser då också ökar.

Ja letar man efter problem så hittar man oändligt med problem att lösa. Socionomernas levebröd.

Citat:
Varför mår barn och unga så dåligt i Sverige idag. Om barn som INTE är i vård mår allt sämre, varför skulle de som är i vård må bättre? De kommer ju från ett tidigare sammanhang, är också en del av samhället och omvärlden och har därtill med sig trauman. Oavsett varför så är det naturligtvis tuffa bitar att bearbeta före och efter en placering.
Jag är ledsen med fler LVU är inte lösningen på deras problem. Det finns absolut inget som tyder på det. Snarare kritiserar bland annat barnombudsmannen tvångsvården av barn och det med all rätt.

Citat:
Du tänker alldeles för snävt, du har låst sig vid att socialtjänsten i sig är skuldbärare utan någon inblick att tala om och viftar med statistik som fan läser bibeln.
Absolut, det finns brister! Absolut kan felbedömningar göras, sannolikt görs oftare för lite än för mycket.
socialtjänsten är absolut en skuldbärare och ska ha rättmätig kritk. LVU missbrukas och används inte på det sätt det är tänkt. Det slösas enorma resurser på detta, du som pratar om att soc har för lite resurser.

Citat:
Våld mot barn ökar! Vi har en havererande integration som också spiller över på att syn på barn och uppfostran krockar med den svenska lagstiftningen och även värderingar. Vilken ska då råda tycker du?
lvu är fortfarande inte lösningen på detta och ska absolut inte användas som integrationsåtgärd.

Citat:

Har du nu fler bitar som kan bidragande förklaringar det ökar (om det ens gör det)
Men du kanske tycker barn ska gå skyddslösa från våld, kontroll, försummelse, vanvård?

Det ökar för att politikerna låter lvu öka. Men det finns inget som säger att vi måste göra så.

Citat:
Har du jobbat med ungdomar? Har du tonåringar? Testar de gränser och känner sig ”odödliga” Missbrukare? Att ta till tvång för att ändra ett beteende, att inte lyckas nå individens egen vilja att förändra. Använd logiken. Unga i kriminalitet har troligen placerats för sent, jag är inte förvånad att flera återfaller i brott under och efter vården. Men soc ensambärare?? Vårdens fel?? Ska man strunta i att placera dessa, vem kan säga att inte exakt samma ungdomar hade fortsatt begå brott? Det kan man aldrig veta. Det är svårigheten med att mäta effekter av humaninsatser.
Oavsett vad är inte lvu svaret på lösning. Det måste dras ner på denna skadliga vårdinsats som inte hjälper.
Citat:
Det kommer larm om skola, sjukvård, barn och ungdomspsykiatri, vuxenpsykiatrin. Vårdgivare som ägs av riskkapitalister..

Vem äger hvb-hemmen? De blir svinrika men samhället förlorar bara på det.

Citat:
Det råder personalbrist inom i stort sett alla offentliga verksamheter, personalimsätttningen är enorm. Inom barn och unga är genomsnittlig erfarenhetstid låg där den borde vara högst.

Ett bra skäl att dra ner på lvu, så att det frigörs resurser där det gör nytta.
Citat:
socialtjänsten är ytterst ansvarig och får uppenbarligen också ta total skuld när alla delar har ansvar men brustit, även föräldrar!

Socialtjänsten ska ta skuld för att de inte handlägger lvu på ett rättssäkert sätt. Det behövs ett jättelyft på det området

Citat:
Stå på barrikaderna för förändring men det ska vara att ge socialtjänsten resurser och förutsättningar!

Problemet är inte resurserna, utan Problemet är hur resurser används av socialtjänsten. Börja se över dyr och skadligt tvångsvård först och återkom sen.

Citat:
Inte att generellt utmåla hårt kämpande socialsekreterare som inkompetenta och rent av ondskefulla för det är helt enkelt inte sant!
Alla är inte det, men alldeles för många för att jobba med myndighetsutövning

Citat:
Men det är ju en rätt tacksam grupp att angripa för det ligger i sakens natur utifrån att hela verksamheten har sekretessen över sig, att de tyvärr syns för lite i debatten, de kan inte bemöta.

Det är precis tvärtom. Det är klienterna som blir angripna och anklagade och soc skyddar sig bakom sekretess, trots att handläggningen brister grovt. Man ser ju bara tonen i denna tråd. Mkt pga att gemene man inte har tillgång till materialet.

Citat:

Då skulle nog rättshaveristerna få nytt bränsle. På tal om rättshaverister så fundera kring hur resurskrävande de är…

Ja man hör ju direkt att du inte är i samma lag som dina klienter. Det är vi och dem. Alla som protesterar är "rättshaverister"

Du verkar vara helt hjärntvättad av din socionomutbildning
2024-04-10, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lailatjej
Rekommenderar att rapportera i stort sett samtliga av idiotens inlägg för Offtopic då den inte skriver ett skit om trådens ämne. Denna tråd handlar inte om soc eller LVU primärt.

Ja, och jag faller också OT tyvärr. Jag håller mig från nu från att försöka.. sry
2024-04-10, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sneccan3
Hur tänker man egentligen när man tycker att det ska komma hem personal till en familj och stötta att barnets omvårdnad och det känslomässiga ska följas.
Ta tex en familj där båda föräldrarna har IF och knappt kan ta hand om sig själva.
Ska det då komma hem 2-3 personer per dygn som ska se till att barnets behov följs? Hur kommer det kännas för barnet att ta hem kompisar till sin familj när de börjar bli äldre och att de då har personal som kommer och går? Ska personalen sätta gränser för barnet och uppfostra det?

Vad blir det för trygghet för barnet när det springer folk så i ens hem under uppväxten? och man kan inte begära att samma 2-3 personer ska ha samma jobb i hela barnets uppväxt. Det är vanligt idag att folk byter jobb. Ska barnet få lära känna ny personal då och då genom åren, är det rätt?
Vad händer om barnet börjar söka trygghet i en av de vuxna som kommer, hur kommer föräldrarna att reagera då? Jag tror inte att någon av tiktok föräldrarna hade accepterat att någon annan person i deras hem(som dessutom får betalt) ska ta deras mamma eller papparoll.

Då är det bättre att barnet kommer till en stabil familj än att det springer folk in och ut varje dag. Tragiskt när tex collie är besviken över att familjehemmet ser hennes son som sin egna. Det vore väl en dröm att ett familjehem som haft sonen sen spädbarn och 4 år framåt inte gör någon skillnad på sonen. Och att de dessutom är en rik familj som kämpar hårt inom sitt byggföretag, ja det där är ju bara en massa plus. Hennes son har ju ett guldläge i livet som många andra barn inte kommer få. Eller tycker hon att barnet ska vara i hennes o mannens lilla lägenhet och leva på existensminimun och ha folk som kommer hem och ska hjälpa dem med det basala för sonen.
Det är precis detta kämparna mot soc vill de menar att socialtjänsten ska verka likt hemtjänst och komma hem och hjälpa familjer med allt rörande barn och hemmiljön som inte fungerar , detta ska ske så länge stöd behövs dvs i åratal
2024-04-10, 14:35
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Det är precis detta kämparna mot soc vill de menar att socialtjänsten ska verka likt hemtjänst och komma hem och hjälpa familjer med allt rörande barn och hemmiljön som inte fungerar , detta ska ske så länge stöd behövs dvs i åratal

Det handlar inte om att kämpa mot soc. Det handlar om att kämpa mot den myndighetens maktmissbruk och totalitära tendenser som verkar vara svårt att få stopp på, eftersom det sällan tas upp i msm.

Vad som helst är bättre än lvu i de flesta fall, utökad familjebehandling är sannolikt mycket billigare än ett lvu.

Soc syn på föräldrar är närmast psykopatisk. Barn behöver sina riktiga föräldrar och ska bara skiljas från dem i absoluta nödfall.

Men nu kommer nog att lvu öka tills dess att vanligt folk inser att vilket barn som helst kan bli omhändertaget. Även i helt vanliga familjer.
2024-04-10, 14:42
Medlem
Helt sjukt hur de tänker. Ett aånt här läge kommer verkligen att påverka barnen negativt. Jag vet hur det är att växa om sin ena förälder i mognad i en tidig ålder och skulle jag då haft personal hemma som skulle agera uppfostringsförälder och varit min trygghet ist för min förälder så hade jag känt skuldkänslor gentemot min egna förälder. Skuld att jag känt mer för personalen som kommit hem till oss än vad jag känt för min förälder. Och om personalen då hade kommit och gått så hade det känts otryggt om jag då inte bundit mig lika mycket vid de andra i personalstyrkan.
Jag tror att små barn kan känna samhörighet till sina föräldrar trots att de kanske har IF eller svårt att bemöta sina barn känslomässigt. Men när man kommer upp i en viss ålder så blir det annorlunda och man blir ofta medberoende en sån förälder och vill skydda den osv och då tar barnet ofta över föräldrarollen till sin förälder och det är en alltför tuff roll för ett barn.

Citat:
Ursprungligen postat av adina
2024-04-10, 14:44
Medlem
Jag anmäler alla hennes live där minderåriga är med.
Jag anmäler även mahijas live. Uppmanar alla att göra detsamma

Citat:
Ursprungligen postat av asterisk99
Ny trend, S tar in barn på sin LIVE, barnen verkar inte förstå vad som händer.
Allt detta medan S fortsätter sin monolog.
2024-04-10, 14:59
Medlem
Citat:
Helt sjukt hur de tänker. Ett aånt här läge kommer verkligen att påverka barnen negativt. Jag vet hur det är att växa om sin ena förälder i mognad i en tidig ålder och skulle jag då haft personal hemma som skulle agera uppfostringsförälder och varit min trygghet ist för min förälder så hade jag känt skuldkänslor gentemot min egna förälder. Skuld att jag känt mer för personalen som kommit hem till oss än vad jag känt för min förälder. Och om personalen då hade kommit och gått så hade det känts otryggt om jag då inte bundit mig lika mycket vid de andra i personalstyrkan.
Jag tror att små barn kan känna samhörighet till sina föräldrar trots att de kanske har IF eller svårt att bemöta sina barn känslomässigt. Men när man kommer upp i en viss ålder så blir det annorlunda och man blir ofta medberoende en sån förälder och vill skydda den osv och då tar barnet ofta över föräldrarollen till sin förälder och det är en alltför tuff roll för ett barn.
Ja kan inte förälder fungera som förälder är det ju inte personal i hemmet som ger en bra barndom , blir ju inte mycket skillnad mot att växa upp på barnhem
2024-04-10, 15:16
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Hur kommer det sig att alla ”barnrättssupportrar” alltid bara har alternativmedia/bloggar/nyhetsartiklar som källa?

Syftar på 2 pers i tråden jag antar är samma då det är samma platta argument från båda. Bara upprepningar i vanlig ordning.

Det är inte konstigt, eftersom mainstream media aldrig lyfter frågan om de grovt bristande barnutredningarna som varken är sakliga eller objektivt skrivna. De vågar inte gå emot narrativet om "desinformation" mot svensk socialtjänst av någon outgrundlig anledning.

Dock så har jag länkat till både IVO, SVT och barnombudsmannen (BO), så det är inte så mycket "alternativmedia" tycker jag.
2024-04-10, 15:17
Medlem
Nariiouhs avatar
Citat:

Då är det bättre att barnet kommer till en stabil familj än att det springer folk in och ut varje dag. Tragiskt när tex collie är besviken över att familjehemmet ser hennes son som sin egna. Det vore väl en dröm att ett familjehem som haft sonen sen spädbarn och 4 år framåt inte gör någon skillnad på sonen. Och att de dessutom är en rik familj som kämpar hårt inom sitt byggföretag, ja det där är ju bara en massa plus. Hennes son har ju ett guldläge i livet som många andra barn inte kommer få. Eller tycker hon att barnet ska vara i hennes o mannens lilla lägenhet och leva på existensminimun och ha folk som kommer hem och ska hjälpa dem med det basala för sonen.

Deras mål är enbart att deras barn ska bli lika misslyckade och miserabla som dom själva, känns det som ibland. Det viktiga är bara helt enkelt att inte få sitt barn fråntaget av staten.

Att barnet i ditt exempel tex i framtiden mycket möjligt blir framgångsrik och har jobb inom bygg kvittar. Bättre o sitta hos Collie och jobba på fler bidrag och börja med prositution.
2024-04-10, 15:33
Medlem
Citat:
Deras mål är enbart att deras barn ska bli lika misslyckade och miserabla som dom själva, känns det som ibland. Det viktiga är bara helt enkelt att inte få sitt barn fråntaget av staten.

Att barnet i ditt exempel tex i framtiden mycket möjligt blir framgångsrik och har jobb inom bygg kvittar. Bättre o sitta hos Collie och jobba på fler bidrag och börja med prositution.
I Cs fall är det en omöjlighet att ha barn eftersom hon är så lågt fungerande och mannen är på samma nivå , ibland går det att ha barn i Cs situation om partner kan kompensera för brister och ha huvudansvar

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in