Citat:
Ursprungligen postat av
Sulan7
Det är en sak jag klurar på. Det är inte så att jag direkt ifrågasätter att soc har placerat dessa barn, men hur tydliga är dom till föräldrarna om anledningen? Och erbjuds dessa stöd efter att barnen tagits, följs det upp regelbundet eller hur fungerar det! Någon som vet!
Det kan vara individuellt hur man vill och förmår förstå men generellt så ska utredningen bedrivas med delaktighet och den belyser både skydds och riskfaktorer inom olika viktiga behovsområden som barnet har. En sammanställd bedömning och beslut. Utredningen kommuniceras och man får inkomma med synpunkter.
Vid en placering upprättas en vårdplan som beskriver bla varför vården behövs och vad som behöver förändras för att vården ska upphöra. Detta Oavsett vården sker frivilligt eller enligt LVU. Man gör också genomförandeplaner där man formulerar mål, delmål, vem ansvarar för vad. Vården omprövas eller övervägs minst var sjätte månad av nämnden och även då skrivs en liten ”utredning” utifrån bland annat nuläget. Överklagas beslutet så prövar förvaltningsrätten målet.
Lite översiktligt beskrivet. Så ja, jag vill påstå att socialtjänstens bedömning är och ska vara tydlig. Att man inte håller med betyder inte att det är rättsosäker.
Att ha självinsikt och förmå se sitt eget ansvar är svårt för vissa. Att fixa att sätta barnets behov framför sitt eget. Tänker att hur vissa agerar i sociala medier visar rätt tydligt på att just det brister, rätt rejält…