2022-12-25, 02:46
Medlem
Daria.Ms avatar
Att be om hjälp kan soc tvärtom se som en styrka, att man har insikt i att det finns problem som man behöver hjälp med. Men sen när man inte får den hjälpen man vill ha och när soc kanske påtalar fler problem och man inte vill inse eller åtgärda dem och istället går i clinch med soc, det är då det går åt skogen.
Soc är långt ifrån perfekta, särskilt vad gäller att erbjuda stöd INNAN lvu blir aktuellt, men bristen på självinsikt och självrannsakan hos vissa föräldrar är ju helt makalös.
2022-12-25, 03:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Max3x
Det mest förvånande är att många av mammorna initialt själva begärt hjälp från samhället. När de sen får hjälp är de missnöjda och tror att de själva skulle få bestämma vad hjälpen skall bestå av. Det är barnet soc fokuserar på att hjälpa och mammorna har själva deklarerat sig som otillräckliga då de initialt begärde hjälp.

Det tror jag med
2022-12-25, 03:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Familyunited
I så fall tar konsultbolaget resten dvs 92000 per månad.

Jag tror att du skulle må mycket bättre om du lade in dig på psyk ett par veckor och ordnade till ditt liv. Du stider en strid där din chans att vinna minskar för varje dag om du håller på som du gör. Dina inlägg på olika sociala medier skadar dina barn. Hur tror du att dom kommer att se på dina stolleprov när de blir äldre och börjar förstå?

Tompilompa kan inte hjälpa dig heller.
2022-12-25, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nikkigirl
Men vadå 36 000kr efter skatt? Jag har själv ansökt att få bli familjehem! Och jag får ca 8000kr för ett barn och då kommer jag gå ner med 25% i arbetet. Skulle jag få 36000kr skulle väl alla bli familjehem?!!! Det är ju ren lögn. Kolla fakta först!!
Då erbjöd de ju verkligen för lite. Det är till och med under det rekommenderade per barn. De familjehem jag känner till, som då har barn utan problematik, får runt 20. Då är det bara arvode och inte omkostnaden. Är det privat med barn med svårigheter är det absolut ingen fantasi att kunna få upp mot 40. Att hävda att man inte får pengar för barnen stämmer inte riktigt. Sedan är det givetvis olika, beror på placeringen.
2022-12-25, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eliseei
Då erbjöd de ju verkligen för lite. Det är till och med under det rekommenderade per barn. De familjehem jag känner till, som då har barn utan problematik, får runt 20. Då är det bara arvode och inte omkostnaden. Är det privat med barn med svårigheter är det absolut ingen fantasi att kunna få upp mot 40. Att hävda att man inte får pengar för barnen stämmer inte riktigt. Sedan är det givetvis olika, beror på placeringen.

Men menar du 20 för 1 barn? Låter otroligt. Vilken kommun? Jag har kompisar i både Sthlm och Värmland och ingen får sånna summor för 1 barn.
2022-12-25, 11:51
Medlem
Hasselassefrasses avatar
Alltså ingen orkar ju lyssna på Tom
Tjatar om samma samma lögner hela tiden. Kan inte se skillnad på gården och näringsverksamheten. Sen blandar in sin egen kaos ekonomi som grädde på moset av okunskap. Men allt är någons annans fel såklart. Blir bara mer ältandes för varje live och man ser verkligen hur det blir sjukare och sjukare för varje dag. Hur länge ska han få hålla på såhär?
2022-12-25, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hasselassefrasse
Tjatar om samma samma lögner hela tiden. Kan inte se skillnad på gården och näringsverksamheten. Sen blandar in sin egen kaos ekonomi som grädde på moset av okunskap. Men allt är någons annans fel såklart. Blir bara mer ältandes för varje live och man ser verkligen hur det blir sjukare och sjukare för varje dag. Hur länge ska han få hålla på såhär?

Dagen då Tompilompa blir helknas och blir bältad på psyket närmar sig. Det är hans nyavunna vänner som driver honom ner i fördärvet. Alla knastanter som inte kan ta hand om sina barn som inte inser detta heller, dom blir Tompilompas fall.
Jag funderar på vad det är som driver dessa människor. Varför inser de inte att de har fel?

Tompilompa har att vänta på arvsskiftet som kan bli spiken i kistan för honom. Gården kommer med största säkerhet att säljas. Tom inser inte att hans fakturor på gården leder till att konkursen och tvångsförsäljningen blir ett faktum. Vi har en dockusåpa att följa och diskutera.
2022-12-25, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nikkigirl
Men menar du 20 för 1 barn? Låter otroligt. Vilken kommun? Jag har kompisar i både Sthlm och Värmland och ingen får sånna summor för 1 barn.
Det är olika kommuner. Det var nyligen en bekant som tog emot en 3 åring som får 19k. Och enligt min erfarenhet är det inte en ovanligt hög summa. Min uppfattning är att det är nya familjehem som får mindre, eftersom de inte vet att de faktiskt kan kräva mer. Man måste stå på sig lite, då kan man få bra betalt.
2022-12-25, 13:44
Medlem
Citat:
Det är olika kommuner. Det var nyligen en bekant som tog emot en 3 åring som får 19k. Och enligt min erfarenhet är det inte en ovanligt hög summa. Min uppfattning är att det är nya familjehem som får mindre, eftersom de inte vet att de faktiskt kan kräva mer. Man måste stå på sig lite, då kan man få bra betalt.
att
Får de så mycket inklusive täckning för kostnader är det pga det är extra mycket kring barn och biologiska familjen så familjehemmet måste ändra arbetstid . Vid hög ersättning ska det kompenseras för förlorad arbetsinkomst för att barnet av något skäl behöver mer stöd och kanske inte kan vara på förskola på heltid eller inte ens kan vara där alls under vissa perioder
2022-12-25, 14:24
Medlem
Citat:

Ok tack då vet jag att jag med kan begära mer då (kommer ju gå ner ganska mycket i inkomst när jag går ner i arbetstid)
2022-12-25, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hasselassefrasse
Jag tror att om han inte eskalerar kampen så kan han fortsätta, att skrika och vara otrevlig är knappast ett brott. Har inte hört några konkreta hot av det jag sett av hans massproduktion av livesändningar.
Smutsiga arvstvister är inte ovanligt, någon av syskonen tycker sig ha rätt till gården. Finns det inget kapital att lösa ut syskonen med måste gården säljas eller att övriga syskon viker ner sig. Vilket sedan kan skapa bitterhet när gården sedan säljs för betydligt mera några år senare.
2022-12-25, 16:06
Medlem
Tom säger I någon live att släkten, faster, svåger och syskonbarn stödde honom i "kampen" I början. Det verkar märkligt. Det torde varit uppenbart redan då att Tom inte mår bra?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in