2024-08-14, 14:47
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BetteBoop
Du verkar ha uppfattningen att LVU svävar som något eget fristående fenomen. Har du ens basförståelse kring vård inom socialtjänsten och lagstiftningen överhuvudtaget.
På pappret förstår jag socialtjänstens funktion enligt lagen, men i praktiken så förstår jag inte hur det kan accepteras att en myndighet lever helt utanför lagen och inte ens kan lagstiftningen.

Och det kokar ner till att socionomer helt enkelt inte är jurister och har tillräcklig juridisk kompetens, samt att det i princip inte finns några som helst juridiska påföljder för socialsekreterare som begår medvetna fel i handläggningen = ta lagen i egna händer. De kommer undan alldeles för lätt.

Skulle ett riktigt tjänstemannaansvar införas och att utredningarna granskas och att socialsekreterare kan fällas för att inte vara sakliga så skulle rättssäkerheten stärkas och färre barn omhändertas i onödan.

Citat:
Ursprungligen postat av BetteBoop
Hitta en kommun där man inte har som mål att minska antalet vårddygn utanför hemmet.
Skulle tippa på att man säger officiellt att man försöker göra det, men statistiken säger något helt annat.
2024-08-14, 14:48
Avstängd
Tanachs avatar
Organen kan ha plockats bort från henne utan samtycke
2024-08-14, 14:51
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krimprofessorn
Min upplevelse är helt tvärt om. Som orosanmälare måste man ha extremt mycket på fötterna och även vara beredd att delta i utredningen. Jag har varit med om fall där barnet själv har berättat för mig om att hen blivit sexuellt utnyttjad av sin bonuspappa, men att ärendet lagts ner p.g.a. att det inte funnits tillräckligt med underlag för utredning.

Men vänta här nu. Vad är "oro" om man analyserar det begreppet? Det är en känsla och inte på något sätt någon fakta. Bara för att du känner en "oro" för ett barn så är det inte likställt med objektiv fakta, utan rent av en subjektiv känsla som just du har. Och nej du får inte vara med i en utredning, mer än att du lämnar uppgifter till en utredning. Om du inte är vårdnadshavare vill säga, eller att du jobbar professionellt med barnet ifråga.

Vad barn säger och inte säger behöver experter på barn analysera och inte socionomer. Det är en fråga för BUP och barnpsykologer. Socionomer ska hålla sig långt borta från att göra bedömningar i familjefrågor och i frågor om barn.
2024-08-14, 14:53
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krimprofessorn
Flera av de barn jag gjort orosanmälningar kring har kontaktat mig i vuxen ålder och tackat mig för att jag var den enda som såg och vågade göra något.

Mycket möjligt att det blev rätt i dessa fall: men det förringar inte att socialtjänsten kan fatta saker helt felaktigt och då kan det tvärtom bli SKADLIGT för barnen som får leva med ett livslångt trauma av att bli omhändertagna på falska grunder.

Lägg till att de inte behöver några konkreta bevis för att omhänderta barn, utan det räcker med socionomernas magkänslor. Och nej jag överdriver inte nu, utan precis så ser verkligheten ut.
2024-08-14, 14:54
Avstängd
Tanachs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inanna-1921
TobaSandra har live med Finniq och äcklet Ab*u Anw*r, hon låter helt galen men de talar arabiska så vet inte vad de säger.
I en kommentar på Gullis live säger en att hennes mamma har dött.
Om det är sant brakar nog helvetet loss på riktigt nu 😬

Galen livesändning
2024-08-14, 14:54
Medlem
Citat:
TobaSandra har live med Finniq och äcklet Ab*u Anw*r, hon låter helt galen men de talar arabiska så vet inte vad de säger.
Verkar som om det är sant att mamma dött och det var ju inte direkt oväntat med tanke på att hon varit i slutstadiet av demenssjukdom ganska länge , dvs då personen mest bara orkar ligga och har slutat prata
2024-08-14, 15:00
Avstängd
Tanachs avatar
Citat:

Hämnd står på ingång
2024-08-14, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tanach
Galen livesändning
Var är S barn i detta läge som kan stödja henne kan man undra
2024-08-14, 15:08
Medlem
Nariiouhs avatar
Citat:

Vore fantastiskt om mamman äntligen fick vila och slippa dotterns terror. Får hoppas S nu försvinner från TT så småningom.
Synd att ha sabbat morsans sista år.
2024-08-14, 15:13
Avstängd
Tanachs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Var är S barn i detta läge som kan stödja henne kan man undra

De förlorade sin mormor. Var finns de?
2024-08-14, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nariiouh
Vore fantastiskt om mamman äntligen fick vila och slippa dotterns terror. Får hoppas S nu försvinner från TT så småningom.
Synd att ha sabbat morsans sista år.
Ja, S hade kunnat träffa sin mamma hur mycket hon velat om hon kunnat uppföra sig som folk precis som andra anhöriga gör , besöker sina dementa föräldrar eller partner varje dag om de kan och orkar
2024-08-14, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tanach
De förlorade sin mormor. Var finns de?
Någon bor i Uppsala har S sagt så det är ju nära , inget säger ju att barnbarn inte besökt mormor

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in