2022-10-09, 13:54
Medlem
john-henry-edens avatar
Har blivit diagnosticerad med H. pylori infektion i magsäcken. Doktorn har ordinerat 7 dagars trippel behandling med penicillin och antibiotika. Dosering sker vid morgon och kväll.

Har tagit behandlingen i 3 dagar hittills och följt det till punkt. Men har inte märkt nån avsevärd skillnad. Är det antibiotikan som är ineffektiv? Eller ska jag vänta?
Citera
2022-10-09, 14:02
Medlem
Brukar ta några dagar..gå till läkaren igen...jag fick byta två gånger när jag krossade ett finger å infektionen i det...på mig tog dom odlingsprov innan det blev rätt.
Citera
2022-10-09, 14:22
Medlem
vemlas avatar
Vad är det för antibiotikum du fått?

Om det är bakterie som antibiotikan inte tar på så kommer den inte göra någon verkan. Antibiotika brukar annars verka inom ett dygn eller efter de första 2-3 doserna.

Skulle rekommendera dig att konsultera med din läkare igen om du inte märker någon skillnad.
Citera
2022-10-09, 14:43
Medlem
Ca 5 minuter.
Citera
2022-10-09, 14:57
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av john-henry-eden
Har blivit diagnosticerad med H. pylori infektion i magsäcken. Doktorn har ordinerat 7 dagars trippel behandling med penicillin och antibiotika. Dosering sker vid morgon och kväll.

Har tagit behandlingen i 3 dagar hittills och följt det till punkt. Men har inte märkt nån avsevärd skillnad. Är det antibiotikan som är ineffektiv? Eller ska jag vänta?
Har du magsår? Det lär ju inte läka lika fort som antibiotikan tar kål på bakterierna.

"trippel behandling med penicillin och antibiotika"?
Gissar att du fått två typer av antibiotika samt Omeprazol.
Citera
2022-10-09, 15:41
Medlem
john-henry-edens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Har du magsår? Det lär ju inte läka lika fort som antibiotikan tar kål på bakterierna.

"trippel behandling med penicillin och antibiotika"?
Gissar att du fått två typer av antibiotika samt Omeprazol.

Exakt. Fick två antibiotikor tillsammans med omeprazol, 7 dagars kur. Har tagit det i 3 dagar men knappt märkt någon förbättring
Senast redigerad av john-henry-eden 2022-10-09 kl. 15:51.
Citera
2022-10-09, 16:57
Medlem
Citat:

Penicillin är ett antibiotikum.
Citera
2022-10-09, 22:34
Medlem
john-henry-edens avatar
Har en annan fråga

Gällande Omeprazol, är det nån skillnad mellan dom olika märken? Min läkare skrev ut Apofri, som inte har gett nån effekt. Provade att ta en Sandoz och det gav effekt direkt.

Skulle ni rekommendera att hålla mig till doktorns plan eller byta till Sandoz? Är det nån stor skillnad mellan märkena?
Citera
2022-10-09, 22:36
Medlem
Normalt räcker tre dagar men för att slå ut alla bakterier så ingen överlever och lär sig bli resistent så rekommenderas längre behandlingar. Men redan efter någon dag borde förbättringar märkas. Ibland får man byta ut antibiotikan då den man fått inte hade önskad effekt.
Citera
2022-10-10, 02:43
Medlem
Du borde märka en förbättring efter 2-4 dagar. Om ingen förbättring skett den 5e dagen så skulle jag nog kontakta vården igen.
Citera
2022-10-10, 13:13
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Har en annan fråga

Gällande Omeprazol, är det nån skillnad mellan dom olika märken? Min läkare skrev ut Apofri, som inte har gett nån effekt. Provade att ta en Sandoz och det gav effekt direkt.

Skulle ni rekommendera att hålla mig till doktorns plan eller byta till Sandoz? Är det nån stor skillnad mellan märkena?
Det spelar ingen roll vilket du tar, läkemedlen är likvärdiga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in