• 1
  • 2
2006-07-12, 19:11
Medlem
Gothenburgers avatar
Skall göra en köttbuljong. Några tips? Har aldrig gjort en buljong i hela mitt liv.
Citera
2006-07-12, 19:17
Medlem
Bultmans avatar
Jag brukar använda det vatten som jag kokat kött i. Sedan tar man rätt på benen och kokar dem i vattnet. Tillsätt grönsaker som morot, lök och persilja. Det finns säkert fler som kan ge tips på andra grönsaker som skall tillsättas. Buljong ska även vara ganska salt.
Citera
2006-07-12, 19:34
Medlem
Gothenburgers avatar
Hmmm...det där är prylar som jag faktiskt har slängt i

Jag tog iofs och körde köttbenet i ugnen och sedan ner i buljongkoket

Hur länge skall det koka ?
Citera
2006-07-12, 19:53
Medlem
Bultmans avatar
Jag brukar låta det koka nån timme sedan får det stå över natten.
Citera
2006-07-12, 21:31
Medlem
Antevantes avatar
Bra tråd.

Jag gjorde en hönsbuljong i våras som blev mycket god.

2 hönor delade i 4 delar/höna
Rotfrukter såsom morötter, palsternacka, rotselleri
Purjolök
Hade nog ett par pepparkorn i oxå.
Sen fick det koka i 3 timmar och stå över natten.
Jag tror att det bör koka minst 2 timmar i a f.

Hönsköttet togs upp och delades ner i småbitar och blev köttet i soppan..

Mumsfilibabba
Citera
2006-07-12, 22:18
Medlem
OliTs avatar
Att rosta benen, som du har gjort, är inte alltid nödvändigt, men det tar fram en del mer smak, så du har inte gjort fel.

Att använda sig av en mirepoix motsvarande en tiondel av benen i vikt, 2 delar lök, 1 del selleri, 1 del morot, är en klassiker, och bör inte förbises. Gör gärna också en boquet garni, praktiskt taget en ihopknuten bunt med örter och kryddor, det är en bra idé att använda en tesil. Använd några hela svartpepparkorn och lagerblad.

Salta inte buljongen, låt köttbenen och grönsakerna sjuda under ca. 6-8 timmar, om du inte har tid med längre, när det är klart silar du av buljongen genom en fin sil och fortsätter koka den, här kan du dra upp värmen. Koka ner buljongen till önskad styrka, om du når ett sirapsartat stadie har du kommit till en glace, det är nästan väl häftigt. Du bör satsa på att närma dig en tjocklek som påminner om buljong på flaska, då är den lätt att hantera och förvara.

Ett bra tips är att frysa in buljong som iskuber, och sedan använda en kub till din gryta eller liknande, du får väldigt bra hållbarhet. Undvik att använda buljongkuberna till drinkar.
Citera
2006-07-12, 22:21
Medlem
Gothenburgers avatar
Koktid 4-6 timmar stod det i min gamla (ärvda) "Stora kokboken" Fan heller....nu har det kokat i 2½ timme. Skall testa förslaget "låta stå över natten". sedanskall jag fundera ut va fan jag skall ha buljongen till
Citera
2006-07-12, 22:23
Medlem
OliTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gothenburger
Koktid 4-6 timmar stod det i min gamla (ärvda) "Stora kokboken" Fan heller....nu har det kokat i 2½ timme. Skall testa förslaget "låta stå över natten". sedanskall jag fundera ut va fan jag skall ha buljongen till

I det första stadiet kokar du inte ner buljongen, du ska bara extrahera smaker. 4-6-8 timmar beroende på storleken av benen kan gott räcka, buljongen smakar inte kraftigt när den är så pass okoncentrerad.

Du ska alltså inte koka den, den ska sjuda, eller precis så att det finns en bubbla då och då som bryter ytan. Kom ihåg att skumma bort protein och blod som flyter upp till ytan.
Citera
2006-07-12, 23:40
Medlem
Gothenburgers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OliT
I det första stadiet kokar du inte ner buljongen, du ska bara extrahera smaker. 4-6-8 timmar beroende på storleken av benen kan gott räcka, buljongen smakar inte kraftigt när den är så pass okoncentrerad.

Du ska alltså inte koka den, den ska sjuda, eller precis så att det finns en bubbla då och då som bryter ytan. Kom ihåg att skumma bort protein och blod som flyter upp till ytan.

Hmmmmmmmm.........kokade nog för hårt i början då.......skummade av dock......lät den sjuda efter det att den kokade upp........
Citera
2006-07-13, 00:08
Medlem
OliTs avatar
Det lär inte vara något större fel på buljongen ändå, problemet man kan få är att den blir dimmig om den kokas för kraftigt, sen blir inte smaken helt optimal.
Citera
2006-07-13, 00:51
Medlem
Squalos avatar
Hmm... Nu blev jag sugen på en oxsvanssopa.

Buljong kanske man ska koka sig någon gång. Hur länge håller den sig? För man får väl tappa upp den på en flaska och ställa i kylen.
Citera
2006-07-13, 01:08
Medlem
Gothenburgers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OliT

Ett bra tips är att frysa in buljong som iskuber, och sedan använda en kub till din gryta eller liknande, du får väldigt bra hållbarhet. Undvik att använda buljongkuberna till drinkar.

Jag skall försöka undvika o slänga det i drinkarna :-)

Nu skall jag gå OT: Practical joke med buljontärning...........skruva av duschmunstycket hos en polare o peta in en kycklingbuljongtärning Senast jag gjorde det så blev tekniska kontoret på kommunen utskällt; " Vad ända in i helvete är det för fel på vattnet!!!!!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in