2007-01-15, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fula Gubben
Zlatan visar sin genialitet genom att slå till bollen när backen inte väntar det, dvs på väg upp efter en studs. 99 av 100 elit-spelare hade väntat tills bollen nått sitt maximum och börjat vända ned igen, men då hade chansen varit borta. Svårighetsgrad 9 av 10.

I övrigt noterar vi en vinst för underdog-hjältarna i Cagliari, efter en ojämn match mot Ascoli. Ascoli har gamle kungen Pagliuca i målet, vilket var festligt att se. Dessutom en Di Biagio på plan -- men är det den "gamle" Di Biagio? Såg ut som det. Två halvdana lag som ändå skulle sopa banan med alla Royal League-deltagare.

EDIT: 20 grader varmt och "vår" på Sardinien. Spelarna kör i kortärmade tröjor. Fy fan för januari i Sverige.

- F.G

Ett briljant nummer av Zlatan, som inte gjorde mycket väsen av sig under största delen av första halvlek, men var riktigt bra under andra halvan av matchen. Skulle vara kul att se hur många av hans mål som kommit i andra halvlek. Det verkar som att han behöver tid för att komma in i matcherna, vilket gör honom till en sämre inhoppare än vad som är fallet med bl a Cruz och Crespo.

Jo det är den "riktige" Luigi Di Biagio som numera spelar i Ascoli. Kul med gamla hjältar som dyker upp i dessa mindre lag.

Kul att Cagliari klarade av måstematchen mot Ascoli, trots att Esposito är borta (för resten av säsongen). Det enda positiva med att Esposito är borta är att nu får Langella spela. Fast det är klart Suazo ensam kommer att se till att Cagliari får spela i Serie A även nästa säsong.

Trist att Roma tappade poäng mot Messina i slutminuterna, men det är fortfarande för tidigt att utropa Inter till vinnare, det är trots allt halva säsongen kvar. Fast det ser onekligen bra ut för Inter, inte minst nu när Adriano gör allt bättre ifrån sig och visat att han och Zlatan fungerar bra tillsammans.

Edit:
Jag kollade själv upp i vilken halvlek som Zlatan gör sina mål och det visade sig att han gjort sex av sina åtta mål i andra halvleken.
Citera
2007-01-15, 20:11
Medlem
Frappants avatar
Citat:
Zlatan visar sin genialitet genom att slå till bollen när backen inte väntar det, dvs på väg upp efter en studs. 99 av 100 elit-spelare hade väntat tills bollen nått sitt maximum och börjat vända ned igen, men då hade chansen varit borta. Svårighetsgrad 9 av 10.

Kan vara så att bollen är i ett extra svårspelat läge och att skottet därför också s a s kommer lite för tidigt, som Fula Gubben skriver. Men är inte också den jagande backen väldigt tam och lam? Verkar inte alls typisk italiensk försvarare.

Varför klipper han inte till Rosengårdsbabianen ordentligt med axeln samtidigt som han försöker röra till det med bollen framför? Zlapparn får ju t o m stanna upp lite innan han drar till. Liten handtryckning med sedelbunt till försvararen före matchen, som så ofta i italiensk "fotboll?"
Citera
2007-01-15, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frappant
Bla, bla Rosengårdsbabianen bla bla sedelbunt bla bla italiensk "fotboll?"

Förkortade citatet pga för mycket idioti på en gång.

Vilket fantastiskt meningslöst inlägg. Ett patetiskt försök till att göra sig lustig över italiensk fotboll, och samtidigt förminska Zlatans insats. Sådana som dig och dina åsikter finns det tyvärr alltför många av här i Sverige. Så trist ditt liv måste vara då du inte kan förstå att uppskatta Zlatans eller den italienska fotbollens artisteri och storhet.

För att gå över till något som betyder något så var det kul att se Tottis och Mancinis samspel som ledde till Romas mål. Kramkalaset som följde var nästan för mycket, men var ett tydligt besked att det inte finns några svårigheter dem emellan. Det har ju varit mycket snack om att de gett varandra syrliga och hetsa kommentarer både på och utanför planen. Chippens inhopp lovade också gott i en annars medioker match.

I Milan som nu verkar ha fått upp farten, så rusade Pippo rakt ut till omklädningsrummet då han blev utbytt. Om inte detta leder till något, så tror jag att Milan kan bli vårens lag i Serie A. Och kanske även CL. De kommer med all säkerhet att förstärka laget med Oddo, vilket egentligen är den enda förstärkningen de behöver om de bara får tillbaka framförallt de skadade Dida och Nesta, och får de andra spelarna att spela på den nivå som de kan.
Citera
2007-01-16, 11:52
Medlem
Frappants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Bla, bla idioti, bla bla patetiskt bla

Kanske är det så att jag är rätt jävla trött på all den snålskjuts som en havererad svensk politik försöker åka på all rapportering om Zlatan Zlatan Zlatan Zlatan Zlatan Zlatan Zlatan Zlatan Zlatan Zlatan Zlatan Zlatan Zlatan Zlatan Zlatan Zlatan Zlatan Zlatan Zlatan Zlatan Zlatan Zlatan Zlatan Zlatan Zlatan Zlatan Zlatan Zlatan Zlatan Zlatan Zlatan Zlatan Zlatan Zlatan Zlatan Zlatan Zlatan Zlatan Zlatan Zlatan Zlatan Zlatan Zlatan Zlatan Zlatan Zlatan Zlatan Zlatan Zlatan Zlatan Zlatan Zlatan Zlatan Zlatan Zlatan Zlatan Zlatan Zlatan Zlatan Zlatan.

Närsynta nollor som du, som inte inser eller förstår det problem som ligger i detta finns det gott om i Sverige och det är ni som är orsaken till de problem som nu är ohjälpliga. Det enda som är bra med det ni har gjort mot Sverige är att även ni själva kommer att få vara med om att betala för konsekvenserna.

Italiensk fotboll är ytterst ojämn med ytterst låg lägstanivå. Fixeringen vid seger till varje pris har dels ofta lett till skitspel som är en förolämpning mot publiken och sporten fotbolls principer, dels till en korruption som kanske inte du fåkunnige men många av oss andra har kunnat konstatera. Se bara på domarna mot bl a Juventus nu härförleden.
Citera
2007-01-16, 12:54
Medlem

Oj fantastiskt, du försöker alltså göra inrikespolitik av ett snyggt fotbollsmål av en svensk i italienska ligan.

Otroligt mycket osammanhängande svammel, men så avlutar du med ett stycke som faktiskt handlar om italiensk fotboll. Detta att vinna till varje pris, har du en poäng i. Jag ser också att det finns en baksida på detta, men framförallt uppstår det då rädslan för att förlora är större än viljan att vinna. Serie A och italienska landslaget har sedan ett bra tag övergett den defensiva fotboll som länge dominerat. I Serie A har det denna säsongen gjorts fler mål än i de spanska och engelska ligorna (i alla fall om man ser på statistik fram till ett par omgångar sedan), och landslaget var tillsammans med Tyskland det lag som gjorde flest mål i VM (dessutom spelade de den mest offensiva fotbollen).

Att man i Italien dömer hårt inom idrotten är inget nytt. Om idrottsmän dopar sig eller fuskar på annat vis så döms han inte bara sportsligt utan även av civil domstol. Dessutom finns det en vilja att inte sopa fusket under mattan utan allt ska upp till ytan. Jämför t ex med domarskandalen i Tyskland och dopingskandalen i Spanien. Juventus blev dömda för att de försökt påverka vilken domare som skulle döma deras matcher, och Milan blev straffade för att en anställd skällde ut en domare. Det var helt rätt att de skulle straffas eftersom de på så vis försökt påverka domarna.

Jag kan till viss del hålla med om att detta årets Serie A är ojämn. Med all sannolikhet förbättras det nästa år då mindre lag åker ut och Bologna, Juventus, Genua eller Napoli kommer upp.
Citera
2007-01-16, 13:41
Medlem
Fula Gubbens avatar
Jag tycker lägstanivån i Serie A är hög; jag skulle rentav vilja kalla det för ett av Serie A:s kännetecken. Kolla in TV4:s sunk-matcher på helgerna -- sällan några stor-matcher, men ändå mycket disciplinerade lag med individuellt skickliga spelare... som jag påpekat flera ggr tidigare. Inget Royal League-lag skulle ha en chans i Serie A.

Om man däremot menar att underhållningsvärdet är högre på andra håll kanske det stämmer, men "den som vill se mål får gå på hockey" (stenhårde Laban Arnesson).

- F.G
Citera
2007-01-16, 15:40
Medlem
Madchilds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frappant
Italiensk fotboll är ytterst ojämn med ytterst låg lägstanivå. Fixeringen vid seger till varje pris har dels ofta lett till skitspel som är en förolämpning mot publiken och sporten fotbolls principer, dels till en korruption som kanske inte du fåkunnige men många av oss andra har kunnat konstatera. Se bara på domarna mot bl a Juventus nu härförleden.

Har du sett nån match sen 'Uno kryss due' gick i graven...?
Jag kan hålla med om att årets upplaga är lite blek, men annars kan jag inte alls hålla med dig. Mest mål, bäst teknik, bäst taktik. Så fort folk ser en dålig match från Serie A börjar det gamla tipslördag-gnället. En usel match i Premiership där bollen flyger fram och tillbaka som en flipperkula och spelarna har en teknik som en tredjemålvakt i Syduropa skulle överträffa bedöms istället med, 'vilket tempo!'.
Citera
2007-01-17, 16:27
Medlem
Citat:
Kolla in TV4:s sunk-matcher på helgerna -- sällan några stor-matcher, men ändå mycket disciplinerade lag med individuellt skickliga spelare... som jag påpekat flera ggr tidigare. Inget Royal League-lag skulle ha en chans i Serie A.

- F.G

Helt rätt italiensk fotboll har gigantisk ,enda lagen som kanske hade haft en chans är fc Köpenhamn.men tror inte dom hade klarart sig till slut..
Citera
2007-01-19, 09:13
Medlem
Angående bredden i Serie A, så anser jag att den är betydligt bättre än La Liga, och ungefär lika med PL. Diskussionen blir såklart subjektiv, även om viss statistik kan användas.

På kort sikt har Italien sedan 1999/00 haft fem olika mästare, England tre och Spanien fyra. På lite längre sikt har Italien sedan 1963/64 haft 12 olika mästare, England 11 och Spanien 7. Visst jag vet statistik, det går att bevisa det mesta beroende vilken period man väljer osv, men det ger ändå en fingervisning.

Sedan är det svårt att utifrån cuperna i Europa, se vilka ligor som är starkast, men återigen ger det en fingervisning. Tittar man på de senaste 20 åren dominerar italienska klubbar, vilket de dock inte har gjort de senaste åren. Sedan har jag dessutom en subjektiv bedömning att för engelska och italienska lag år ligan viktigare än för de spanska. I Italien kan en tränare riskera att bli sparkad för att han ställer upp med bästa laget i Europa, eftersom ligaspelet kan bli lidande.

Bäst ifrån sig i de europeiska cuperna gör lag som känner sig trygga i ligan. Roma brukar normalt få kämpa för att kvalificera sig till CL, och därför har ligan större betydelse för dem än t ex ett Inter som ligger på tredje plats i ligan. På samma sätt gör de mindre lagen bättre ifrån sig om de är relativt säkra på att inte åka ur Serie A, men samtidigt inte har någon chans till att kvalificera sig till CL. I La Liga kan fansen acceptera ett dåligt år i ligan om man bara går långt i t ex UEFA-cupen.
Citera
2007-01-19, 18:07
Medlem
icys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Angående bredden i Serie A, så anser jag att den är betydligt bättre än La Liga, och ungefär lika med PL. Diskussionen blir såklart subjektiv, även om viss statistik kan användas.

På kort sikt har Italien sedan 1999/00 haft fem olika mästare, England tre och Spanien fyra. På lite längre sikt har Italien sedan 1963/64 haft 12 olika mästare, England 11 och Spanien 7. Visst jag vet statistik, det går att bevisa det mesta beroende vilken period man väljer osv, men det ger ändå en fingervisning.

Sedan är det svårt att utifrån cuperna i Europa, se vilka ligor som är starkast, men återigen ger det en fingervisning. Tittar man på de senaste 20 åren dominerar italienska klubbar, vilket de dock inte har gjort de senaste åren. Sedan har jag dessutom en subjektiv bedömning att för engelska och italienska lag år ligan viktigare än för de spanska. I Italien kan en tränare riskera att bli sparkad för att han ställer upp med bästa laget i Europa, eftersom ligaspelet kan bli lidande.

Bäst ifrån sig i de europeiska cuperna gör lag som känner sig trygga i ligan. Roma brukar normalt få kämpa för att kvalificera sig till CL, och därför har ligan större betydelse för dem än t ex ett Inter som ligger på tredje plats i ligan. På samma sätt gör de mindre lagen bättre ifrån sig om de är relativt säkra på att inte åka ur Serie A, men samtidigt inte har någon chans till att kvalificera sig till CL. I La Liga kan fansen acceptera ett dåligt år i ligan om man bara går långt i t ex UEFA-cupen.

Enligt ett känt citat: "Det finns tre sorter lögn; Lögn, förbannad lögn och statistik" Tycker det passade in bra här.
Under perioden 1973 och framåt så har svenska allsvenskan haft 11 mästare, vilket är betligt många fler än Spanien, men jag känner ingen som skulle påstå att Sverige har bättre bredd än Spanien eller livvärdig bredd med England. Sverige har ju inte ens en topp.

När det gäller Italiens bredd så inbillar jag mig att den är ganska bra, men att t.ex. Spanien har större bredd, trots att vinnarna inte brukar variera nämnvärt. Men det beror ju också på vilken bredd man syftar på, syftar man t.ex. på hur många lag som har chans på ligan eller hur bra nedflyttningslagen är. Och när jag säger Spanien, så menar jag att deras absolut sämsta lag håller en förhållandevis hög klass.
Citera
2007-01-19, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av icy
Enligt ett känt citat: "Det finns tre sorter lögn; Lögn, förbannad lögn och statistik" Tycker det passade in bra här.
Under perioden 1973 och framåt så har svenska allsvenskan haft 11 mästare, vilket är betligt många fler än Spanien, men jag känner ingen som skulle påstå att Sverige har bättre bredd än Spanien eller livvärdig bredd med England. Sverige har ju inte ens en topp.

När det gäller Italiens bredd så inbillar jag mig att den är ganska bra, men att t.ex. Spanien har större bredd, trots att vinnarna inte brukar variera nämnvärt. Men det beror ju också på vilken bredd man syftar på, syftar man t.ex. på hur många lag som har chans på ligan eller hur bra nedflyttningslagen är. Och när jag säger Spanien, så menar jag att deras absolut sämsta lag håller en förhållandevis hög klass.

Jag håller med om att man ska vara försiktig med statistiken när det i grunden handlar om ett ganska subjektivt ämne. Det tyckte jag nog att jag skrev några gånger i mitt inlägg.

Du får inte förväxla bredd med kvalitet. Allsvenskan har en hyfsad bredd, men är av usel kvalitet (i alla fall de senaste åren).

Vad vi skulle behöva är en slags definition av vad bredd består av. Sedan när man väl har definitionen så ska den kunna mätas. Det blir tufft. Jag tror vi får hålla oss till tyckande baserade på diverse fakta. Som du påpekar så finns det fler mästarlag i Italien än i Spanien. Ett annat sätt är naturligtvis att se på lagen i division två i respektive länder. Jag tycker att de italienska lagen i division två är bättre än motsvarande i Spanien.

Förra året gick Atalanta, Catania och Torino upp till Serie A. Alla dessa tre är just nu bland de elva bästa lagen i Serie A. Möjliga lag som kan gå upp från Serie B denna säsongen är bl a Bologna, Juventus, Genua eller Napoli. Jag kan inte alls lika mycket om spanska lag men har svårt att hitta motsvarande lag där.
Citera
2007-01-21, 15:21
Bannlyst
aah

Ingen som vet om man kan streama matchen mellan Inter och Fiorentina genom någon web tv? trött på att inte kunna se matcherna
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in