2006-07-31, 23:13
Medlem
Castafiores avatar
Hittade en intressant artikel om Hizbollah, för intresserade.

http://www.merip.org/mero/mero073106.html

Hizballah: A Primer

Lara Deeb

July 31, 2006

(Lara Deeb, a cultural anthropologist, is assistant professor of women’s studies at the University of California-Irvine. She is author of An Enchanted Modern: Gender and Public Piety in Shi‘i Lebanon.)

Hizballah, the Lebanese Shi‘i movement whose militia is fighting the Israeli army in south Lebanon, has been cast misleadingly in much media coverage of the ongoing war. Much more than a militia, the movement is also a political party that is a powerful actor in Lebanese politics and a provider of important social services. Not a creature of Iranian and Syrian sponsorship, Hizballah arose to battle Israel’s occupation of south Lebanon from 1982-2000 and, more broadly, to advocate for Lebanon’s historically disenfranchised Shi‘i Muslim community. While it has many political opponents in Lebanon, Hizballah is very much of Lebanon -- a fact that Israel’s military campaign is highlighting.
Citera
2006-07-31, 23:13
Medlem
Jole25s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av islameurope
Hizbullah är terrorister så är det bara men, att bestraffa ett helt folk kollektiv är helt jävla sjukt speciellt när man bara mördar barn och knappt några terrorister.

Klagade du lika mycket på judarna(albright och wesley clark) under kosovo-kriget? Tyckte du även då att det var en konspiration av judarna?
Citera
2006-07-31, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jole25
Klagade du lika mycket på judarna(albright och wesley clark) under kosovo-kriget? Tyckte du även då att det var en konspiration av judarna?

Vad har kosovo med tråden att göra?

Jag har sagt det tidigare och säger det igen jag avskyr det israel gör jag hatar inte alla judar,deras ledare är svin enbart det äcklar mig. jag beundrar judare för att dem är smarta och eniga alltid ställer upp för varandra.
Citera
2006-07-31, 23:18
Medlem
AndreaS1s avatar
Citat:

Han borde visa tacksamhet!
Istället stödjer han massmord på judar.
U make me puke!
Citera
2006-07-31, 23:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bonzo
Är det de krigande Hizbollah som du hört klaga över FN mm? vi pratar inte om något slags entity som tänker och agerar unisont a la Borger i Star Trek. Vi talar om individer och grupperingar: extremister, terrorister, politiker, "normala" svensson (det stora flertalet) mfl.

Jag vet skillnaden ja?

Så när ska det stolta libanesiska folket ansluta sig och slåss för Hizbo... jag menar allah då?

Eller är det enklare att anfalla FN bygnnader man "förlorat" förtroende för i stället och inte hizbollah?

Ena muslimen säger de inte ska bestraffas kolllektivt pga hizbollalh, en annan muslim demonstrerar för hizbolla, den tredje flyr från hizbollah
Citera
2006-07-31, 23:22
Medlem
Citat:
Jo men du har ju klagat på amerikanska judarna.Men det är klart..Sålänge dom gör som du vill så är dom bra människor annars är dom pack...

Jag tycker att USA ska styras av AMERIKANER inte judar.
Citera
2006-07-31, 23:24
Medlem
Jole25s avatar
Citat:
Jag tycker att USA ska styras av AMERIKANER inte judar.

Men du fattar fortfarande inte trots att du har universitetsutbildning.Utan dom där judarna som "styr" så hade du inte haft kosovo.Så du borde egentligen vara tacksam till dom....
Citera
2006-07-31, 23:28
Medlem
Citat:
Men du fattar fortfarande inte trots att du har universitetsutbildning.Utan dom där judarna som "styr" så hade du inte haft kosovo.Så du borde egentligen vara tacksam till dom....

Jag är tacksam för det förstår du inte det. Men jag kan inte låte bli att det mördas massa civila i libanon, jag tycker synd om civilbefolknigen där. Tycker inte du att det är synd att massa barn dör dagligen, borde man inte försöka lösa konflikten fredligt innan man bombar sönder ett helt land.
Citera
2006-07-31, 23:39
Medlem
Jole25s avatar
Citat:
Jag är tacksam för det förstår du inte det. Men jag kan inte låte bli att det mördas massa civila i libanon, jag tycker synd om civilbefolknigen där. Tycker inte du att det är synd att massa barn dör dagligen, borde man inte försöka lösa konflikten fredligt innan man bombar sönder ett helt land.

Jag tror Israel har gjort sitt bästa för freden genom att dra sig tillbaka från libanon år 2000.Självklart så är det synd att civila dör.Men det dör civila i alla krig.Huvudsaken är väl att man inte siktar in sig på civila som terrorister gör...
Citera
2006-07-31, 23:45
Bannlyst
Citat:
Jag tror Israel har gjort sitt bästa för freden genom att dra sig tillbaka från libanon år 2000.Självklart så är det synd att civila dör.Men det dör civila i alla krig.Huvudsaken är väl att man inte siktar in sig på civila som terrorister gör...

Och det är där jag anser hizbolla ska kritiseras själva

Hizbolla är inte Liganons regering, och har Hizbollahs väpnade gren nån kontakat med ansvariga överhvuedtaget i Reregingen?

Sedan ska de givetvist kritiseras för att själva utnyttja civilbefolkningen.
Citera
2006-07-31, 23:53
Medlem
Carpe Diems avatar
Håll er till topic.
OT raderat
/mod
Citera
2006-07-31, 23:56
Medlem
sten.bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndreaS1
Säg mig, vad håller på hända?

Vad som håller på att hända är att Israel/USA håller på att skapa en bas för en vidare erövring av mellanöstern. Iran, Syrien o.s.v.

Citat:
En vild gissning eller har du några som helst belägg?

Är du så naiv att du inte tror att detta var planerat?

För ett halvår sen besökte en israelisk militär Pentagon med en PowerPoint-presentation över hur det hela skulle läggas upp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in