2006-07-24, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Planter-
Till er som fortfarande tror att Libanon inte har något med saken att göra, här är Nasrallahs egna ord i Al-Jazeera 21:a Juli.

Här är transkriptet: http://memritv.org/Transcript.asp?P1=1200
För de som vill se hela klippet så är det klipp#1200.

Återigen så säger de att de är partners in crime.

vadå e nasrallah så pålitlig eftersom han verkligen älskar libanon och vill ha fred eller? han är en så säker källa eftersom han omöjligt kan ljuga om den saken? snälla om han va för den libanesiska regeringen så skulle han aldrig ha kidnappat soldaterna... tror du kanske det kom som en överaskning att israel började bomba för honom lr? tro mig han visste konsekvenserna. tror du libaneserna stödjer hizballah eller? dom som stödjer dom är för det mesta shiamuslimer. sen har vi minst 80% andra som inte stödjer dom... verkar det rimligt att gå i krig mot hela libanon om det är fallet?
Citera
2006-07-24, 22:40
Medlem
TrialByErrors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ulvena
Men du tycker att de illegala bosättningarna var okej alltså?

De ingick i avtalet om Israel som stat, de kunde ta för sig hur de ville?

Vare sig det var medvetna provokationer (som jag starkt misstänker) så tycker du att de var rätt och riktiga?
Det har jag inte sagt, bosättningarna var en del av Israels försök att annektera de områdena men det var knappast ett sätt att provocera fram terroristagrepp. Du får gärna motivera vad Israel skulle ha att tjäna på att provocera fram terroristangrepp.
Det riktiga och logiska är att Israel insett att de måste ha en närvaro i dessa områden, de gånger som Israel har utrymt området så startade Araberna krig. Vi kan se detta i Gaza, Västbanken och södra Libanon. För att skydda sin befolkning var Israel tvungna att upprätthålla buffertzoner och med Israeliska medborgare blir det lättare att bygga upp en infrastruktur för att vidhålla det.
Samtliga gånger Israel utrymt dessa buffertzoner har terroristattentaten ökat, det är fakta.

Citat:
Du tror inte att de kanske ev. gjorde att de motsättningar som redan fanns ökade?
Faktiskt inte, samtliga i området har haft som uttalat syfte att "få bort Israel från kartan", bosättningarna provocerade knappast fram detta, eller hur?
Citera
2006-07-24, 23:10
Medlem
ulvenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrialByError

Faktiskt inte, samtliga i området har haft som uttalat syfte att "få bort Israel från kartan", bosättningarna provocerade knappast fram detta, eller hur?

Så du tror inte att de illegala bosättningarna provocerade fram ett ytterligare hat?

Tycker du att de var/är okej?

Till och med Israel har väl börjat backa där om jag inte missminner mig.

Hur kan man försvara dem, det förstår inte jag, om du bodde någonstans och blev bortkörd för att skydda det andra landets gränser, skulle du verkligen tycka att det var okej?

Går Israels intressen alltid före alla andras?

Skitsamma om de vill ha bort Israel från kartan, är de illegala bosättningarna okej och är det okej att köra bort folk som bott där sedan urminnes tider för att skydda Israel?

Jag tycker inte det, jag tycker de gör fel.

Och innan du börjar kalla mig rasist eller antisemit så, nej, jag är inte det men jag tycker att Israel har ett ansvar mot sina grannar och det finns kanske fler skäl än ett att det inte fungerar.
Upprepar återigen att jag har israelsiska vänner som jobbar vid ambassaden och jag har inga som helst problem att umgås med dem, detta enbart för att slippa bli kallad antisemit eller judehatare vilket jag inte är.
Citera
2006-07-24, 23:17
Medlem
macoholics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Lindholm
Adekvaten är expert på lagar och rättsprocesser. En adekvat kan bl.a. upprätta testamenten, skriva stämningar och hitta kryphål.

MVH
/Herr Lindholm

Exakt!
Citera
2006-07-24, 23:24
Medlem
macoholics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Givati
orsäkta OT..

Tack...men vad menar du, att ordet adekvat betyder...?

mvh/ Givati

Vad betyder עוד לא אבדה תקותנ förresten?
Citera
2006-07-24, 23:37
Medlem
TrialByErrors avatar
Citat:
Så du tror inte att de illegala bosättningarna provocerade fram ett ytterligare hat?
Inte mer än vad som redan existerade nej.

Citat:
Tycker du att de var/är okej?
Jag har förståelse för dem men hade hellre sett att Araberna accepterat en tvåstatslösning 1948, då hade dagens situation aldrig uppstått, eller hur?

Citat:
Till och med Israel har väl börjat backa där om jag inte missminner mig.
Israel får garantier för att göra detta, du ser hur det går till när Araberna går med på att Israel har rätt att existera och får garantier för att inga ytterligare terroristangrepp kommer att genomföras, ja då drar de sig tillbaka. Kanske att du ser ett mönster?

Citat:
Hur kan man försvara dem, det förstår inte jag, om du bodde någonstans och blev bortkörd för att skydda det andra landets gränser, skulle du verkligen tycka att det var okej?
Men du menar att sex fullskaliga krig mot en nation är fulltförståeligt, krig som startades enbart på grund av antisemitism i området, eller förnekar du de krigen samt deras upphov?

Citat:
Går Israels intressen alltid före alla andras?
Nej men Israeliska civilas intressen går alltid före terroristers för den Israeliska regeringen, eller tycker du att Israel ska lägga sig ner och låta terrorister skjuta raketer och granater mot dess civilbefolkning? Att de ska tillåta väpnade styrkor att genomföra räder in i Israeliskt territorium?

Hela ditt försvar bygger på att Israel är den aggresiva parten i konflikten, om jag kan visa att de enbart reagerar kommer du då att byta åsikt?

Citat:
Skitsamma om de vill ha bort Israel från kartan, är de illegala bosättningarna okej och är det okej att köra bort folk som bott där sedan urminnes tider för att skydda Israel?
Menar du att Judar inte har bott i området tidigare? Hur skulle det historiska resonemanget ha någon giltighet alls?
Är det alltså ok enligt dig att skjuta raketer och granater mot civilbefolkning, att spränga bussar, kafeér och discon? Att börja mummla om att Israel inte har existensrätt innebär att du samtidigt avfärdar giltigheten i Libanons, Iraks, Syriens och Jordaniens statsbildning, är det så?

Citat:
Jag tycker inte det, jag tycker de gör fel.
Jag tycker att folk som anser att det är ok att spränga barn och kvinnor i luften är ett ok sätt att demonstrera.

Jag har en fråga till dig, om samtliga terroristorganisationer sträckte vapen, soldaterna fick återvända hem och Hamas erkänner tvåstatslösningen tror du då att Israel skulle fortsätta detta krig? Ja eller Nej fungerar utmärkt som svar.

Citat:
Och innan du börjar kalla mig rasist eller antisemit så, nej, jag är inte det men jag tycker att Israel har ett ansvar mot sina grannar och det finns kanske fler skäl än ett att det inte fungerar.
Har Israel ett större ansvar mot folk i andra länder som öppet stöder dess förstörelse än sin egen civilbefolking?
Att det inte fungerar är mycket komplext men en enkel lösning är att Arabstaterna accepterar att Israel har rätt att existera, att terroristattackerna upphör och att bägge parter sätter sig ner vid förhandlingsbordet. Men jag kommer aldrig att stödja terroristorganisationer eller tyrannerna i Iran och Syrien.

Citat:
Upprepar återigen att jag har israelsiska vänner som jobbar vid ambassaden och jag har inga som helst problem att umgås med dem, detta enbart för att slippa bli kallad antisemit eller judehatare vilket jag inte är.
Vad är det här??
Jag har inte kallat dig antisemit eller rasist, varför du ens drar upp att du har Israeliska vänner är ju helt ointressant för debatten om du inte tänker använda det som något sorts alibi.

Jaha, jag har Arabiska och Persiska vänner, jag har till och med bott ihop med en persiska, men jag ser inte att det skulle vara relevant för någonting.
Citera
2006-07-24, 23:47
Medlem
Mr Gs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomaaa
haha vad e du hjärntvättad av den judekontrollerade median eller? tror du israel e underdogen i det här? pajjas vi kanske ska passa på och undra hur palestinska barnen mår? små äckliga terrorister/islamister/frihetshatare som kastar sten mot israeliska pansarvagnar. nämen du måste ha rätt det är judarna man ska tycka synd om.

Dom börjar iaf i tid !!!

http://www.youtube.com/watch?v=nadFX6T9N4s&mode=related&search=muslim
Citera
2006-07-24, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av macoholic
Vad betyder עוד לא אבדה תקותנ förresten?
עוד לא אבדה תקותנו är första raden i refrängen till "Hatikvah", Israels nationalsång. Översatt betyder det "vårt hopp har ännu inte gått förlorat", ungefär.

EDIT: Hela texten är för övrigt:

כל עוד בלבב פנימה
נפש יהודי הומיה,
ולפאתי מזרח קדימה
עין לציון צופיה -

עוד לא אבדה תקותנו,
התקוה בת שנות אלפים,
להיות עם חופשי בארצנו
ארץ ציון וירושלים.

eller...

Kol 'od balevav P'nimah -
Nefesh Yehudi homiyah
Ulfa'atey mizrach kadimah
Ayin l'tzion tzofiyah --

'Od lo avdah tikvatenu
Hatikvah bat shnot alpayim:
Lihyot am chofshi b'artzenu -
Eretz Tziyon v'Yerushalayim.

eller (min egen översättning, från engelska dock, eftersom jag sorgligt nog inte kan hebreiska; ber om ursäkt för att den inte direkt är så poetisk som originalet )...

Så länge som i hjärtat
en judisk själ längtar,
framåt mot Östern,
ett öga (fortfarande) ser åt Sion

Har vårt hopp ännu inte gått förlorat
vårt tvåtusen år gamla hopp
att vara en fri nation i vårt eget hemland
Sions och Jerusalems land

EDIT 2: Här är för övrigt en ganska bra version av "Hatikvah", med Barbra Streisand på sång: http://youtube.com/watch?v=RfkDU-w1VfU
Citera
2006-07-25, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr G
Dom börjar iaf i tid !!!

http://www.youtube.com/watch?v=nadFX6T9N4s&mode=related&search=muslim

ahaa man kanske ska blunda för sånt här då oxå:

http://www.youtube.com/watch?v=mnWLqjXBLgw&mode=related&search=israel%20t errorists
Citera
2006-07-25, 00:19
Medlem
ulvenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrialByError
Inte mer än vad som redan existerade nej.

Jag har förståelse för dem men hade hellre sett att Araberna accepterat en tvåstatslösning 1948, då hade dagens situation aldrig uppstått, eller hur?

Israel får garantier för att göra detta, du ser hur det går till när Araberna går med på att Israel har rätt att existera och får garantier för att inga ytterligare terroristangrepp kommer att genomföras, ja då drar de sig tillbaka. Kanske att du ser ett mönster?

Men du menar att sex fullskaliga krig mot en nation är fulltförståeligt, krig som startades enbart på grund av antisemitism i området, eller förnekar du de krigen samt deras upphov?

Nej men Israeliska civilas intressen går alltid före terroristers för den Israeliska regeringen, eller tycker du att Israel ska lägga sig ner och låta terrorister skjuta raketer och granater mot dess civilbefolkning? Att de ska tillåta väpnade styrkor att genomföra räder in i Israeliskt territorium?

Hela ditt försvar bygger på att Israel är den aggresiva parten i konflikten, om jag kan visa att de enbart reagerar kommer du då att byta åsikt?

Menar du att Judar inte har bott i området tidigare? Hur skulle det historiska resonemanget ha någon giltighet alls?
Är det alltså ok enligt dig att skjuta raketer och granater mot civilbefolkning, att spränga bussar, kafeér och discon? Att börja mummla om att Israel inte har existensrätt innebär att du samtidigt avfärdar giltigheten i Libanons, Iraks, Syriens och Jordaniens statsbildning, är det så?

Jag tycker att folk som anser att det är ok att spränga barn och kvinnor i luften är ett ok sätt att demonstrera.

Jag har en fråga till dig, om samtliga terroristorganisationer sträckte vapen, soldaterna fick återvända hem och Hamas erkänner tvåstatslösningen tror du då att Israel skulle fortsätta detta krig? Ja eller Nej fungerar utmärkt som svar.

Har Israel ett större ansvar mot folk i andra länder som öppet stöder dess förstörelse än sin egen civilbefolking?
Att det inte fungerar är mycket komplext men en enkel lösning är att Arabstaterna accepterar att Israel har rätt att existera, att terroristattackerna upphör och att bägge parter sätter sig ner vid förhandlingsbordet. Men jag kommer aldrig att stödja terroristorganisationer eller tyrannerna i Iran och Syrien.

Vad är det här??
Jag har inte kallat dig antisemit eller rasist, varför du ens drar upp att du har Israeliska vänner är ju helt ointressant för debatten om du inte tänker använda det som något sorts alibi.

Jaha, jag har Arabiska och Persiska vänner, jag har till och med bott ihop med en persiska, men jag ser inte att det skulle vara relevant för någonting.

Tyvärr försvann mitt utomordentliga svar på det här inlägget antingen var det moderatorerna eller så tryckte jag fel.

Orkar bara svara på en sak, jag har blivit kallad antisemit och rasist, jag är vare sig det ena eller andra, vad du tycker om mig och min intelligens har du ju redan avslöjat men att jag skulle ogilla någon varifrån de kommer är mig fullkomligt främmande, att Israel beter sig som äkta rasister och snarast är ger Sydafrika en bild av rasjämställdhet är min åsikt men att jag därför inte skulle gilla israeler är helt fel.

Tycker fortfarande att israel är en stat som ägnar sig åt rasskillnader och det är inget jag tycker är positivt.
Citera
2006-07-25, 00:21
Medlem
Citat:
Men du tycker att de illegala bosättningarna var okej alltså?

De ingick i avtalet om Israel som stat, de kunde ta för sig hur de ville?

Vare sig det var medvetna provokationer (som jag starkt misstänker) så tycker du att de var rätt och riktiga?

Du tror inte att de kanske ev. gjorde att de motsättningar som redan fanns ökade?

togs inte de område i samband med 6 dagars kriget, vilket borde ge israel rätt till landet som reövrare
Citera
2006-07-25, 00:23
Medlem
Citat:
Tyvärr försvann mitt utomordentliga svar på det här inlägget antingen var det moderatorerna eller så tryckte jag fel.

Orkar bara svara på en sak, jag har blivit kallad antisemit och rasist, jag är vare sig det ena eller andra, vad du tycker om mig och min intelligens har du ju redan avslöjat men att jag skulle ogilla någon varifrån de kommer är mig fullkomligt främmande, att Israel beter sig som äkta rasister och snarast är ger Sydafrika en bild av rasjämställdhet är min åsikt men att jag därför inte skulle gilla israeler är helt fel.

Tycker fortfarande att israel är en stat som ägnar sig åt rasskillnader och det är inget jag tycker är positivt.
Jag har flera gånger frågat dig på vilket sätt Israel "ägnar sig åt rasskillnader", utan att få något svar. Kan man få ett svar det här gången?

(skulle inte tro det)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in