2006-07-12, 13:29
Medlem
Liten_smurfs avatar
Har inte sett alla Beckfilmer men gillar "Öga för öga" och "Pojken i glaskulan" skarpt. Bra handlingar och dramatik.
Citera
2006-07-12, 13:33
Medlem
Truxas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Liten_smurf
Har inte sett alla Beckfilmer men gillar "Öga för öga" och "Pojken i glaskulan" skarpt. Bra handlingar och dramatik.

Om du skulle få för dig att läsa böckerna, så ser du raskt dom där filmerna i ett annat ljus...
Citera
2006-07-12, 18:08
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gein
Roseanna ifrån -67 skulle jag verkligen vilja se, då jag anser att Roseanna är den bästa Beck-filmen med Ekman. Bästa Beck? Tyvärr inte läst en enda bok så det är kanske lite svårt att avgöra för mig vem som är lik honom mest. Jag tycker de alla har sin charm... Men måste nog säga att Ekmans Beck-serie har bäst filmer. Haber har ganska dåliga, med undantag för den som bara heter "Beck" och "Mannen Med Ikonerna". Man kan ju undra hur det hade varit om Kollberg och de andra hade varit med i den nya serien. Nä vad fan, jag säger Ekman.

Den har jag faktiskt. Kvaliten är bra men det ligger ett ljudspår och stör dialogen vilket är enerverande. Det låter som ett lågt lågt brus så man kan följa filmens dialog.

Jag såg om Den skrattande polisen häromveckan och måste säga att den var mycket sämre än jag mindes den. Synd att inte Bo Widerberg fick chansen att göra film av alla tio böckerna.
Citera
2006-07-12, 23:50
Medlem
Liten_smurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Truxa
Om du skulle få för dig att läsa böckerna, så ser du raskt dom där filmerna i ett annat ljus...
Jasså? Menar du att de är dåliga då eller? Finns de filmerna jag nämnde i bokformat?!
Citera
2006-07-13, 00:03
Medlem
Truxas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Liten_smurf
Jasså? Menar du att de är dåliga då eller? Finns de filmerna jag nämnde i bokformat?!

Nej, dom där TV-filmerna av och med Börjlind/Haber lär inte finnas i bokform.
Däremot finns det ett tiotal "riktiga" böcker om Martin Beck, varav vissa har blivit filmatiserade med varierande resultat...

Har man läst dom, så blir inte filmerna något vidare, oavsett rollbesättning.
Mannen på taket är dock ett undantag.
Citera
2006-07-13, 09:56
Medlem
Bästa Ekman: Mannen på balkongen, ganska lågmäld och riktigt spännande
Bästa Haber: Öga för öga, intressant upplösning
Bästa överlag: Mannen på taket (otippat? )
Citera
2006-07-13, 13:19
Bannlyst
Gösta Ekman, Rolf Lassgård och Kjell Bergqvist stod för dom bästa beckfilmerna. Riktigt underhållande att se Lassgård och Bergqvist dampa ur emellanåt. Dessutom är dom bättre skådisar, Haber är bra men att alltid spela allvarlig är lite för tråkigt i längden.
Citera
2006-07-13, 14:02
Medlem
Sun Rulers avatar
Jag lägger min röst på Money man. Gillar rivaliteten mellan Beck och Gavling samt att Gunvald är i högform.
Citera
2006-07-13, 21:04
Medlem
alligator_s avatar
Bästa beck är givetvis med Ekman, Lassgår och Bergkvist. Sen har man skacke där på hörnet. Förövrigt så är det lite mer humor i dessa beckfilmer med deras chef.
Tycket Roseanna med Ekman- uppsättningen är den bästa filmen. Personligen tycker jag att de nya beckfilmerna (97- 06) är lite väl amerikaniserade.
Citera
2006-07-13, 22:11
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Beck är ett annat ord för mänsklig avföring. Låter det stå som min enda kommentar om deckar filmerna med det namnet.
Citera
2006-07-14, 01:18
Medlem
Pendeltågs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gudemil
Måste nog också svara "Money man" och Peter Haber.

Där är vi helt ense!

Scenen där Gavling tvättar fingrarna i vinet är oslagbar!
Citera
2006-07-14, 01:23
Medlem
Truxas avatar
I vilken Ekman/Lassgård-film är det som Gunvald åker hem till sin hemska syrra?

Gunvald Larsson har f.ö. aldrig gestaltats bättre än av Lassgård!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in