2006-07-10, 23:14
Medlem
Undrar hur det ligger till i sverige. finns det nåt kava förbud som jag hört om att det finns i andra länder.
Citera
2006-07-10, 23:19
Medlem
Orissas avatar
Det är inte lagligt för t.ex hälsokost affärer att sälja det, men det är inga problem att importera det från utlandet. Jag har själv precis gjort en liten beställning på kava från hawaii, så jag väntar på att det ska komma.

Du kan läsa mer om kava o diverse förbud här:

http://www.erowid.org/plants/kava/kava_law.shtml
Citera
2006-07-10, 23:35
Medlem
okej men tänkte kanske beställa lite kapslar från t.ex. modernatur.com, det ligger väl i sverige? är det olagligt att beställa därifrån eller?
Citera
2006-07-10, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orissa
Det är inte lagligt för t.ex hälsokost affärer att sälja det, men det är inga problem att importera det från utlandet. Jag har själv precis gjort en liten beställning på kava från hawaii, så jag väntar på att det ska komma.

Du kan läsa mer om kava o diverse förbud här:

http://www.erowid.org/plants/kava/kava_law.shtml

Lite OT:
Jag köpte den hör sprayen som man skulle använda under tungan. Noll och ingen effekt. Och då drog jag till rejält med dos ibland.

Men den du beställt kanske är mer potent.
Citera
2006-07-11, 16:57
Medlem
Orissas avatar
Jag har beställt från odlare på hawaii. Finns dröser av olika Kava-sorter, och en stor del är Kava av dålig kvalite. Vill man ha av god kvalite så ska man tydligen beställa från hawaii, där det är en form av nationaldrog. Jag har inte provat Kava ännu men tydligen så ska man uppleva att tungan domnar bort ifall det är av bra kvalite. Vilket jag kan tänka mej det inte gjorde av sprayen du andvände. Kom den samtidigt från Naturens droger eller nåt liknande så är det inte konstigt att du inte fick effekt, med tanke på att de har 95 % blåsprodukter.

Här är två sidor som ska ha Kava av bra kvalite.

http://mauikava.com/prodlist.html

http://www.kickbackwithkava.com/

Citat:
okej men tänkte kanske beställa lite kapslar från t.ex. modernatur.com, det ligger väl i sverige? är det olagligt att beställa därifrån eller?

nä det är inte olagligt. Men det har inte blivit godkänt som naturläkemedel så därför säljer inte hälsokostaffärer det.
Citera
2006-07-11, 17:24
Medlem
SinCitys avatar
Jag testade kava kava för typ 100 år sen, kommer ihåg att jag inte kände ett jota. Dock så börjar jag nu bli lite intresserad av att göra ett nytt försök. Jag läste här på forumet om någon som åt det som antidepp i några omgångar/år. Några frågor:

*Vilka egentliga effekter kan man räkna med? Mild avslappning? Humörshöjare?
*Vilka bieffekter finns det?
*Interagerar kava med SSRI?
*Vilket är det bästa sätter att tillreda det på? Den enda gången jag tog det så tror jag vi blandade ner det i filmjölk och lät det "dra" över natten...

Tacksam för svar av någon kava kava-frälst!
Citera
2006-07-11, 19:46
Medlem
Orissas avatar
på potent kava så kan man tydligen räkna med en lugnande samt muskelrelaxerande effekt. Några av fallbeskrivningarna på Erowid beskriver effekten som någon mild Benzo. Det verkar ha potential, förutsatt att det är kvalite-produkter. Finns en del intressant att läsa på erowid.

När det gäller bi-effekter så kan man tydligen få en gulnad i huden vid långvarig andvändning, finns även rapporter att det kan vara skadligt för levern vid en längre tids andvändning. Men just när det gäller levern så verkar det vara lite kluvet hurpass det påverkar eller inte.

Bästa sättet att tillreda det på är tydligen att göra te utav kavarot- pulver. Finns att beställa från diverse odlare. Själv så beställde jag det i form av kapslar och alkoholextrakt. Vilket kanske inte är lika effektivt som att göra te utav det men jag pallar inte hålla på med sånt.

här finns det lite intressant att läsa vad folk fått ut av Kava

http://www.erowid.org/experiences/subs/exp_Kava.shtml
Citera
2006-10-15, 10:03
Medlem
SinCitys avatar
Bumpar denna tråden med en ytterligare några frågor.

Vad är lämplig dosering? 3st matskedar som sedan ska mixas med varmt vatten står det på en försäljares hemsida. Sen kan man sila av om man vill ha en "smoothare" dryck, men får man bättre effekt om man tar och dricker allt? Eller har det ingen betydelse?

Vidare funderar jag lite på hur lång tid det tar innan effekt uppnås? 1h eller så? Stod dessutom att man skulle dricka långsamt eftersom effekten då skulle komma snabbare genom att ämnen börjar tas upp redan i munnens slemhinnor, har detta någon stor betydelse, eller är det en försumbar effekt. Stupar hellre ett glas Kava än att sitter och smuttar på det även om Kavan har en intressant smak så blir det lite äckligt i längden. Man verkar iof kunna mörka smaken genom att blanda det med typ kakao, honung mm...
Citera
2006-10-15, 11:31
Medlem
Dubbelsylts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SinCity
Vad är lämplig dosering? 3st matskedar som sedan ska mixas med varmt vatten står det på en försäljares hemsida....

Beror på om det är ett extrakt eller inte. Sedan så ska man försöka få tag i så färsk kava som möjligt, man ska inte döma växten efter den 10 år gamla skiten som går att köpa på naturensdroger. Seriösa säljare har inga problem med att berätta hur färsk produkten är.
Citera
2006-10-15, 14:59
Medlem
SinCitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dubbelsylt
Beror på om det är ett extrakt eller inte. Sedan så ska man försöka få tag i så färsk kava som möjligt, man ska inte döma växten efter den 10 år gamla skiten som går att köpa på naturensdroger. Seriösa säljare har inga problem med att berätta hur färsk produkten är.

Jag har två sorter dels Vanuatu Kava Root Powder och sen Kava Kava Gel-Caps med antingen Hawaiian 'awa eller Fijian yaqona, vilket av dem vet jag inte...

Beställde rot-pulvret från en rekomenderad shop där det visst skulle säljas det färskaste på marknaden. Körde mixer-metoden och silade av genom silduk för att slippa så mkt skräp, metoden bör ju vara av ringa betydelse eller är det bara knåda som gäller? Körde nog en dos för mkt eftersom jag blev lite illamående efter ett tag. Bättre än ett litet buzz blir det nog inte och det kan man väl nöja sig med en vardagskväll...

Sen undrar jag om någon vet vad 'toss-n-wash' betyder när det gäller Kratom-kristaller? Troligen är det alkoholextraherat Kratom, men jag vet inte riktigt hur jag ska tillreda det...
Citera
2006-10-15, 20:29
Medlem
Om man får tag på riktig Kava så e det en riktigt soft drog. Har tagit det ett gäng gånger o då var det från Fiji. Det som vi använde var ett pulver som man som sagt silade genom en duk o knådade i en stor skål. Man får ju dricka en del, men sen funkar det o bedövad i tungan blir man.

En stor skål med vatten kanske borde läggas till.
Citera
2006-10-15, 20:35
Medlem
erik_ande_85s avatar
jag var på fiji och drack kava med infödingarna, vart lite avdommnad känsla i munnen. Fan det va inte gott det! drack säkert en liter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in