Citat:
Ursprungligen postat av deka_denten
Givetvis är människor till viss del formbara, men man måste ju vara bra mycket IQ-Badboll om man vägrar se det uppenbara, att inte bara yttre attribut utan också mentala egenskaper ärvs till stor grad.
Således, Locke är en egalitetsidiot som haft fördärvligt inflytande över vår civilisation.
Alla föds vi med olika förutsättningar och bör tillägnas olika uppgifter här i livet. Så enkelt är det.
Jag skulle vilja påstå motsatsen. Människor är bara till viss (ytterst liten) del formade av "mentala egenskaper" som ärvs.
Säg att det föds två versioner av dig. Låt säga att "ni" växer upp helt åtskilda på olika platser i världen. Enligt min mening:
Vid 30 års ålder kommer ni har olika högt IQ, moraliska och etiska värderingar men framförallt vitt skilda referensramar.
Det innebär att även om vissa drag må vara lika (de nedärvda) kommer ni vara lämpade att utföra hela olika typer av arbeten.
Just referensramar är väldigt viktigt för hur en människa tänker, upplever saker och agerar. Jag vill påstå att den person du är beror till 99,999999999..osv..% på din uppväxt och dina erfarenheter. T.o.m. mentalsjukdomar bottnar i upplevelser du haft tidigare i livet och på vilket sett du bearbetat dem.