2006-07-10, 08:32
Medlem
rogerks avatar
Jag har fått en räkning av ett företag, jag skrev brev till dem och skrev högst upp bestridande. Sedan sade jag, utan att djupare argumentering att jag ansåg att jag ej behövde betala räkningen.

Nu har jag fått ett brevsvar där det står att jag måste betala annars kommer dom att lämna sitt krav till inkasso. Kan man lämna en bestriden räkning till inkasso?
Citera
2006-07-10, 08:39
Medlem
Jodå, de kan lämna den till inkasso. Det gjorde mitt elbolag trots att jag bestred räkningen. När jag sen fick ett brev från inkassobolaget bestred jag den och hänvisade till den gamla bestridan.

Slutade med att de inte kunde bevisa vilken förbrukning jag haft, efterskänkte skulden och gav mig ett par biobiljetter.
Citera
2006-07-10, 08:42
Medlem
rogerks avatar
men god inkassosed?

Jo men jag har lärt migatt man ej får göra så, och att man kan ej gå till kronofogden med en bestriden faktura.
Citera
2006-07-10, 08:50
Medlem
Skillnad på kronofogden och inkassobolag.

Den som skickat räkningen till dig kan lyckas sälja skulden till ett inkassobolag som då fortsätter driva ärendet. Inkassobolag är vanliga vinstdrivande företag och om du kan visa för dem att skulden är fel, alternativt att de måste lägga ner mycket tid och energi i frågan så tar de inte ärendet.
Citera
2006-07-10, 08:52
Medlem
rogerks avatar
men "god inkasosed" eller vad det nu heter, man får väl ej "hota" med inkasso om någon bestrider en räkning?
Citera
2006-07-10, 08:56
Medlem
Det tror jag att man får. Däremot står det dig fritt att välja vilka företag du vill ha att göra med samt att informera andra om vilka företag som använder sig av dylika metoder.

I mitt fall var företaget Fortum. Tyvärr ett företag man inte kan välja bort.
Citera
2006-07-10, 11:25
Medlem
bluehills avatar
Att nån går till inkasso är ointressant om fakturan är felaktig, eller att dom inte kan styrka eller bevisa att du är part i avtalet.

Berätta mer så kan jag nog hjälpa dig..
Citera
2006-07-10, 12:28
Medlem
Mihailovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rogerk
Jo men jag har lärt migatt man ej får göra så, och att man kan ej gå till kronofogden med en bestriden faktura.

Har gäldenären bestridit fakturan är det ej god inkassosed att ansöka
om betalningsföreläggande hos KFM utan då skall inkassobolaget lämna
in stämning till tingsrätten direkt.
Citera
2006-07-10, 12:28
Medlem
Mihailovics avatar
Citat:

Har gäldenären bestridit fakturan är det ej god inkassosed att ansöka
om betalningsföreläggande hos KFM utan då skall inkassobolaget lämna
in stämning till tingsrätten direkt.
Citera
2006-07-10, 13:19
Medlem
vgers avatar
Citat:
Jag har fått en räkning av ett företag, jag skrev brev till dem och skrev högst upp bestridande. Sedan sade jag, utan att djupare argumentering att jag ansåg att jag ej behövde betala räkningen.

Nu har jag fått ett brevsvar där det står att jag måste betala annars kommer dom att lämna sitt krav till inkasso. Kan man lämna en bestriden räkning till inkasso?

Vet du att bestrida betyder bekosta vad gäller kostnader? Det verkar som om du tror tvärtom.
Citera
2006-07-10, 13:40
Medlem
rogerks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vger
Vet du att bestrida betyder bekosta vad gäller kostnader? Det verkar som om du tror tvärtom.

Nu får du förklara!!!
Citera
2006-07-10, 13:42
Medlem
rogerks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bluehill
Att nån går till inkasso är ointressant om fakturan är felaktig, eller att dom inte kan styrka eller bevisa att du är part i avtalet.

Berätta mer så kan jag nog hjälpa dig..

Jag köpte en tidningsartikel från nätet o betalade med tfn.
Den finns på teleräkning.
Jag har fått ytterligare räkning av detta betaltjänstföretag.
Jag skrev till dem o bestred kostnaden o sade att jag har redan betalat via telefon.
Dom skriver endast "att dom vidhåller sitt krav och om jag ej betalar inom 10 dagar så kan det medföra inkassoåtgärder".
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in