2006-07-10, 13:53
Medlem
Motvilligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rogerk
Nu får du förklara!!!
Bry dig inte om honom, han vet inte vad han pratar om. Ett bestridande i det här fallet beyder precis det du avsåg, en invändning mot att att betala. Att man rent språkligt kan sägas bestrida en kostnad när man betalar för något ändrar inte på faktum.

När det gäller själva ärendet så skadar det inte om du anger en grund för bestridandet.

Skriv t ex:

Jag bestrider betalningsansvar för er fordran XXXXXX på bland annat men inte endast den grund att fordran avser en tjänst som jag redan betalt [som väl är din invändning]. Eventuella indrivningsåtgärder som vidtas å er sida och som inte är i enlighet med god inkassosed - såsom att vidta inkassoåtgärder för att inkassera klart bestriden och tvistig fordran - kommer att anmälas till Datainspektionen eller annan behörig myndighet.

Sen kan du ju slänga med en kopia på kvitto eller betalningsnummer från internetbanken eller något så att de ser att det har skett ett misstag.
Citera
2006-07-10, 13:59
Medlem
Mihailovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motvillig
Bry dig inte om honom, han vet inte vad han pratar om. Ett bestridande i det här fallet beyder precis det du avsåg, en invändning mot att att betala. Att man rent språkligt kan sägas bestrida en kostnad när man betalar för något ändrar inte på faktum.

När det gäller själva ärendet så skadar det inte om du anger en grund för bestridandet.

Skriv t ex:

Jag bestrider betalningsansvar för er fordran XXXXXX på bland annat men inte endast den grund att fordran avser en tjänst som jag redan betalt [som väl är din invändning]. Eventuella indrivningsåtgärder som vidtas å er sida och som inte är i enlighet med god inkassosed - såsom att vidta inkassoåtgärder för att inkassera klart bestriden och tvistig fordran - kommer att anmälas till Datainspektionen eller annan behörig myndighet.

Sen kan du ju slänga med en kopia på kvitto eller betalningsnummer från internetbanken eller något så att de ser att det har skett ett misstag.

Varför lägga ner så mycket jobbnär det gäller en sketräkning?

Skicka in kvittot först när dom skickat ärendet till KFM så att DOM får
onödiga kostnader för att dom besvärat dig.
Citera
2006-07-10, 14:18
Medlem
Motvilligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mihailovic
Varför lägga ner så mycket jobbnär det gäller en sketräkning?

Skicka in kvittot först när dom skickat ärendet till KFM så att DOM får
onödiga kostnader för att dom besvärat dig.
Eller så kan man bete sig som en vuxen människa och lösa saker och ting smidigt.
Citera
2006-07-10, 14:34
Medlem
Mihailovics avatar
Citat:
Eller så kan man bete sig som en vuxen människa och lösa saker och ting smidigt.

Det är inte alltid smidigt är den bästa lösningen.
Citera
2006-07-10, 14:49
Medlem
Motvilligs avatar
Citat:
Det är inte alltid smidigt är den bästa lösningen.
Du får naturligtvis gärna starta en tråd i lämpligt forum där du berättar om hur osmidiga lösningar kan vara att föredra.
Citera
2006-07-10, 14:53
Medlem
Mihailovics avatar
Citat:
Du får naturligtvis gärna starta en tråd i lämpligt forum där du berättar om hur osmidiga lösningar kan vara att föredra.

Aha....skriv inte när du inte vet ett jävla skit om ämnet.

Bara för att du är en jäkla mes som orkar lägga ner tid på att skriva
långa brev till ett (troligtvis) blufföretag för att bestrida en sketen
räkning på några hundra kronor.

Ta dina värdelösa råd och dra....
Citera
2006-07-10, 15:12
Medlem
Motvilligs avatar
Citat:
Aha....skriv inte när du inte vet ett jävla skit om ämnet.
Nu skall du inte bli putt bara för att någon roar sig lite med din bristande språkliga förmåga.

Hur har du fastställt att jag inte vet något om ämnet?
Citat:
Bara för att du är en jäkla mes som orkar lägga ner tid på att skriva
långa brev till ett (troligtvis) blufföretag för att bestrida en sketen
räkning på några hundra kronor.
Om du tror att det där var ett långt brev så har du inte sett många brev.

Mitt senaste bestridande (tror jag nämnde det i en annan tråd) gällde en klient som hade problem med en kontorshyresvärd och där tror jag det kortaste brevet jag skrev var på fyra sidor. Du har säkert några goda råd att komma med om hur jag kunde gått mer osmidigt tillväga?
Citat:
Ta dina värdelösa råd och dra....
Bara om du lovar att berätta mer om hur osmidiga lösningar är att föredra. Är förresten dyrt bättre än billigt, allt annat lika, och dåligt bättre än bra?

Ja jävlar, det föds en varje dag....
Citera
2006-07-10, 15:22
Medlem
vgers avatar
Citat:
Bry dig inte om honom, han vet inte vad han pratar om. Ett bestridande i det här fallet beyder precis det du avsåg, en invändning mot att att betala.
Om det anses entydigt i branschen så är det ju bra. Ordet "bestrida" har dock en olycklig dubbelmening. Eftersom det också betyder "bekosta" så hade jag definitivt inte använt det i samband med en påstådd skuld.
Citera
2006-07-10, 15:25
Medlem
rogerks avatar
Datainspektionen

Har precis prata med datainspektionen, som av någon anledning är tillsynsmyndighet i detta sammanhang. Man får skriva "inkassoåtgärder" även om det gäller en bestriden faktura. Dock så får man ej lämna den till KFM, det måste gå till tingsrätten.

Det måste ju då bli et så kallat småmål... då kan ju ej kostnaderna bli så stora om jag mot all förmodan skulle förlora.
Citera
2006-07-10, 15:31
Medlem
Mihailovics avatar
Citat:
Mitt senaste bestridande (tror jag nämnde det i en annan tråd) gällde en klient som hade problem med en kontorshyresvärd och där tror jag det kortaste brevet jag skrev var på fyra sidor. Du har säkert några goda råd att komma med om hur jag kunde gått mer osmidigt tillväga?

Bara om du lovar att berätta mer om hur osmidiga lösningar är att föredra. Är förresten dyrt bättre än billigt, allt annat lika, och dåligt bättre än bra?

Ja jävlar, det föds en varje dag....

Du fattar rätt trögt. Det gäller att veta när man skall tala eller tiga. Trådskaparens problem var i det här skedet inte värt en enda skriven mening.

Ibland finns det skäl att skriva inlagor på nästan 85 sidor ren skriven text
men INTE i detta fallet.

Ville trådskaparen vara smidig kunde man lika gärna ge honom rådet att jobba över en litennstund och betala räkningen istället för att lägga ner onödig
tid på brev.
Citera
2006-07-10, 15:33
Medlem
rogerks avatar
Citat:
Du fattar rätt trögt. Det gäller att veta när man skall tala eller tiga. Trådskaparens problem var i det här skedet inte värt en enda skriven mening.

Ibland finns det skäl att skriva inlagor på nästan 85 sidor ren skriven text
men INTE i detta fallet.

Ville trådskaparen vara smidig kunde man lika gärna ge honom rådet att jobba över en litennstund och betala räkningen istället för att lägga ner onödig
tid på brev.

Så du menar att jag skall acceptera en felaktig räkning med hot om inkasso bara för att det är smidigast? Är det inte det företagen vill som skickar ut felaktiga räkningar??
Citera
2006-07-10, 15:42
Medlem
Mihailovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rogerk
Så du menar att jag skall acceptera en felaktig räkning med hot om inkasso bara för att det är smidigast? Är det inte det företagen vill som skickar ut felaktiga räkningar??

Var har jag skrivit att du skall acceptera den?

Släng den i papperskorgen.......

Företagen som medveten skickar ut felaktiga räkningar vill givetvis att
folk hellre betalar än lägger ner tid på att skriva brev med förklaringar
om varför man inte är skyldig.

Smidigast i det fallet är att hålla käften.....och slänga räkningen i
papperskorgen med gott samvete.

Men är man en rädd liten fitta som skall vara smidig samtidigt skriver
man ett långt brev.....startar en tråd på ett forum, ringer datainspektionen,
kronofogden, tingsrätten och sen morsan...

Så välj väg bara.......
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in