2006-07-10, 05:53
Medlem
Dedrups avatar
Jag hade tänkt att erbjuda min egen kropp till div. läkemedelstester. Innan jag börjar med detta tänkte jag be om hjälp angående ett moralsikt dilemma som dök upp. Jag ogillar djurförsök ganska hårt och inser att när jag börjar att testa medicinen har den antagligen testats på en en del djur innan för att säkerhetsställa att ev. förök på männikor är ok, eller hur?

Frågan är då om jag indirekt bidrar till att stödja djurförsöken genom detta? Eller gör jag kanske en god gärning genom att erbjuda min egen kropp till försöken? Så en en del djur slipper menar jag. De flesta aspekter tas emot, utom idiotlogik som "Gör inte du det så gör någon annan det!" osv...

En bonusfråga blir: Har någon av er provat läkemedelstestning? I så fall tar jag gärna emot edra erfarenheter

[Eftersom att det är den moralsika aspekekten som är huvudfrågan lade jag den här i Filosofi. Rimmar detta illa får den gärna flyttas dit den hör hemma! ]
Citera
2006-07-10, 22:07
Medlem
trooploopers avatar
postat 05:53, respekt

Jag testar själv läkemedel så fråga gärna.

Jag tänker så här: Iofs kommer händelsen att du testar läkemedel leda fram utvecklingen av läkemedel och på så sätt kommer fler djurförsök ske, men det kommer det ju även att göra om du förbrukar mycket läkemedel. Att djurförök sker i samband med utvecklingen av läkemdel är inget jag är emot,något som du verkar vara, korrekt?

Att testa lm på människor är ju heller inte något motsats mot djur, båda försök krävs, att du testar lm kommer ju på så sätt inte leda till att du "sparar" in ett djurförsök.

Man kan ju med rätta hävda att du rättfärdigar utvecklingen( som idag sker genom djurförsök och inte kan ersättas av datorer eller människor) av läkemedel när du ställer upp
Citera
2006-07-11, 01:24
Medlem
Dedrups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trooplooper
postat 05:53, respekt

Hehe, ja lider av syndromet "För mycket fritid" vilket bidrar till en stundvis ganska skev dygnsrytm.

Citat:
Jag testar själv läkemedel så fråga gärna.

Jag tänker så här: Iofs kommer händelsen att du testar läkemedel leda fram utvecklingen av läkemedel och på så sätt kommer fler djurförsök ske, men det kommer det ju även att göra om du förbrukar mycket läkemedel. Att djurförök sker i samband med utvecklingen av läkemdel är inget jag är emot,något som du verkar vara, korrekt?

Att testa lm på människor är ju heller inte något motsats mot djur, båda försök krävs, att du testar lm kommer ju på så sätt inte leda till att du "sparar" in ett djurförsök.

Man kan ju med rätta hävda att du rättfärdigar utvecklingen( som idag sker genom djurförsök och inte kan ersättas av datorer eller människor) av läkemedel när du ställer upp

Bra synpunkter

Jag inser att det behöv testning på djur men tycker ändå inte om det. Innan har jag på ett skenheligt och skygglappat vis förkastat alla djurförsök som onödiga. Men jag har nu alltså börjat att ta ställning i frågan och söker därför lite input. Jag använder i övrig extremt lite medeciner, lite TREO då och då, det är allt. Eller ja, lite drogande blir det då och då men då med naturväxta produkter

Lite av huvudfrågan blir: Borde jag känna skuld över att jag testar LM som innan har testats på djur för min säkerhet? För det är väl så det går till, till viss del? Alltså att innan den börjar testas på människor så testas den på djur för testmänniskans säkerhet. Är jag feg som inte ber dem att testa dem direkt på mig? Hmm det låter konstigt när jag läser vad jag självhar skrivit men jag hoppas att du förstår

Jag ser gärna också lite "hardcore" djurvänners input i denna fråga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in