2006-07-10, 00:37
Medlem
softizs avatar
Gud är en ursäkt för att man inte förstår något.
Religion har bara varit ett hinder i den senare världshistoren. Forskare har dött i dess namn.
Religion är också en undanflykt. En undanflykt från bland annat döden, osv, men framför allt, religion är kontroll...
Citera
2006-07-10, 06:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av softiz
Religion är också en undanflykt. En undanflykt från bland annat döden

Man kommer inte undan döden bara för att man tror på en religion.
Citera
2006-07-10, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Forsaken
Man kommer inte undan döden bara för att man tror på en religion.

Men dom troende "vaggar" sig i tron att om dom är religiösä, så kommer dom till paradiset och därmed lever vidare. Det minskar säkert deras räddsla för döden.
Citera
2006-07-10, 15:09
Medlem
softizs avatar
aa

All sorts religion är bara till för folk som inte tror på sig själva och inte klarar av att göra egna val. Det är vad jag tycker.
Citera
2006-07-10, 15:20
Medlem
ojj vilket jobbigt ämne. det går att säga mycket om det här.
människor från lägre klasser i samhället genom alla tider har varit trogna tjänare av en religion. religionen har hjälpt människor med att inte grubbla sönder sig, att klara av dagen hur mödosam den än är och främst att hitta en anledning till allt obeskrivligt. självklart så har överklassens medborgare genom alla tider surfat på lågklassens bekostnad med hjälp av religion. det har varit enligt min mening det vidrigaste maktredskapet genom tiderna.
sen skilljer sig allt från religion till religion. kommer man till asiatiska religioner (främst buddism) så finns det inget att utnyttja för makt. där är det bara en livsstil som enbart har med den egna individen att göra.
Men ibland så funderar jag över om kristendommen, islam och judendommen (som kommer från samma grund) skapades av människor som ville ha makt eller av människor som sökte anledningar på fenomen i livet. är det någon som vet?
Citera
2006-07-10, 15:40
Medlem
MrTambourineMans avatar
Citat:
Religion har bara varit ett hinder i den senare världshistoren. Forskare har dött i dess namn.
Religion är också en undanflykt. En undanflykt från bland annat döden, osv, men framför allt, religion är kontroll...

Det är induviduellt man kan inte sätta alla i ett fack, men jag håller delvis med dig. Många Religösa människor är det enbart för att stilla sitt dåliga samvete. Men som sagt inte alla.
Citera
2006-07-10, 16:34
Bannlyst
Tron på Kristus/Gud är en undermedveten tro på sitt högre jag.
Citera
2006-07-10, 18:54
Medlem
TomasTvivlarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Forsaken
Tron på Kristus/Gud är en undermedveten tro på sitt högre jag.

Hur menar du då?
Citera
2006-07-10, 19:00
Medlem
Micke666s avatar
Religion är världen största och farligaste folksjukdom. Utrota den och vi har fred på jorden, och alla kan leva i harmoni med varandra...
Citera
2006-07-10, 20:44
Medlem
Peter_UUs avatar
Citat:
Jag skulle kunna säga detsamma men omvänt: att de som inte tror är för att de inte har gjort sig besväret att läsa om de olka religionerna och sedan komma fram till att kristendomen är en sann religion beserad på verkliga händelser. Genom att förkasta hela tro-grejen så slipper man tänka "dammit, jag har syndat under hela mitt liv, vad gör jag nu??" och "oh nej, nu måste jag börja läsa mer och ha mera ansvar" osv.

Så, i min mening är alla ateister dumma och fega för att utforska om det verkligen ligger nån sanning i hela grejen..
Citera
2006-07-11, 05:56
Medlem
NumeroUnos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peter_UU
Jag skulle kunna säga detsamma men omvänt: att de som inte tror är för att de inte har gjort sig besväret att läsa om de olka religionerna och sedan komma fram till att kristendomen är en sann religion beserad på verkliga händelser. Genom att förkasta hela tro-grejen så slipper man tänka "dammit, jag har syndat under hela mitt liv, vad gör jag nu??" och "oh nej, nu måste jag börja läsa mer och ha mera ansvar" osv.

Så, i min mening är alla ateister dumma och fega för att utforska om det verkligen ligger nån sanning i hela grejen..

Och vi ateister som kommit fram till att kristendomen inte är sann eftersom den är irrationell är?
Citera
2006-07-11, 08:26
Medlem
lindells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Micke666
Religion är världen största och farligaste folksjukdom. Utrota den och vi har fred på jorden, och alla kan leva i harmoni med varandra...

Fullständigt obevisat påstående. Första felet är, att alla religioner dras över samma kam. Detta visar på dålig insikt i saken.

Varför skulle frånvaro av religioner skapa fred? Alla krig och våldsamheter baserar sig på människors ondska. Egalt om man gör det under någon religions täckmantel eller inte.

Fred länder emellan kan inte råda, om man inte i länderna kan leva i harmoni. Harmoni kan inte råda, om det försiggår tvister och oenigheter olika grupperingar eller politiska partier emellan. Dessa kan inte undvikas, om inte de enskilda människorna kan leva i harmoni.
Jag har skrivit, att människan borde leva i harmoni, uppåt med Gud, i horisontal riktning med sina medmänniskor och inåt med sig själv.
Detta är utgångsläget för verklig fred.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in