Citat:
Ursprungligen postat av NumeroUno
Ingenting som har egenskaper som motsäger varandra kan logiskt sett existera. Det kan väl t.o.m. religiösa fanatiker hålla med om?
Vilka egenskaper syftar du på?
Citat:
Vilka ögonvittnen skulle ha skrivit NT? Menar du att allt som står i NT ska tas som fakta?
NT baseras på ögonvittnen och barn till ögonvittnen, vars historier har sammanförts till det vi kallar evangelier.
Jag tar allt som står i NT bokstavligt. Vad andra gör är deras problem.
Citat:
Kan väl välja några snabba exempel:
1 - Förekomsten av ondska är inte är förenligt med en allsmäktig god gud.
Först och främst: GT:s författares inspirationer kan inte tydas. Historierna och berättelsera som beskrivs kan vara symboliska skildringar skrivna av profeter utifrån deras egna syn och ordval och fantasier. De enda relativt säkra budskapen som Fadern har proklamerat är budorden i arken till Mose. Allt annat kan mycket väl vara symboliska texter och skildringar som vill förmedla en dold verklighet. Det beror på hur man tolkar GT.
För det andra: Låt säga att man tar GT:s texter bokstavligt. Vem är det som definerar ondska? Att stjäla något från en annan tycker jag är ondska, så klart. Men om Gud är Skaparen, har då inte Han rätt att göra som Han vill med sin Skapelse? Vid tiden som beskrivs i Moseböckerna var människan inte lika spridd som hon är idag. Människan var spridd inom ett väldigt begränsat område. Idag finns det 6 miljarder människor över hela jordytan. Men vi pratar om för 5, kanske 6 tusen år sedan. Då kan du tänka dig hur begränsad mänskligheten var då. Att Gud hade direkt kontakt med människor på den tiden, som det beskrivs i GT, är kanske för den tiden inte så konstigt som vi tycker att det låter idag. Människan var i början av sin skapelse, förnuftbuggnad och mental formgivning.
Citat:
2 - Att gud är allsmäktig och allvetande är av uppenbara skäl inte är förenligt.
Allt har ett mått. Hur stort är universum? Varför säger vi att universumär oändligt, när vi i själva verket
vet hur dumt och idiotiskt det låter? Detsamma är det för Gud och Hans allsmäktighet. För människan är det naturligt att tänka att Alltets Skapares makt är oändlig, men det tror jag inte att den är. Hans makt ryms bara inte inom vår mentala kapacitet- därför säger vi att Han är allsmäktig - bara för att vi förväntar oss att Han ska vara det.
Men det har Gud aldrig sagt att Han är.
Citat:
3 - Allvetande är inte heller förenligt med att människor skulle ha en fri vilja. Hela svamlet om synder blir nonsens.
Jag håller med! Ponera att Gud verkligen vet precis ALLT, varje rörelse vi tar och varje sekvens av vår eviga framtid. I sånna fall: Varför skapar Gud en värld med dessa liv i form av de olika organismerna och djuren när Han vet hur det kommer att sluta?? Jag menar, rent mänsklig fundering, hur kul är det att ställa sig själv en klurig fråga, som en utmaning, och sedan själv besvara den? Därför tror jag att Gud är Allvetande men att denna gudomliga vetskap också har en gräns. Jag tror alltså att Gud skapade Alltet, men att Alltet och naturen har sin egen gång. Dock påverkar människan det genom hennes fria
vilja och
intelligens. Det är unikt för människan. Endast människan kan påverka Alltets framtid.
Citat:
4 - Guds natur övergår vårt förstånd men han tilldelas massa egenskaper.
Jaha?
Citat:
Den kristna guden går inte att förstå, gå inte att bilda sig en uppfattning av, saknar fullständigt betydelse och existerar inte.
Nej, den kristna Guden, den Ende Guden, går att förstå.
Du kan inte förstå för att du
vill inte förstå. Du vill ha bevis, men de bevis som Gud har skickat dig tror du inte på! Det är denna egenskap, den fria viljan, som bestämmer över dig och får dig att missta dig. Gud är till för dem som tror. Den som tror behöver inget mer bevis än det goda som står i NT.