2006-07-07, 12:28
Medlem
snapcases avatar
Jag har blivit tokfrtjust i iskaffet man kan kpa. r det nn som har nt bra recept p hur man gr eget? Grna i strre volymer typ 1 liter.
Citera
2006-07-07, 12:32
Medlem
blaus avatar
Frappe r ganska gott varma sommardagar.
http://www.nestle.se/neobuilder.2002...449259630.html
Citera
2006-07-07, 12:42
Medlem
felstavadds avatar
Jag kr med pulverkaffe, ta rejlt med kafpulver (rr ut i kokande vatten (typ 2msk till 1dl vatten, lt det st ngra minuter s smaken kommer fram, sp ut till lmplig styrka med ytterligare kall mjlk/kallvatten, ja just sta det medans det r varmt. Kyl det.

En annan variant r att ta kanske 5 cl vatten koka upp, s i kaffepulvret, ven hr mycket s det blir starkt, lt dra ngra minuter. "Krydda" med socker och kardemumma, sp ut med iskall mjlk till lmplig smak. -Kalasgott.

Gr man det riktigt starkt och stt s funkar det ven att grogga p ...

P.s. dom dr recepten som tipsades om sg ju riktigt goda ut.
Citera
2006-07-07, 14:27
Medlem
Misstags avatar
En personlig favorit r att stlla ett hgt glas med pulverkaffe i kylen tills det r iskallt, sen att lgga i en bit vaniljglass.. underbart en varm sommardag.
Citera
2007-06-21, 19:32
Medlem
Grrvs avatar
Nu kanske ngon blir frargad att jag drar upp en s gammal trd - men jag lste om frapp och blev s sugen att jag var tvungen att skynda ivg till ICA och kpa Nescaf och standardmjlk fr att experimentera fram den perfekta frappn =)

1msk snabbkaffe
1,5msk socker
1dl iskallt vatten

krs med stavmixer i hgt glas/tillbringare tills ett tjockt, krmigt skum bildats. Ni som r lyckliga nog att ga en riktig barmixer, typ hamilton el. dyl anvnder den.
(kr med mixern nra botten av glaset, annars blir det fr stora bubblor, som snabbt kolapsar.)

Hll ver i ett stort glas fyllt med is. Toppa upp med iskallt vatten (och mjlk om s nskas) Voila! Nstan som i grekland

(lite eldvatten - en skvtt whiskey eller rom stter bra sprtt p kaffet. Kaluha eller bayleys funkar sklart ocks.)
Citera
2007-06-21, 22:07
Medlem
Jag r lat s jag kr ner nn sked snabbkaffepulver i magic bullets partymugg. Ner med 2-4 isbitar lite bjlk och vatten. Sen s mixa. Om jag ska lyxa till det s ringlar jag ner lite Ohojchokladss i ett annat glas och hller ver eller blandar ner lite vaniljsocker.
Citera
2007-06-21, 22:21
Medlem
Tipsar terigen om att ta de vanliga Cappucino psarna (gevalia?) och byta ut vattnet mot mjlk ev kan man ha i lite konjak el dyl.
Citera
2012-11-20, 19:35
Medlem
Domyojis avatar
Trodde aldrig jag skulle bumpa en 5 r gammal trd men here I am, och hit kom jag efter att vid ngra tillfllen lyckats gra en frbannat cklig iskaffe. Jag har lyckats f den ljummen (frmodligen efter uppkokning)... isbitarna r vl kalla men kaffet r fortf. lite varmt typ och isen smlter och det blir blaskigt. Jag r ett jvla klantarsel, det smakar vldigt otrevligt.

Koka upp pulverkaffe med vatten och lta svalna lite sedan sp p med kall mjlk och isbitar, r det det som gr det gott?

Alla Era tips fr att f den extra kall, men nd enkelt och snabb tillagad skulle uppskattas.

Frn mig
Citera
2013-08-22, 23:46
Medlem
breeze420s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Domyoji
Trodde aldrig jag skulle bumpa en 5 r gammal trd men here I am, och hit kom jag efter att vid ngra tillfllen lyckats gra en frbannat cklig iskaffe. Jag har lyckats f den ljummen (frmodligen efter uppkokning)... isbitarna r vl kalla men kaffet r fortf. lite varmt typ och isen smlter och det blir blaskigt. Jag r ett jvla klantarsel, det smakar vldigt otrevligt.

Koka upp pulverkaffe med vatten och lta svalna lite sedan sp p med kall mjlk och isbitar, r det det som gr det gott?

Alla Era tips fr att f den extra kall, men nd enkelt och snabb tillagad skulle uppskattas.

Frn mig

Nu nnu ett r senare hoppas jag att jag kan komma till dig rddning, om det nu inte r frsent.

1. Koka eller brygg ett halvt, stort glas med starkt svart kaffe.
2. Stll in glaset i kylskpet fr avkylning.
3. Ta fram en mindre kopp, en standard tekopp ungefr, och fyll med vaniljglass.
4. Vrm i mikrovgsungen ngra sekunder tills det r smlt nog att "geggas" ihop till en vtska, blanda sedan i 1-2 teskedar socker, rr om.
5. Vnta tills det svarta kaffet r kallt.
6. Hll sedan i den smlta glassen i det stora glaset, tills glaset r 3/4 fyllt ungefr.
7. Fyll den sista 1/4 med mjlk, helst rd.
8. (Valfritt) Ha i is om s nskas, helst krossad.

Njut!
Citera
2013-09-10, 10:34
Medlem
Jag bumpar nnu lite till.

Jag r svag fr stare drycker, s min iskaffe innehller det hr:

2 tsk Snabbkaffe (eller tv dubbla espresso)
1 msk Oboypulver
1/2 msk Ljud sirap.

Mer chokladdryck med lite kaffesmak, men men...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in