Flashback bygger pepparkakshus!
  • 3
  • 4
2022-10-10, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Svamp passar nästan till vilken varmrätt som helst, möjligheterna med svamp är oändliga

Väldigt svårt att ge förslag på vad som är gott när det mesta är gott med svamp

Har har ni lite svenska matsvampar i en guide

http://svampguiden.com/

Och länkar igen, alltid nåt

54 Mushroom Recipes So Good They're Magic

https://www.bonappetit.com/recipes/slideshow/mushroom-recipes-slideshow

Håller med. Just därför det är skoj å veta vad för roligheter folk tillreder! Har du något favoritrecept med specifika arter att bjussa på?

Bra länk, jag tackar så mycket!
Citera
2022-10-10, 18:34
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rungenskumpa
Håller med. Just därför det är skoj å veta vad för roligheter folk tillreder! Har du något favoritrecept med specifika arter att bjussa på?

Bra länk, jag tackar så mycket!

Mja oxfile pasta med ja det vanliga svamp, vin, örter, lök och nåt krämigt sen ost

Aha nja alltså du får nog smaka på svamparna stekta före. Jättesvårt att beskriva dess olika smaker.
Gör ett test nån dag och inhandla och stek i lite olivolja och salt så dyker det säkert upp många användningsområden för den smaken
Senast redigerad av Sladdaren 2022-10-10 kl. 18:38.
Citera
2022-10-10, 18:38
Medlem
448s avatar
Giant puffball kan man steka som stora kotletter i smör och ätas med samma tillbehör.

Fanns fan inga i år p.g.a för lite nederbörd dock
Citera
2022-10-10, 18:39
Medlem
Hagis124s avatar
Stolt Fjällskivling hittade 15 st. Står i fönstret nu 24h i vatten så hatten ska öppna sig. Blir fin att använda till maten, panera, smörsteka dem..
Senast redigerad av Hagis124 2022-10-10 kl. 18:42.
Citera
2022-10-13, 04:30
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rungenskumpa
Ett recept hade uppskattats enormt! Skäggriskorna har redan introducerat sig i stora mängder här i mina skogar.

Hittade just inte nu mitt originalrecept men denna är nära nog.

1 Stor savojkål, funkar även med annan kål

Fyllning

0,5 dl korngryn eller ris, gärna rundkornigt
1 stor lök
300 g saltade urvattnade riskor. Funkar även med nykokta riskor, pressa ur lite vätska ur svampen.
1 ägg
0,5 dl grädde
Salt
Timjan och mejram efter smak
1 msk soja
2 matsked mörk sirap
1 tsk vitvinsvinäger eller några stänk ättika
Svartpeppar eller vitpeppar efter smak

Att köra på dolmarna innan ugnen

Smör
Mörk sirap
Buljong

Koka korngryn eller ris i köttbuljong och låt svalna. Hacka löken och fräs i smör.

Plocka bladen från kålen och "trimma" den hårda stjälkdelen av kålen. Koka bladen i en stor gryta i rikligt med saltat vatten i ca 5 minuter tills bladen mjuknat. Låt kålbladen rinna av på en handduk eller dyl.

Koka resten av kålen tills den är mjuk och finhacka. Finhacka svampen och örterna.
Blanda ihop ingredienserna och smaka av.

Gör cirka en halv liter köttbuljong i av kålvattnet och 1-2 köttbuljongtärningar, funkar fint även med grönsaksbuljong. Buljongen används för att ösa dolmarna med i ugnen.

Smacka i en sked fyllning eller så inuti varje kålblad och lägg rullarna i en smord ugnsform med skarven nedåt. Gör rullarna så tighta som möjligt.

Ringla över sirap och klicka på lite smör. Tillaga rullarna i ugnen i 200 grader i ca 1 timme. Pensla med varm buljong några gånger under gräddningen.

Ps. Dra gärna på lite grädde i slutet av gräddningen så får du en god sås på köpet.

Man kan ju köra vilken svamp man vill och även fylla på med köttfärs om man känner för det.
Citera
2022-10-15, 17:31
Medlem
Veganskt recept med granblodriska

Jag hade turen att stöta på en liten flock granblodsriskor idag. Lämpligt nog ska jag bjuda familjen på middag imorgon. Har ni tips på veganska recept som hade passat till denna godbit?

Tacksam för svar
Citera
2022-10-15, 19:46
Bannlyst
Du har en tvetydig grej här. Först går du ut för att hitta god svamp, för att senare hitta på någon god rätt att använda den med.

Likt en jägare med vapen och full ammo som skjuter på allt som rör sig.

Men för din skull. All hemplockad svamp blir kanongott nu på hösten!

Jag stöder det
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in