2022-10-08, 22:02
Medlem
Ta och strimla kålhuvud 2kg, stek köttfärs 500 gram, strimla och stek/bryn din plockade svamp eller champinioner, hacka och stek en gul lök. Koka sedan allt i en stor kastrull i 1-2 timmar med kanske 2 liter vatten. Krydda med lämplig mängd salt och vitpeppar uder kokning till det smakar bra.
Citera
2022-10-09, 08:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JerryCotton
Funkar med de flesta men i detta fallet skogs och -skäggriskor, kanske blandat med lite svart eller -pepparriska. Kan återkomma med ett recept om det är intressant.

Ett recept hade uppskattats enormt! Skäggriskorna har redan introducerat sig i stora mängder här i mina skogar.
Citera
2022-10-09, 08:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av larsjohansson
Ta och strimla kålhuvud 2kg, stek köttfärs 500 gram, strimla och stek/bryn din plockade svamp eller champinioner, hacka och stek en gul lök. Koka sedan allt i en stor kastrull i 1-2 timmar med kanske 2 liter vatten. Krydda med lämplig mängd salt och vitpeppar uder kokning till det smakar bra.

Får definitivt smaka på det där. Tackar så mycket!
Citera
2022-10-09, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rungenskumpa
Får definitivt smaka på det där. Tackar så mycket!

Berätta gärna vad du tyckte.

Kolhuvudet ska vara stimlat eller finhackat.
Jag uppskattar lämplig mängd svamp till kanske 400 gram. Men det går säkert att använda ett kilo eller 200 gram om man vill det.
Det behövs en hel del salt och vitpeppar för att få optimal smak på det. Tillsätt lite åt gången så att det inte blir för mycket och rör om och smaka tills det känns optimalt.
Minst 2 timmar kokning är nog det rätta.
Senast redigerad av larsjohansson 2022-10-09 kl. 12:58.
Citera
2022-10-09, 14:07
Medlem
448s avatar
Blåbands svampsoppa lagad med smör

Vitpeppar

I med massa skogssvamp

Tråden kan låsas
Citera
2022-10-09, 14:10
Medlem
Retsinas avatar
Citat:
Finns det fler här som plockar mycket svamp, förutom diverse kantareller och stensoppar? Har ni isåfall tips på recept innehållande exempelvis smörsopp eller finska riskor? Alla ätliga arter är av intresse, oavsett den ansedda smaken hos dem!

Jag steker oftast i matfett av något slag, kryddar med salt och chili, för att lägga på en macka eller som del i en sås eller liknande. Men det blir lite enformigt, och övertygelsen hos mig säger att svamparna har roligare matformer att bjuda på.

Är inte intresserad av recept med toppslätskivling.

Tacksam för tips :-)
Karl Johan svamp ftw!

Annars är bläcksvamp väldigt god.
Citera
2022-10-09, 14:34
Medlem
Farfarsfars avatar
Viss svamp måste nästan torkas då smaken intensifieras ordentligt. Soppar, trumpetsvamp och trattkantareller funkar bra för torkning. Blötläggs sen innan matlagningen eller smulas ner i till exempel grytor. Vanliga kantareller och annan svamp förvälls och fryses in eller steks i ordentliga mängder smör och konserveras.

Riskor är bra att konservera i ättikslag eller saltlag och använda i sallader med gräddfil och lök. Funkar bra att pickla annan svamp också.

Vitlök, timjan och persilja passar fint med all svamp.
Citera
2022-10-10, 10:47
Medlem
LadyCinderbottoms avatar
Citat:
Det där lät jävligt gott, ska helt klart föra hennes recept vidare! Vet du om hon använder någon särskild svamp som gör sig extra bra?

Hon plockar alla ätliga svampar och blandar ihop men när jag är med så plockar jag gula kantareller, fårticka (de stora brukar vara mycket mask i så det får man kolla), taggsvamp, gul trumpetsvamp, blomkålssvamp, fjällskivling, olika soppar.

Det är de svamparna som jag tycker passar bäst till de maträtterna jag skrev om.

Kom på att hon brukar ha någon väldigt god inlagd svamp också (riskor).

Var bara försiktig när du plockar och blandar, jag har varit med sedan jag var barn och även gått svampkurs mm men vissa svampar är så lätta att förväxla med väldigt giftiga så vid minsta tveksamhet så ska man låta bli.

Glömde ju bort att nämna trattkantarellerna, mormor brukar fräsa dem i smör och krydda som jag skrev tidigare, sedan finhackar hon lite gul lök, strimlar falukorv, skär ner kokt potatis och när de ingredienserna är varma knäcker hon ägg över och låter dem steka tills det inte är någon lös äggsmet kvar, det blir en form av omelett i stekpanna, också väldigt gott!
Citera
2022-10-10, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadyCinderbottom
Hon plockar alla ätliga svampar och blandar ihop men när jag är med så plockar jag gula kantareller, fårticka (de stora brukar vara mycket mask i så det får man kolla), taggsvamp, gul trumpetsvamp, blomkålssvamp, fjällskivling, olika soppar.

Det är de svamparna som jag tycker passar bäst till de maträtterna jag skrev om.

Kom på att hon brukar ha någon väldigt god inlagd svamp också (riskor).

Var bara försiktig när du plockar och blandar, jag har varit med sedan jag var barn och även gått svampkurs mm men vissa svampar är så lätta att förväxla med väldigt giftiga så vid minsta tveksamhet så ska man låta bli.

Glömde ju bort att nämna trattkantarellerna, mormor brukar fräsa dem i smör och krydda som jag skrev tidigare, sedan finhackar hon lite gul lök, strimlar falukorv, skär ner kokt potatis och när de ingredienserna är varma knäcker hon ägg över och låter dem steka tills det inte är någon lös äggsmet kvar, det blir en form av omelett i stekpanna, också väldigt gott!

Tack! Ska börja kika efter fårticka, aldrig inkluderat den i en ordentlig maträtt förut.

Jag har bra erfarenhet av identifiering, men varningen både uppmuntras och uppskattas! :-)
Citera
2022-10-10, 16:35
Medlem
448s avatar
Gillar ni mycke svamp så håll koll på Giant puffball som finns lite varstans.

Storlekar som fotboll o uppåt handfat blöta år med lagom värme , inte i år.

Bildgoggla Giant puffball..
Citera
2022-10-10, 17:39
Medlem
Sladdarens avatar
Svamp passar nästan till vilken varmrätt som helst, möjligheterna med svamp är oändliga

Väldigt svårt att ge förslag på vad som är gott när det mesta är gott med svamp

Har har ni lite svenska matsvampar i en guide

http://svampguiden.com/

Och länkar igen, alltid nåt

54 Mushroom Recipes So Good They're Magic

https://www.bonappetit.com/recipes/slideshow/mushroom-recipes-slideshow
Citera
2022-10-10, 17:47
Medlem
448s avatar
Svamp är perfekt att trimma såser som brunsås o gräddsås till kötträtter
Citera