Citat:
Ursprungligen postat av
rungenskumpa
Det där lät jävligt gott, ska helt klart föra hennes recept vidare! Vet du om hon använder någon särskild svamp som gör sig extra bra?
Hon plockar alla ätliga svampar och blandar ihop men när jag är med så plockar jag gula kantareller, fårticka (de stora brukar vara mycket mask i så det får man kolla), taggsvamp, gul trumpetsvamp, blomkålssvamp, fjällskivling, olika soppar.
Det är de svamparna som jag tycker passar bäst till de maträtterna jag skrev om.
Kom på att hon brukar ha någon väldigt god inlagd svamp också (riskor).
Var bara försiktig när du plockar och blandar, jag har varit med sedan jag var barn och även gått svampkurs mm men vissa svampar är så lätta att förväxla med väldigt giftiga så vid minsta tveksamhet så ska man låta bli.
Glömde ju bort att nämna trattkantarellerna, mormor brukar fräsa dem i smör och krydda som jag skrev tidigare, sedan finhackar hon lite gul lök, strimlar falukorv, skär ner kokt potatis och när de ingredienserna är varma knäcker hon ägg över och låter dem steka tills det inte är någon lös äggsmet kvar, det blir en form av omelett i stekpanna, också väldigt gott!