Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2022-10-05, 23:12
  #13
Medlem
YlvaVes avatar
Svenskar lider av en självförvållad språkfattigdom. Det är skillnad på att skjuta in fraser på ett språk man pluggar för att nöta in det (och för att det är kul), och att inte kunna tala något språk flytande. Svenskar blandar in engelska i sitt tal för att de har tappat delar av sitt svenska ordförråd. Än mer oroväckande är att det inte enbart är ord som har glömts bort, utan hela fraser sägs nu på engelska för att man inte kan svenska idiom och uttryck.

Det stör mig att folk försvarar sin språkfattigdom med att vissa engelska ord och fraser saknar svenska motsvarigheter, medan det omvända inte tycks vara ett hinder för dem. Om de ska förmedla till en engelsktalande person att de inte orkar göra något så säger de inte "I don't ork" följt av en dryg utläggning om hur svenska språket är bättre lämpat för spontan kommunikation. Nej, att vissa språk har mer träffsäkra uttryck än andra är bara en ursäkt folk drar till med för att dölja sin språkfattigdom.

Att det rör sig om språkfattigdom styrks även av att det engelska språkbruket är rätt bristfälligt. Det är samma ord och uttryck som dyker upp hela tiden – ett nyanserat språkbruk på infödingsnivå är det lika osannolikt att höra dem bruka på engelska som på svenska.

När jag gick i högstadiet så brukade vi utbrista "très bien!" som svar på allt för att det var kul, men vi blev ju aldrig så insnöade på franskan att den ersatte vårt svenska ordförråd, och vi drog aldrig till med knaggliga franska uttryck när vi pratade med folk utanför vår franskagrupp.

Det dumma är att sådana här oikofoba tilltag bara leder till besvär. Om hundra år kommer svenskar undra varför deras vackra modersmål försvann, och även om vi nu har internet där svensken frivilligt har dokumenterat sin dumhet så lär det väl bli de stackars judarna som får skulden i vanlig ordning.
Citera
2022-10-06, 11:53
  #14
Medlem
Jo, man bör vara mycket strikt med att promota korrekt svenska. Nu skrev jag i för sig ett ord som kan ses som ett "onödigt" lån från engelskan. Vad kan man använda istället? "Förrorda", "promovera", "främja", "gynna" kanske?
Citera
2022-10-06, 13:33
  #15
Medlem
Dranghoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Jo, man bör vara mycket strikt med att promota korrekt svenska. Nu skrev jag i för sig ett ord som kan ses som ett "onödigt" lån från engelskan. Vad kan man använda istället? "Förrorda", "promovera", "främja", "gynna" kanske?

Och ”promota” är ju ytterst ett lån från latinet, där promovere betyder ”rycka fram”, ”föra fram”, ”främja”. Den europeiska språkgrytan erbjuder ju en oändlig rundgång; om engelskan fråntoges alla sina latinska lån bleve bara ett magert germanskt benrangel kvar.

Jag minns att jag tyckte det var roligt att i femårsåldern översätta tankar och satser till engelska; jag läste textremsan på teve och lärde mig öspråket rätt snabbt. Jag tror det ligger i barnets natur att vidga sin lilla värld på det viset; när man sedan blivit äldre inser man (oftast) att det är en i grunden pueril övning och att modersmålet är det enda verktyg som når på djupet av ens identitet och essens och erbjuder ett komplext och färggrant utbyte med yttervärlden. Därmed inte sagt att kunskaper i främmande språk, som franska, tyska och även engelska, är viktiga, men mer på ett konkret vardagsplan än för förståelsen av en själv i världen.
Citera
2022-10-06, 17:38
  #16
Medlem
PeterNosters avatar
I min ungdom jobbade jag på ett multinationellt företag.
Vi hade ett gäng balkan-australier på jobbet.

En hetsig diskussion uppstod på engelska. Balkanerna hetsade upp sig och avvek den ena efter den andra. Kvar blev jag och en annan svensk och samtalet fortsatte på engelska tills jag frågade:

-Why are we talking english?
Citera
2022-10-08, 03:41
  #17
Medlem
jymdjakets avatar
Det där var en grej för tjugo år sen också om jag minns rätt. Den engelska fasen. Är det mindre krystat nu?

Klassisk fornsvenska köttades upp framgångsrikare av folk som tyckte medellågtyska var häftigt.
Citera
2022-11-13, 01:06
  #18
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av YlvaVe
Svenskar lider av en självförvållad språkfattigdom. Det är skillnad på att skjuta in fraser på ett språk man pluggar för att nöta in det (och för att det är kul), och att inte kunna tala något språk flytande. Svenskar blandar in engelska i sitt tal för att de har tappat delar av sitt svenska ordförråd. Än mer oroväckande är att det inte enbart är ord som har glömts bort, utan hela fraser sägs nu på engelska för att man inte kan svenska idiom och uttryck.

Det stör mig att folk försvarar sin språkfattigdom med att vissa engelska ord och fraser saknar svenska motsvarigheter, medan det omvända inte tycks vara ett hinder för dem. Om de ska förmedla till en engelsktalande person att de inte orkar göra något så säger de inte "I don't ork" följt av en dryg utläggning om hur svenska språket är bättre lämpat för spontan kommunikation. Nej, att vissa språk har mer träffsäkra uttryck än andra är bara en ursäkt folk drar till med för att dölja sin språkfattigdom.

Att det rör sig om språkfattigdom styrks även av att det engelska språkbruket är rätt bristfälligt. Det är samma ord och uttryck som dyker upp hela tiden – ett nyanserat språkbruk på infödingsnivå är det lika osannolikt att höra dem bruka på engelska som på svenska.

När jag gick i högstadiet så brukade vi utbrista "très bien!" som svar på allt för att det var kul, men vi blev ju aldrig så insnöade på franskan att den ersatte vårt svenska ordförråd, och vi drog aldrig till med knaggliga franska uttryck när vi pratade med folk utanför vår franskagrupp.

Det dumma är att sådana här oikofoba tilltag bara leder till besvär. Om hundra år kommer svenskar undra varför deras vackra modersmål försvann, och även om vi nu har internet där svensken frivilligt har dokumenterat sin dumhet så lär det väl bli de stackars judarna som får skulden i vanlig ordning.

Felet är puritanismen. Allt ska vara så fint och finstämt så ingen vågar säga något längre. Engelskan tar överhanden. Ganska sjukt med puritanismen gräver sin egen grav. Har aldrig fattat grejen med engelska men de vinner på att de inte är puritanister.
Citera
2022-11-20, 10:59
  #19
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Har inte hört talas om svenska barn som vill prata enbart engelska. Däremot finns det vissa invandrarfamiljer där de tycker att barnen inte behöva lära sig svenska, då de ändå snart ska giftas bort och flyttas till ett annat land. Där har skolministern något att bita i.

En annan grej är att tonåringar brukar gå igenom en fas där de tror att de pratar bättre engelska än svenska. Med betoning på "tror".
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback