Flashback bygger pepparkakshus!
2022-10-05, 12:48
Medlem
JaJos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetsskygg
Handdisk? Det har jag använt i alla år. Billigt, effektivt och bra. En podcast i öronen under tiden så försvinner den där halvtimman utan att man märker det.

Det ska vara för att podden är trevlig då men billigare är det då inte, energisnålare med maskin än handdisk.
Citera
2022-10-05, 14:05
Medlem
Både diskmaskinens och tvättmaskinens ekoläge använder tid för att spara energi. Istället för att mata på med massa varmvatten och i tvättmaskinens fall mekanisk nötning får sakerna ligga i blöt längre stunder mellan cyklerna, vilket gör att mindre energi åtgår för att göra rent.
Citera
2022-10-05, 14:09
Medlem
moderator-hatarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av paerra
Ja det blir billigare med långa eco programmet. Har kört med elmätare.

Snabb eco 1.5h 1.3kwh
Långsam eco 3h drog 0.9kwh

Sen kan det såklart skilja mellan maskiner men den heter ju eco av en anledning

jo men går de inte åt massa mer vatten om den håller på i timmar eller spola den samma vatten om o om igen.. för varmvatten e ju en jättebov tydligen
Citera
2022-10-05, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Popetoteror
Provat att handdiska?
Fast idag så kostar en maskindisk 1 kr, dagspriset idag är 32,13 öre sen tillkommer alla andra avgifter, brukar kvadrupla priset så stämmer det ungefär.

Citat:
Ursprungligen postat av Arbetsskygg
Handdisk? Det har jag använt i alla år. Billigt, effektivt och bra. En podcast i öronen under tiden så försvinner den där halvtimman utan att man märker det.

Använder du el till att värma ditt varmvatten så kommer handdisk dra mer än diskmaskin, enligt energimyndigheten . Deras tester visar också att eco-programmet är energieffektivast.
Citera
2022-10-05, 14:29
ECO program skall endast köras HÖGST 1 gång i månaden.

ECO = fett stannar och kläggar igen maskinen.

Fråga vilken reparatör som helst.
Citera
2022-10-05, 14:49
Medlem
Handdisk är klart billigast..tex..4 personers disk..inte ens en halv diskmaskin eller..disken blir ståendes i maskin en bra tid tills maskinen är full..alla jag känner rensar lika förbannat av disken i baljan innan de stoppar in det i maskinen..varmvatten går...diska för hand går lika bra med kallare vatten ..ingen skillnad alls..du tvättar väl inte bilen med varmvatten eller ??
Citera
2022-10-05, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moderator-hataren
jo men går de inte åt massa mer vatten om den håller på i timmar eller spola den samma vatten om o om igen.. för varmvatten e ju en jättebov tydligen

Det går åt samma mängd vatten (eller till och med mindre).

Det som skiljer är som sagt tiden - den värmer inte vattnet lika snabbt och mycket och låter istället disken vara blöt längre och löser upp smutsen på det sättet.

Sen vet jag inte hur torkningen är - kör man normala program så känns det som att mestadels av strömmen går åt att torka med el-element.
Senast redigerad av poiuy1298 2022-10-05 kl. 15:02.
Citera
2022-10-05, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Omniscientpotent
Vet inte vilket program som är billigast men diskmaskinen bör vara inkopplad på kallvattnet och själv värma det som behövs, annars körs den onödigt dyrt.

De flesta diskmaskiner klarar av varmvatten.

Läser man manualen på nyare diskmaskiner så står det att man ska ansluta med varmvatten om man har t ex fjärrvärme, bergvärmepump eller i bästa fall vedeldning.

Maskinen spolar lite i början och tar sedan varmvatten och då behövs vattnet inte värmas så mycket (det har redan värmts billigare i t ex fjärrvärmen).
Citera
2022-10-05, 15:11
Moderator
HelgeBuks avatar
Citat:

Läst mig till att en modern diskmaskin känner av hur skitigt vattnet är så om det är hyfsat rent så återanvänds det. Så uppfattade jag saken iaf, kan ha missförstått.
Citera
2022-10-05, 16:02
Medlem
Haajibs avatar
Det skiljer ca 0.2 och 0.3 kwh om du har tur med vad du sparar I på Eco 3 timmar, kontra kastrull 1 timme.
Citera
2022-10-05, 16:34
Medlem
bajssprutans avatar
För den som verkligen vill bilda sig inom diskmaskinens mysterier rekommenderas den sköna nörden på youtubekanalen
technology connections båda videor om ämnet.
Länk till första videon. Andra finns när du sett första.

Lärde mig massor av nya saker när jag såg den för ett par år sen.
En stor diskmaskin använder bara 16 liter vatten för en disk och använder 1.2kWh. Betydligt billigare än att handdiska.
Tabletter är skit, använd pulver och lägg lite i prewash-luckan så att det blir rent.
Senast redigerad av bajssprutan 2022-10-05 kl. 16:48.
Citera
2022-10-05, 16:44
Medlem
Citat:
Läste lite energitips och läste då rådet att köra diskmaskinen i ECO-läget..

Men Eco-läget tar 3h 55 min i 50 grader blir det verkligen billigare? möjligt man spar lite el men samtidigt bränner man väl en massa mer vatten som ska värmas upp i varmvattenberedaren?

Är inte programmet för kastruller 65 grader i 1 timme billigare?

Har testat båda o disken blir ren oavsett program

Den värmer ju inte vatten i 4h, utan i princip bara i början, och som redan nämnts, disken får stå och lösa upp smutsen under lång tid.

När jag tittar på min timförbrukningen när jag kör igång ECO - programmet, så syns det tydligt första timmen att den går igång, sen märks det knappt nån ökning alls.

Att man bara skulle kunna köra ECO en gång i månaden låter befängt. Däremot en rengöringstablett ibland är inte fel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in