Läste lite energitips och läste då rådet att köra diskmaskinen i ECO-läget..
Men Eco-läget tar 3h 55 min i 50 grader blir det verkligen billigare? möjligt man spar lite el men samtidigt bränner man väl en massa mer vatten som ska värmas upp i varmvattenberedaren?
Är inte programmet för kastruller 65 grader i 1 timme billigare?
Jag kör alltid kastull, det varmaste programmet.
Hjälper även till att hålla avloppsrören rena.
Jag kör alltid den efter kastrull, allt blir rent ändå (men har man haft spenat i kastrull eller annat stärkelserikt så måste man alltid ta den för hand)
Men Eco-läget tar 3h 55 min i 50 grader blir det verkligen billigare? möjligt man spar lite el men samtidigt bränner man väl en massa mer vatten som ska värmas upp i varmvattenberedaren?
Vet inte vilket program som är billigast men diskmaskinen bör vara inkopplad på kallvattnet och själv värma det som behövs, annars körs den onödigt dyrt.
Själv har jag kopplat diskmaskinen på varmvatten på grund av fjärrvärme. Fjärrvärmen är billigare än el. Se bara till att välja ett program som inte kör elvärme på slutet för att torka disken.
Provat att handdiska?
Fast idag så kostar en maskindisk 1 kr, dagspriset idag är 32,13 öre sen tillkommer alla andra avgifter, brukar kvadrupla priset så stämmer det ungefär.
Senast redigerad av Popetoteror 2022-10-05 kl. 12:38.
Handdisk? Det har jag använt i alla år. Billigt, effektivt och bra. En podcast i öronen under tiden så försvinner den där halvtimman utan att man märker det.
Vet inte vad programmet heter, men ikonen är ett vinglas, kanske snabbdisk. Tar 40 minuter, och jag skiter i eftervärmen. Ställer dessutom in timern så att den diskar klockan 2–3 om natta.
Vet inte vad programmet heter, men ikonen är ett vinglas, kanske snabbdisk. Tar 40 minuter, och jag skiter i eftervärmen. Ställer dessutom in timern så att den diskar klockan 2–3 om natta.
Jo men då måste du ha sköljt allt ordentligt i förväg annars kan du räkna med en hel del skit på disken
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!