• 1
  • 2
2022-10-05, 11:36
Medlem
moderator-hatarens avatar
Läste lite energitips och läste då rådet att köra diskmaskinen i ECO-läget..

Men Eco-läget tar 3h 55 min i 50 grader blir det verkligen billigare? möjligt man spar lite el men samtidigt bränner man väl en massa mer vatten som ska värmas upp i varmvattenberedaren?

Är inte programmet för kastruller 65 grader i 1 timme billigare?

Har testat båda o disken blir ren oavsett program
Citera
2022-10-05, 11:38
Medlem
Henriksss avatar
Jag kör alltid kastull, det varmaste programmet.
Hjälper även till att hålla avloppsrören rena.
Citera
2022-10-05, 11:41
Medlem
Västkustskts avatar
Köp en sån här https://www.biltema.se/bygg/el/energimatare/ så kan du testa alla dina apparater.
Citera
2022-10-05, 11:43
Medlem
moderator-hatarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Västkustskt
Köp en sån här https://www.biltema.se/bygg/el/energimatare/ så kan du testa alla dina apparater.

Bra tips men slut i alla varuhus.. undrar varför haha men borde kunna finna en liknande
Citera
2022-10-05, 11:43
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Henrikss
Jag kör alltid kastull, det varmaste programmet.
Hjälper även till att hålla avloppsrören rena.
Jag kör alltid den efter kastrull, allt blir rent ändå (men har man haft spenat i kastrull eller annat stärkelserikt så måste man alltid ta den för hand)
Citera
2022-10-05, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moderator-hataren
Men Eco-läget tar 3h 55 min i 50 grader blir det verkligen billigare? möjligt man spar lite el men samtidigt bränner man väl en massa mer vatten som ska värmas upp i varmvattenberedaren?
Vet inte vilket program som är billigast men diskmaskinen bör vara inkopplad på kallvattnet och själv värma det som behövs, annars körs den onödigt dyrt.
Citera
2022-10-05, 11:55
Medlem
Själv har jag kopplat diskmaskinen på varmvatten på grund av fjärrvärme. Fjärrvärmen är billigare än el. Se bara till att välja ett program som inte kör elvärme på slutet för att torka disken.
Citera
2022-10-05, 12:16
Medlem
paerras avatar
Ja det blir billigare med långa eco programmet. Har kört med elmätare.

Snabb eco 1.5h 1.3kwh
Långsam eco 3h drog 0.9kwh

Sen kan det såklart skilja mellan maskiner men den heter ju eco av en anledning
Citera
2022-10-05, 12:36
Medlem
Popetoterors avatar
Provat att handdiska?
Fast idag så kostar en maskindisk 1 kr, dagspriset idag är 32,13 öre sen tillkommer alla andra avgifter, brukar kvadrupla priset så stämmer det ungefär.
Senast redigerad av Popetoteror 2022-10-05 kl. 12:38.
Citera
2022-10-05, 12:43
Handdisk? Det har jag använt i alla år. Billigt, effektivt och bra. En podcast i öronen under tiden så försvinner den där halvtimman utan att man märker det.
Citera
2022-10-05, 12:43
Medlem
provinsen-taiwans avatar
Vet inte vad programmet heter, men ikonen är ett vinglas, kanske snabbdisk. Tar 40 minuter, och jag skiter i eftervärmen. Ställer dessutom in timern så att den diskar klockan 2–3 om natta.
Citera
2022-10-05, 12:45
Medlem
Bassplays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av provinsen-taiwan
Vet inte vad programmet heter, men ikonen är ett vinglas, kanske snabbdisk. Tar 40 minuter, och jag skiter i eftervärmen. Ställer dessutom in timern så att den diskar klockan 2–3 om natta.

Jo men då måste du ha sköljt allt ordentligt i förväg annars kan du räkna med en hel del skit på disken
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in