• 5
  • 6
2022-10-08, 13:06
Medlem
Det handlar i första hand om man vill köra en ny eller begagnad bil. Vill man åka billigt ska man ju alltid sikta på en några år äldre bil som tappat den initiala värdeminskningen.

Att säga att någon som priviatleasar istället för att köpa en gammal Volvo är en idiot är ju bara befängt...

Den intressanta jämförelsen efter att man har bestämt om man vill köra en ny bil är ju att jämföra totalkostnaderna för att köpa eller leasa en bil.

När jag var yngre körde jag alltid några år gamla bilar tills det började strula och man fortfarande kunde sälja demför ca 50 kkr. De senaste 10 åren har jag både privat och företagsleasat. Eftersom jag har råd med detta så tycker jag det är ett extremt bra sätt att ha bil på. Jag slipper äga något och vet precis vad det kostar varje månad. Inga oförutsedda utgifter och allt täcks av garantier. Jag betalar gärna några 1000 kr extra för känslan och statusen att få köra en ny problemfri bil
Citera
2022-10-08, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Exakt.
Leasing är för lättlurade dumskallar.. betalar flera tusen i månaden för att hyra en bil..
Sen när leasingkontraktet är avslutat ett par år senare så är de utan bil och har betalt hundratusentals kronor för att de hyrde en bil..

Aha, så bara för att man köper en ny bil så förlorar man inga pengar menar du? Har du hört talas om värdeminskning? Eller har du fått din bil gratis?
Citera
2022-10-08, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hankwiththecrank
Aha, så bara för att man köper en ny bil så förlorar man inga pengar menar du? Har du hört talas om värdeminskning? Eller har du fått din bil gratis?
15% per år är värdeminskningen på en ny bil. bara att räkna.
Citera
2022-10-08, 19:43
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hankwiththecrank
4 år och 3 månader och 21.500 mil, det är statusen på min ZOE idag.
Du kan ju själv räkna ut vad det hade kostat bara i leasingavgift.

Klart som från att man tjänar på att köpa bilen från början.
Citera
2022-10-08, 19:54
Medlem
Citat:

I normala fall kan jag hålla med om att svaret är ja. Men iblnd finns det extremt bra kampanjer på privatleasing. Audi hade en kampanj på A5 för ett par år sedan. Det var 100000 kr rabatt på bilen och leasingavgiften låg på 3200 kr pr månad i 2 år. BMW har haft kampanj på i3 för 1995 kr. Det finns många exempel. Så det finns helt klart fall som dessa där leasingavgiften är lägre än värdeminskningen per månad.

Men vill man åka billigt ska man så klart köpa en några år gammal bil som -big kahuna- skrev ovan
Citera
2022-10-08, 21:20
Medlem
Citat:

Du är nog den sista personen som ska yttra dig om ett bra bilköp. 3 motorer och en massa annan skit på din bil måste ha gjort den till ett av de sämre bilköpen i historien.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in