2022-10-05, 08:25
Medlem
Tjena,

Jag har en katt, en raskatt som är 12 år gammal.

Han har IBS och reagerar som helvetet på typ Sheba och liknande.

Därför har han fått specialanpassat foder som Royal Canin Gastrointestinal, som har fungerat helt fint.

MEN! Så har han börjat vägra maten helt. Han stupar i vikt och är slapp. Jag köpte faktiskt Sheba för att se om han var sjuk på något annat sätt, men då skutta han ner och åt girigt.

Jag behöver att han ska äta sin vanliga mat! För nu diarréar han ner hela lägenheten. Det fullkomligt stinker överallt. Och man vet aldrig var nästa överraskning kan hittas.

Vad gör jag???? Kan man ge kattskrället en koltablett eller?
Citera
2022-10-05, 08:38
Medlem
Cindells avatar
Har du testat annan mat än kattmat?

Jag har en katt som är kroniskt sjuk. (FIV = HIV fast för katter). Hon matvägrar då och då, däremot äter hon ex. alltid riktig kyckling (typ salladskyckling) under sina matvägringsperioder. Hade jag inte ersatt med det när hon matvägrar kattmat hade hon tynat bort.
Senast redigerad av Cindell 2022-10-05 kl. 08:54.
Citera
2022-10-05, 08:46
Medlem
Köp lite torsk. Koka torsken. Låt det bli svalt. Mata katten! Se om det hjälper!
Citera
2022-10-05, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smutsarn
Köp lite torsk. Koka torsken. Låt det bli svalt. Mata katten! Se om det hjälper!

Kan man köpa färdigkokt torsk?
Citera
2022-10-05, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cindell
Har du testat annan mat än kattmat?

Jag har en katt som är kroniskt sjuk. (FIV = HIV fast för katter). Hon matvägrar då och då, däremot äter hon ex. alltid riktig kyckling (typ salladskyckling) under sina matvägringsperioder. Hade jag inte ersatt med det när hon matvägrar kattmat hade hon tynat bort.

Ja, han har ju fått lite allt möjligt genom åren.

Går åt skogen varje gång :-/ Kokt skinka osv osv osv
Citera
2022-10-05, 10:17
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ApansPappa
Ja, han har ju fått lite allt möjligt genom åren.

Går åt skogen varje gång :-/ Kokt skinka osv osv osv

Genom många djurförsäkringar har man att man kan chatta med en veterinär online. Du kanske ska prova det och se om du kan få råd och något att hjälpa katten med.

Det är inte ovanligt med matvägran hos katter... går katten ut? Kan den ha fått mask? Eller det är en renodlad innekatt?

Antar att katten är undersökt sedan innan och att det handlar om just IBS och inget annat?
Citera
2022-10-05, 11:46
Medlem
skraxs avatar
Min katt hade samma problem och vägra äta ibland. Började köpa kyckling innerfiléer och gav 2 filéer om dagen till katten, tinar och kokar 2 åt gången i 10 min. Låter svindyrt men det vart ungefär samma kostnad. Handlar på willys som då kostade 30 spänn påsen men med dagens inflation o allt va det är så ligger det på 46kr påsen, men men, fortfarande ingen större kostnad, är nån påse i veckan max. Tog några dagar innan jag märkte bättring men nu är hon helt diarré fri och jag behöver inte lägga lakan över soffan o liknande längre. Hon har varit bra i ett år nu och det höll på ett bra tag innan jag till slut landade på kycklingen. Kan tillägga att jag i början prövade med alla möjliga våtfoder av standard utbudet och alla möjliga torrfoder. Nu har jag alltid en skål med friskies torrfoder framme under dygnets alla timmar ifall hon vill variera och det funkar perfekt.
Senast redigerad av skrax 2022-10-05 kl. 11:49.
Citera
2022-10-05, 12:16
Medlem
Citat:
Tjena,

Därför har han fått specialanpassat foder som Royal Canin Gastrointestinal, som har fungerat helt fint.

MEN! Så har han börjat vägra maten helt. Han stupar i vikt och är slapp. Jag köpte faktiskt Sheba för att se om han var sjuk på något annat sätt, men då skutta han ner och åt girigt.

Jag behöver att han ska äta sin vanliga mat! För nu diarréar han ner hela lägenheten. Det fullkomligt stinker överallt. Och man vet aldrig var nästa överraskning kan hittas.

Hej!

Jag har varit med om liknande med min katt efter en operation. Min katt hade efter operationen svårt att svälja och ville därför inte äta. Efter några dagar utan att fått i katten mer än vätska åkte jag in akut och fick reda på att katten utvecklat fettlever vilket är oerhört lätt för katt att få enbart med bara några få dagar emellan intag av föda.

Om det visar sig vara fettlever, ta ett fint farväl av din gamle vän för med fettlever finns nästan aldrig några lyckliga slut.

..vi överlever det också 🤝

"Katter som förlorar aptiten i två eller tre dagar kan drabbas av Feline Hepatic Lipidos, ett tillstånd som associeras med livsfarlig upplagring av fett i levern, vilket förhindrar normal funktion. Om din katt inte äter, konsultera snarast din veterinär."
Citera
2022-10-05, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stenshiva
Hej!

Jag har varit med om liknande med min katt efter en operation. Min katt hade efter operationen svårt att svälja och ville därför inte äta. Efter några dagar utan att fått i katten mer än vätska åkte jag in akut och fick reda på att katten utvecklat fettlever vilket är oerhört lätt för katt att få enbart med bara några få dagar emellan intag av föda.

Om det visar sig vara fettlever, ta ett fint farväl av din gamle vän för med fettlever finns nästan aldrig några lyckliga slut.

..vi överlever det också 🤝

"Katter som förlorar aptiten i två eller tre dagar kan drabbas av Feline Hepatic Lipidos, ett tillstånd som associeras med livsfarlig upplagring av fett i levern, vilket förhindrar normal funktion. Om din katt inte äter, konsultera snarast din veterinär."

Han äter ju, han äter bara den mat som inte är bra för honom. Så aptiten är där, bara inte på hans specialfoder
Citera
2022-10-05, 16:28
Medlem
Citat:
Han äter ju, han äter bara den mat som inte är bra för honom. Så aptiten är där, bara inte på hans specialfoder

Ok då förstår jag, kol stoppar akut diarré för katten fast någon annan kan säkert detta bättre med dos osv.

Lycka till, skönt att det ordnar sig för det tror jag det gör.
Citera
2022-10-06, 10:46
Medlem
Citat:
Tjena,

IBS är bara ett samlingsnamn för: Det finns en diagnos men den kan vi inte ställa utan direkta symptom och omfattande undersökningar.
I mitt hushåll hade vi tre IBSer. Min blev sedan Chrons medan sambon fick ulcerös colit. Även hunden fick IBS och det var här det gick åt helvete. När vi kommer in akut så hade vi samma symptom som du har på katten. Det visade sig att hunden vant sig så den uppvisade ingenting men tyvärr så hade det gått för långt när det satte igång.
Så, antingen lyssnar du på Flashbacks råd eller så ringer du veterinär.
Citera
2022-10-06, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative3.0
IBS är bara ett samlingsnamn för: Det finns en diagnos men den kan vi inte ställa utan direkta symptom och omfattande undersökningar.
I mitt hushåll hade vi tre IBSer. Min blev sedan Chrons medan sambon fick ulcerös colit. Även hunden fick IBS och det var här det gick åt helvete. När vi kommer in akut så hade vi samma symptom som du har på katten. Det visade sig att hunden vant sig så den uppvisade ingenting men tyvärr så hade det gått för långt när det satte igång.
Så, antingen lyssnar du på Flashbacks råd eller så ringer du veterinär.

Jag har varit i dialog två gånger med veterinären. Hon säger att sålänge katten faktiskt äter så är den bara kräsen?? Så fick ny mat igår, gastrointestinal för kattungar. Den slickar han i sig som fan. Hoppas inte han får rännskitan av den
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in