2022-10-04, 15:40
Medlem
skulle vilja säga passa på nu men även med negativt elhandelspris så är elen dyr.

elnätsbolagen tar väl fast 30 öre/kwh sen skatt.. vad hamnar det riktiga elpriset på när elen är gratis i sverige? 1kr/kwh?

Kollade på mitt elnätsavtal och jag betalar tydligen 30öre/kwh till elnätsbolaget och 45öre/kwh i skatt
Senast redigerad av PontusVonPluring 2022-10-04 kl. 15:45.
Citera
2022-10-04, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PontusVonPluring
skulle vilja säga passa på nu men även med negativt elhandelspris så är elen dyr.

elnätsbolagen tar väl fast 30 öre/kwh sen skatt.. vad hamnar det riktiga elpriset på när elen är gratis i sverige? 1kr/kwh?

Kollade på mitt elnätsavtal och jag betalar tydligen 30öre/kwh till elnätsbolaget och 45öre/kwh i skatt
Majoriteten av dom som har rörligt har nog inte timpris, så att "passa på" att bränna el känns lite onödigt. Däremot är det välkommet då det drar ner snittpriset för månaden.
Citera
2022-10-04, 15:54
Medlem
Waterlilys avatar
Citat:

Det skiljer sig lite beroende på var i landet du bor och vilket elnätsbolag du har. Jag bor Uppland och har Ellevio. För överföring betalar jag till Ellevio 27 öre/kWh inklusive moms. Min elskatt är 45 öre/kWh inklusive moms.

Sen kommer de fasta månadskostnader till.

I vissa norrlandslän lär elskatten vara lägre (än 45 öre) har jag hört.

Vänligen Näckrosen
Citera
2022-10-04, 16:07
Medlem
Popetoterors avatar
Brukar kolla spotpriser, dagens pris i SE3 175,82 öre i morgon 32,13 öre.
som en tidigare sa spotpriser är inte vad det kostar utan man får kvadrupla priset med all moms energiskatt etc etc.
Räknade ut vad min router drog förra månaden med alla avgifter och det blev 114.-/månad.
Men det verkar sjunka lite nu, bara positivt.
Och vad jag vet så har de allra flesta snittpris och inte tim pris.
Skriver upp nu varje månad och i Augusti så förbrukade jag när jag snålade 60Kwh och med el och nätavgifter så blev det 388.-
Senast redigerad av Popetoteror 2022-10-04 kl. 16:12.
Citera
2022-10-04, 16:50
Bannlyst
Citat:

Oj, kom som en överraskning förmodar jag? Ja du får sluta förbruka ström om du inte har råd helt enkelt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in