• 1
  • 2
2022-10-03, 22:02
Medlem
Västkustskts avatar
Jag har dragit igång luftvärmepumpen, kör den nu så det blir varmt och skönt i huset. Jag har fortfarande så pass bra effekt från solcellerna att jag går plus.

Veden sparar jag tills det blir mörkare och kallare.
Citera
2022-10-03, 23:43
Medlem
tnems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnker
Jag bor i elområde 3 och har fortfarande inte slagit på värmen. Jag har en braskamin, men kör den än så länge bara en gång i veckan för jag vill spara ved. Inomhustemperaturen är än så länge helt ok, 16,5 grader i morse. Har ni slagit på värmen än? Om inte - vad har ni för inomhustemperatur?

Om att elda inte är att "slå igång" värmen så kommer jag inte göra det på hela vintern...
Citera
2022-10-04, 17:08
Medlem
TonyMeltdowns avatar
Citat:
Jag bor i elområde 3 och har fortfarande inte slagit på värmen. Jag har en braskamin, men kör den än så länge bara en gång i veckan för jag vill spara ved. Inomhustemperaturen är än så länge helt ok, 16,5 grader i morse. Har ni slagit på värmen än? Om inte - vad har ni för inomhustemperatur?
Drog igång våran LLVP i helgen någonstans nära huvudstaden (som brukligen i början av oktober).
Ligger på c:a 20° och pumpen ligger på lågvarv.
Citera
2022-10-04, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyMeltdown
Drog igång våran LLVP i helgen någonstans nära huvudstaden (som brukligen i början av oktober).
Ligger på c:a 20° och pumpen ligger på lågvarv.

Har du någon uppfattning om hur många kWh per dygn pumpen drar under nuvarande förhållanden?
Citera
2022-10-04, 19:28
Medlem
TonyMeltdowns avatar
Citat:
Har du någon uppfattning om hur många kWh per dygn pumpen drar under nuvarande förhållanden?
Jag har inga separata data på just pumpen men överslag på de senaste två åren ligger det på mellan 10 och 15KWh per dygn eller totalt c:a 450KWh.

Notera att dessa två år har varit relativt kalla oktobermånader.
Inledningen denna höst ser bättre ut.
Citera
2022-10-05, 18:29
Medlem
dragan-shitfuckers avatar
Inte i huset nej. Men värmepumpen i garaget står på. Man måste prioritera.
Knarket gillar varmt klimat.
Citera
2022-10-08, 21:02
Medlem
Köpt en sovsäcksoverall. Är så jäkla skön
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto