• 1
  • 2
2022-10-03, 20:13
Medlem
Jag bor i elområde 3 och har fortfarande inte slagit på värmen. Jag har en braskamin, men kör den än så länge bara en gång i veckan för jag vill spara ved. Inomhustemperaturen är än så länge helt ok, 16,5 grader i morse. Har ni slagit på värmen än? Om inte - vad har ni för inomhustemperatur?
Citera
2022-10-03, 20:15
Medlem
Min värme är på året om. har ca 22 grader jämt.
Citera
2022-10-03, 20:17
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnker
Jag bor i elområde 3 och har fortfarande inte slagit på värmen. Jag har en braskamin, men kör den än så länge bara en gång i veckan för jag vill spara ved. Inomhustemperaturen är än så länge helt ok, 16,5 grader i morse. Har ni slagit på värmen än? Om inte - vad har ni för inomhustemperatur?

(FB) Boende i elområde 3 och 4 - har ni slagit på värmen?
Citera
2022-10-03, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnker

Slog på värmeväxlaren nyss. Har på
16 grader o eldar i kamin. Ganska Välisoletat hus. Funkar bra. 6 vedklabbar per kväll i snitt.
Citera
2022-10-03, 20:35
Medlem
Bor i område 4 och haft haft på värme hela tiden men sänkt två grader till 20 grader. Kallare vill jag inte ha, då får man offra något annat som utelunchen osv.
Citera
2022-10-03, 20:47
Medlem
va? nej har fortfarande fönster öppen nästan 24/7 i mitt rum. Jag känner fortfarande att sommarvärmen är kvar.
Citera
2022-10-03, 20:47
Medlem
Har på en timme på morgonen sen helt av. 20 grader ungefär hela dagen, nån grad kallare på natten.
Citera
2022-10-03, 20:57
Bannlyst
Vedkamin och luftvärmepump 22 grader inomhus.

Citat:
Ursprungligen postat av ForumsHack
va? nej har fortfarande fönster öppen nästan 24/7 i mitt rum. Jag känner fortfarande att sommarvärmen är kvar.
Är det något kollektivt studentboende eller hos mamma?
Citera
2022-10-03, 21:26
Medlem
De som har fjärrvärme alternativt bundet etc kan väl slå på som vanligt. Man intrycket av att alla hushåll och företag har elvärme och rörliga elavtal. Men annars bör man nog investera i lite värmefiltar som mycket mer energieffektivt värmer upp dig.
Citera
2022-10-03, 21:29
Medlem
Klaisans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
De som har fjärrvärme alternativt bundet etc kan väl slå på som vanligt. Man intrycket av att alla hushåll och företag har elvärme och rörliga elavtal. Men annars bör man nog investera i lite värmefiltar som mycket mer energieffektivt värmer upp dig.

Det är väldigt många här som bor i små bruksorter och är inte vana med fjärrvärme, tror i princip ingen i min stad inte har fjärrvärme men det kommer kvitta vid hyresförhandlingarna
Citera
2022-10-03, 21:49
Medlem
Har inställningarna oförändrade sedan ca fem år sedan då jag då gjorde en översikt och trimmade in sensorer och värmesystemet, tycker inte jag behöver snåla ännu iallafall. Min värme är alltså ”alltid på” då den triggas av utetemperatur samt innertemperaturernas trend.

Normal mål-temp här hemma är 22 grader i alla rum utom badrummet som har 24. Sänkt temp till 20 i sovrummet under natten, kyler det på sommaren om det behövs.
Golvvärmen verkar räcka än så länge, vägg-radiatorerna är bara ljumna men golvet är varmt. Vädrar som vanligt på mornarna och har dörrarna uppställda i kortare perioder om jag förutser mycket spring in och ut.
Ingen ansträngning för att snåla alltså.

Infravärmen är på på uteplatsen om lunchen eller middag äts där. Har dock vridit lite på dygnen på det senaste så det äts oftast inomhus nu när det är så mörkt. När jag klev upp dig så var det frukost ute iofs, men det var vid normal lunchtid
Har ca 3 kW på uteplatsen, så det gick åt ca 9-10 kr att ha det bekvämt när jag åt frukost ungefär en timme.
Varför skulle man vilja snåla med sånt?

Visst är det dyrare än förra hösten då motsvarande kostade ca 2-3 kr, men va fan liksom. Det är inte en stor grej.
Senast redigerad av Iloveyousomuchfun 2022-10-03 kl. 21:55.
Citera
2022-10-03, 22:01
Medlem
frozens avatar
22 grader ger bergvärmepumpen i detta nu. Ingen kyla här inte.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in