2022-10-03, 18:57
Medlem
KittenLittles avatar
https://www.skatteverket.se/privat/s...5408423f5.html

Från och med 2023 blir det nya regler för att göra avdrag i deklarationen för resor till och från arbetet.

"Oavsett om du reser till arbetet med bil, kollektivtrafik eller cykel beräknas skattereduktionen på samma sätt. Det som är avgörande är hur långt du har från din bostad till ditt arbete."

Något att tänka på för de som är vana att göra stora avdrag och få tillbaka mycket skatt, de nya reglerna kanske påverkar vissa väldigt hårt.

Bland annat får man inte göra reseavdrag på över 80 km och inte heller för trängselskatt. Dock finns det säkert de som gynnas med eftersom man får samma avdrag även om man cyklar 3 mil och om man är många som samåker påverkar det inte heller avdraget.
Citera
2022-10-03, 19:39
Medlem
henrycostahills avatar
Känns som att många fuskar med just reseavdraget med nuvarande system och att detta kommer minska effekterna. Kommer bli enklare nu när man inte behöver styrka kostnaderna även om det precis som TS konstaterar kommer slå hårt för vissa.
Citera
2022-10-03, 19:45
Medlem
KittenLittles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrycostahill
Känns som att många fuskar med just reseavdraget med nuvarande system och att detta kommer minska effekterna. Kommer bli enklare nu när man inte behöver styrka kostnaderna även om det precis som TS konstaterar kommer slå hårt för vissa.

Ja jag tror med det är många som fuskar med reseavdraget så det är ju bra att det minskar. Samtidigt så tycker jag synd om de som har långt till jobbet och som inte kan åka buss eller tåg. När bensinen är så dyr är det ju ett hårt slag för många.
Citera
2022-10-03, 19:46
Medlem
OldFashioneds avatar
Det är inte aktuellt för mig, men jag uppskattar att avdraget är fordonsneutralt. Misstänker dock att det är tämligen få som cyklar 3 mil enkel väg till jobbet.
Citera
2022-10-03, 20:12
Medlem
Sooks avatar
Hur vet de var man jobbar?
De som jobbar på olika platser, hur räknas det då?
Är det fågelvägen som räknas?
Citera
2022-10-03, 20:25
Medlem
KittenLittles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Hur vet de var man jobbar?
De som jobbar på olika platser, hur räknas det då?
Är det fågelvägen som räknas?

Vid granskning så tror jag att Skatteverket kontaktar arbetsgivaren, och lite beroende på vad man har för yrke så brukar man utgå från att det är där man hämtar upp utrustning för dagen om man inte har en regelrätt arbetsplats. Nej man räknar närmaste väg för gång eller bil.
Citera
2022-10-03, 20:39
Medlem
Skulle vara tvärtom istället.
Ta ut en straffavgift av de som inte fattar att man bor där man jobbar eller jobbar där man bor.
Samt för varje gång man kommer upp i 210 dagar blir man fastsatt i skampålen en förmiddag utanför kyrkan så att folk har nåt att kasta ägg på.
Citera
2022-10-03, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KittenLittle
Ja jag tror med det är många som fuskar med reseavdraget så det är ju bra att det minskar. Samtidigt så tycker jag synd om de som har långt till jobbet och som inte kan åka buss eller tåg. När bensinen är så dyr är det ju ett hårt slag för många.

Då får man flytta närmare jobbet!
Citera
2022-10-03, 20:59
Medlem
KittenLittles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Skulle vara tvärtom istället.
Ta ut en straffavgift av de som inte fattar att man bor där man jobbar eller jobbar där man bor.
Samt för varje gång man kommer upp i 210 dagar blir man fastsatt i skampålen en förmiddag utanför kyrkan så att folk har nåt att kasta ägg på.

Hahahaha det är ju också ett alternativ. Kanske går att driva igenom nu med den nya regeringen.
Citera
2022-10-04, 00:28
Medlem
Onanikrems avatar
80km.. nu ringer det en klocka, är det inte samma sträcka som politikerna har för att få traktamente, nåja kanske var 80km enkel väg? Känns fint de skriver våra lagar och lever som de lär.
Politikerna gör alltid rätt och är ett föredöme för oss underdåniga medborgare... Rekommenderar alla starkt att se detta samhällsprogram.
https://www.svtplay.se/video/3557846...ader?info=visa
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in