2022-10-03, 14:58
Medlem
Hittat en del på nätet avseende ärendet. Som jag förstår det är det enormt olika beroende på bil och ifall det är ett tjänstefordon.

Någon som har koll på hur Automatic Vehicle Location fungerar och hur länge den informationen lagras hos svenska myndigheters fordon?

Även nyfiken om hur GPS positionering i allmänt lagras i privatbilar också?

Hur övervakad är alla och hur kontrolleras detta?
Citera
2022-10-03, 15:06
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lasye
Hittat en del på nätet avseende ärendet. Som jag förstår det är det enormt olika beroende på bil och ifall det är ett tjänstefordon.

Någon som har koll på hur Automatic Vehicle Location fungerar och hur länge den informationen lagras hos svenska myndigheters fordon?

Även nyfiken om hur GPS positionering i allmänt lagras i privatbilar också?

Hur övervakad är alla och hur kontrolleras detta?
Tänker mig att Google (via min mobils gps) kan visa var jag var för flera år sedan, så något ditåt.

Det krävs inte speciellt mycket utrymme för position och tid.
Citera
2022-10-03, 15:31
Medlem
Det kan ju vara så att vissa företag har program/appar som loggar data under en viss tid för tjänstebilar. Men räkna med att bilens GPS har loggar som lagrar positioneringen betydligt längre. Denna data kan dock inte plockas fram av vem som helst utan snarare av GPS tillverkaren och polisen ifall det skulle bli aktuellt för en polisutredning
Citera
2022-10-03, 20:24
Medlem
Moderna bilar är ständigt uppkopplade så det tankas nog ut i realtid.
Biltillverkarna brukar gilla att spara sådan här data.
Kanske även SÄPO har tillgång till detta. Vid närmare eftertanke så är det nog en självklarhet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in