2022-10-12, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slö
åja, du får endå 100`000+ träffar på google "fotbollsspelare häktad".

Jag tror att det är ovanligt att till och med fotbollsspelare från DIF blir häktade även om det ger många träffar på google.
Senast redigerad av ziggys-band 2022-10-12 kl. 16:34.
Citera
2022-10-12, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ziggys-band
Jag tror att det är ovanligt att till och med fotbollsspelare från DIF blir häktade även om det ger många träffar på google.

det var fasligt vad du flyttar målstolpar.

men jo, våldtäkt är ett mycket ovanligt brott, så det är ovanligt.

men det är inte första eller sissta gången en spelar misstänks eller för den delen även döms för brott.

tidigare DIF spelare, dock inte i klubben när han dömdes.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Yannick_Bapupa
Citera
2022-10-12, 18:25
Medlem
Citat:
det var fasligt vad du flyttar målstolpar.

men jo, våldtäkt är ett mycket ovanligt brott, så det är ovanligt.

men det är inte första eller sissta gången en spelar misstänks eller för den delen även döms för brott.

tidigare DIF spelare, dock inte i klubben när han dömdes.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Yannick_Bapupa
Jag har hela tiden sagt att en häktning är allvarligt och ovanligt. Inga flyttade målstolpar. Du säger det är vanligt och inget speciellt, inga flyttade målstolpar.
Vi har olika åsikter uppenbarligen. Mina är oberoende på lag kan jag lova också.
Citera
2022-10-12, 18:28
Medlem
Citat:
Jag tror att varje fungerande förälder tar ett moraliskt ansvar för de brott deras barn begått. I bästa fall mot både barnet och brottsoffret. Man kan ta avstånd från brottet men ändå ta ansvar för brottslingen och brottsoffret.

Jag avskyr den människohandelsliknande kontraktshandel som framför allt spelare från Afrika är. Får ont i magen varje gång jag läser om en ny 18-19 åring köps sv en klubb med enda avsikt att säljas så snabbt som möjligt med stor vinst.

Han är som alla andra helt ansvarig för sina handlingar, men dif har ansvar för att han hamnar i ett sammanhang utanför fotbollen som håller han borta från skit som detta.

Tänk också på brottsoffret

Visst kan man ha åsikter om kontrakt av spelare från olika delar av världen. Men så ser det ut och så ser även resten av vårt samhälle ut också om man ska hård dra det. HM köper kläder från 3e världen för att göra vinst på fattiga människor, samma med IKEA och massa andra företag.

Nu vet jag inte om du har minsta insyn i hur Djurgården jobbar och vet vad dom gjort/inte gjort. Men killen är 19 år och vuxen och tror knappast man kan ha någon som övervakar han dygnet runt. Klubben har säkerligen gett han bra förutsättningar för att ha det bra här. Och givetvis kommer klubben agera (om dom inte redan gjort det) när dom har något att gå efter. Om han är skyldig är det förkastligt och hoppas verkligen han får vad han förtjänar och all sympati går till offret.
Citera
2022-10-12, 18:56
Medlem
hyssasess avatar
Citat:
En idrottsklubb har större ansvar, särskilt när de tar in unga spelare från andra kulturer.
Det ”moraliska” ansvaret sträcker sig längre än att stänga av spelaren.
Jämfört med andra arbetsgivare har de aktivt rekryterat spelaren för att förhoppningsvis sälja vidare med vinst. De rycker honom från sitt sammanhang och placerar honom i en lägenhet i Stockholm. Några timmar om dagen tränar han, resten av dygnet är fritid. Har dif inget ansvar för att den unga spelaren får en meningsfull och sund tillvaro? Om inte annat för att skydda sin investering? Nu är det bara några domstolsbeslut från att bli värt inget.
Två saker:
1 tänk bort klubb, hur hade du reagerat om det var roddarna eller AIK?
2 tänk att du tagit hit en 19-åring för att göra ett jobb åt dig och den begick ett brott, jag tror att du känt ett visst ansvar mot den och brottsoffret.

Och framför allt dif har ett moraliskt ansvar för brottsoffret.

Men va? Vad är det för resonemang?

Ska de sätta upp kameraövervakning i hans lägenhet och hålla koll på vad han gör dygnet runt. Och om han går ut på stan ska de ha ett chip i honom så att de ser varenda rörelse han gör så fort han inte är på träning eller spelar match?

Hade det varit AIK eller bajen hade jag resonerat på exat samma sätt.

Hade jag tagit rekryterat någon utomlands eller från Sverige för den delen hade mitt ansvar varit att göra en bakgrundcheck men vad som händer sen kan väl knappast jag stå för. Nej...en myndig människa står för sina egna handlingar och inte företaget som den jobbar för.
Citera
2022-10-12, 19:41
Medlem
Citat:
Jag har hela tiden sagt att en häktning är allvarligt och ovanligt.

Och det stämmer inte. inte heller är häktning=skyldig

Citat:
Inga flyttade målstolpar.

Det jag menar är, att du har gått från "häktning är illa" till, de allra "flesta människor blir inte häktade", till det är ovanligt att fotbollspelare i DIF blir häktade....

Citat:
Du säger det är vanligt och inget speciellt, inga flyttade målstolpar
Jag säger att det enda som krävs är ett vittnesmål för att häkta, dvs inga stödbevisning eller liknande. vilket är naturligt om man misstäker att den misstänkte är en flyktrisk och/eller kan förstöra utredningen, men att det är = skyldig och det är vad en arbetsgivare ska förhålla sig till är.... idiotiskt och felaktigt.

Citat:
Vi har olika åsikter uppenbarligen. Mina är oberoende på lag kan jag lova också.
Ja, men ditt resonemang är vare sig konsekvent eller lämpligt i en fungerande rättstat. jag skulle gå så långt som att påstå att det är lika eller till och med än mer dumt att argumentera för än att "alla som döms för våldtäkt är nog oskyldiga". för det finns ju även gott om sådana fall....
Senast redigerad av slö 2022-10-12 kl. 19:44.
Citera
2022-10-12, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jahapp22
Visst kan man ha åsikter om kontrakt av spelare från olika delar av världen. Men så ser det ut och så ser även resten av vårt samhälle ut också om man ska hård dra det. HM köper kläder från 3e världen för att göra vinst på fattiga människor, samma med IKEA och massa andra företag.

Nu vet jag inte om du har minsta insyn i hur Djurgården jobbar och vet vad dom gjort/inte gjort. Men killen är 19 år och vuxen och tror knappast man kan ha någon som övervakar han dygnet runt. Klubben har säkerligen gett han bra förutsättningar för att ha det bra här. Och givetvis kommer klubben agera (om dom inte redan gjort det) när dom har något att gå efter. Om han är skyldig är det förkastligt och hoppas verkligen han får vad han förtjänar och all sympati går till offret.
Så här då. En spelare representerar sin klubb hela tiden. Hur den uppför sig påverkar föreningen. Det ligger i föreningens intresse att slussa in spelare i vad man förväntar sig av den. Funkar det inte har föreningen inte gjort bra ifrån sig på den fronten och har ansvar för det.
Jag undviker att köpa kläder som är tillverkade av slavar.
Citera
2022-10-12, 20:10
Medlem
Citat:
Och det stämmer inte. inte heller är häktning=skyldig

Det jag menar är, att du har gått från "häktning är illa" till, de allra "flesta människor blir inte häktade", till det är ovanligt att fotbollspelare i DIF blir häktade....

Jag säger att det enda som krävs är ett vittnesmål för att häkta, dvs inga stödbevisning eller liknande. vilket är naturligt om man misstäker att den misstänkte är en flyktrisk och/eller kan förstöra utredningen, men att det är = skyldig och det är vad en arbetsgivare ska förhålla sig till är.... idiotiskt och felaktigt.

Ja, men ditt resonemang är vare sig konsekvent eller lämpligt i en fungerande rättstat. jag skulle gå så långt som att påstå att det är lika eller till och med än mer dumt att argumentera för än att "alla som döms för våldtäkt är nog oskyldiga". för det finns ju även gott om sådana fall....
Skilj på brott och straff och moraliskt ansvar. Jag säger inte att dif ska straffas utan att de har ett ansvar för den uppkomna situationen.

Jag har argumenterat mot ditt argument att en häktning är vanligt och inget speciellt. Med att det inte är vanligt. Vanliga argument och motargument. Ditt argument om google träffar mötte jag med ett annat argument om googleträffar osv.

Din sista halmgubbe bryr jag mig inte om att besvara.

Vi tycker olika och övertygar inte varandra.
Citera
2022-10-12, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hyssases
Men va? Vad är det för resonemang?

Ska de sätta upp kameraövervakning i hans lägenhet och hålla koll på vad han gör dygnet runt. Och om han går ut på stan ska de ha ett chip i honom så att de ser varenda rörelse han gör så fort han inte är på träning eller spelar match?

Hade det varit AIK eller bajen hade jag resonerat på exat samma sätt.

Hade jag tagit rekryterat någon utomlands eller från Sverige för den delen hade mitt ansvar varit att göra en bakgrundcheck men vad som händer sen kan väl knappast jag stå för. Nej...en myndig människa står för sina egna handlingar och inte företaget som den jobbar för.
Ojdå, jag tror att vi har olika syn på vad ansvar innebär.
Har dif hanterat detta på ett sätt som gör dig stolt över föreningen? Från rekrytering till häktning. Om ja så ok för dig. Hade det varit min klubb hade jag skämts ögonen ur mig.
Citera
2022-10-12, 20:41
Medlem
Citat:
Så här då. En spelare representerar sin klubb hela tiden. Hur den uppför sig påverkar föreningen. Det ligger i föreningens intresse att slussa in spelare i vad man förväntar sig av den. Funkar det inte har föreningen inte gjort bra ifrån sig på den fronten och har ansvar för det.
Jag undviker att köpa kläder som är tillverkade av slavar.

Åter igen så är det en vuxen persons egna ansvar vad den gör. IKEA kan väl inte ansvara för vad alla deras anställda gör på sin fritid eller hur? Tänk om det var alla arbetsgivares fel så fort deras anställda gjorde saker fel, vilka otroligt dåliga företagsledare det måste finnas i världen med det resonemanget.

Klubbens ansvar är givetvis att berätta dess värdegrund och hur det funkar i Sverige när dom kommer, sen om spelaren skiter i klubben så har han själv gjort sitt val. Sen har klubben ett ansvar hur dom agerar efter och det kommer visa sig.
Citera
2022-10-12, 21:42
Medlem
Citat:
Skilj på brott och straff och moraliskt ansvar. Jag säger inte att dif ska straffas utan att de har ett ansvar för den uppkomna situationen.

Likt du har när dina skattekronor går till macka, ett par nya skor och fickpengar till import av kriminella ja.

Citat:
Jag har argumenterat mot ditt argument att en häktning är vanligt och inget speciellt. Med att det inte är vanligt. Vanliga argument och motargument. Ditt argument om google träffar mötte jag med ett annat argument om googleträffar osv.

Nej, för du pratar ju enligt dig själv om den moraliska, inte juridiska och rättsliga.

Anledningen är för att du känner dig fram och saknar rationella argument.

Du tycker != objektiv verklighet

Citat:
Din sista halmgubbe bryr jag mig inte om att besvara.

Det är ingen halmgubbe. De senaste 20 åren har ”ersättning” som betalats ut för tid satt i häkte och felaktigt fängslande ökat kraftigt (långt mer än fördubblats)

jag ser det som korkat att påstå att där finns en moralisk aspekt som kräver att vi ska hålla alla dömda kriminella som ansvarslösa.

Men inte mer korkat än ditt resonemang kring en i dagsläget oskyldig men häktad individ

Citat:
Vi tycker olika och övertygar inte varandra.

Jag är ju inte din mamma så jag har inget att vinna eller förlora på att övertyga dig om vad du känner från ena stunden till den andra, däremot finns där fler som läser tråden än som skriver i den.
Citera
2022-10-12, 22:46
Medlem
Gavins-Friends avatar
Citat:
DIFs ansvar i det här är stort. De tar hit en 19 åring från en helt annan kultur och misslyckas helt uppenbart att få honom att förstå.
Slutar i en häktning för våldtäkt.
DIF behandlar honom som något katten släpat in. ”Har inte haft kontakt med honom”.
Människan hade inte varit här utan DIF, ta ert ansvar för honom och för kvinnan.
Fast DIF har tagit hit en jävla massa afrikaner som skött sig. Har ju varit lite av Bosses grej. Ta hit lovande talanger från Afrika och sen sälja vidare. Finns massvis med exempel. Han blev frihetsberövad så det är klart de inte har haft kontakt med honom?? Jag ser inget ansvar hos DIF. Hur kan det vara ens arbetsgivares fel att man missköter sig utanför arbetet?

Citat:
Ursprungligen postat av Silveriller
Amadou Doumbouya kommer från Guinea.
I Guinea är medel-IQ:n 59.
IQ under 70 klassas som utvecklingsstörning i Sverige. Folk med down syndrom ligger i spannet 40-70.
Låg IQ korrelerar med låg impulskontroll, låg empati och lågt konsekvenstänkande. >>> bl.a. större benägenhet att begå våldtäkt

Inga konstigheter.
Det är alltså lägst i hela världen... Det är helt otroligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in