Citat:
Ursprungligen postat av
Artilleriet
Det är kanske en icke-fråga eller högst subjektivt men hamnade i en lättsam diskussion hur man bör hålla sin IPhone för att fota bäst. De två personerna sa samstämmigt att horisontellt är bästa läget att fota, medan jag sa att vertikalt har jag alltid fotat i och trodde det var ”standard” för de flesta?
Jag upplever personligen att foton tagna horisontellt får man försöka ”vända/flippa” när man antingen ska posta på tex Instagram eller visa på en TV/datorskärm och då är väl vitsen med horisontellt läge bortkastat?
Jag är amatör så rätta mig gärna om jag har fel…
Det beror ju på vad du fotar och vad avsikten är vad gäller kompositionen av bilden.
Fotar du landskap etc så kan du ju fundera på varför inte du ska ha din 16:9 plattTV stå på högkant…. vilket läge på din mobil tycker du i det läget stämmer bäst med hur din TV normalt är placerad….?
Ska du däremot fotografera ett högt träd, en flaggstång, eller ett porträtt, så kan det bildformatet passa bättre med ”stående” skärm, varför även då luren kan/bör hållas lika när bilden tas.
Även läget på luren vid fotografering ger ju en hint, porträttläge vs landskapsläge.
En annan sak du kan testa är att först fota med din lur i porträttläge, och sikta då så att ett visst landmärke eller slutet på en byggnad eller nåt precis kommer med i högra vildkatten, och se sen efter en referenspunkt precis i vänstra bildkanten. Nu ser du exakt hur mycket du får med av motivet i landskapsläge. Stå på samma plats och ta nästa foto med luren i porträttläge och så att den tidigare högra referenspunkten precis kommer med i bild. Sen jämför du om du får med mer på bredden på bilden i landskapsläge eller i porträttläge.
Jag som är lite mer van rent fototekniskt får nästan frossa när jag ser hur folk står och fotar allt i porträttläge oavsett vad de fotar…..
På iPhone kan man ju dessutom aktivera volymknapp som avtryckare vid foto, så det känns ungefär som med en vanlig kamera.