2022-10-03, 15:10
Medlem
Man bör fråga sig varför samhället är så eländigt och livet så meningslöst att tonåringar behöver döva sin hjärna med droger. Svaret hittas på högersidan i politiken. Ekorrhjul och statusjakt, rasism och miljöförstöring.
Citera
2022-10-03, 23:58
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Ingen frågeställning för juridik, vi provar med Barn och familj istället och ser om de vill ha tråden.

Juridik --> Barn och familj
/Moderator
Citera
2022-10-04, 00:03
Medlem
Niguers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grim77
Jag ser nu kluster av ungdomar 13-17 år som sitter och "knarkar" lustgas på daglig basis.

Dom beställer helt lagligt på nätet och sitter sen helt lagligt och berusar sig på parkbänkar, skolgårdar m.m.

Men om jag sätter mig på bänken jämte o knäcker en folköl då jävlar bryter jag mot lagen o riskerar polisen på mig.

Känns som en sorts samhällsförfall och borde inte riskerna för inkörsport i tyngre droger vara överhängande?

Borde inte föräldrarna till dessa unga vara jävligt oroade?
Är det olagligt att dricka folköl bland folk?
Citera
2022-10-04, 14:00
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niguer
Är det olagligt att dricka folköl bland folk?
På dom flesta allmänna platser inom tätbebyggt område får du inte dricka några alkoholdrycker. Drycker med under 2.25% räknas inte som alkoholdrycker så lättöl går bra men inte folköl.
Citera
2022-10-04, 14:15
Medlem
2n00b4Us avatar
Hur vanligt är detta bland dagens ungdomar?
Citera
2022-10-04, 23:10
Medlem
Niguers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
På dom flesta allmänna platser inom tätbebyggt område får du inte dricka några alkoholdrycker. Drycker med under 2.25% räknas inte som alkoholdrycker så lättöl går bra men inte folköl.

Vad hemskt, tack för att du informerade mig om det.

Citat:
Ursprungligen postat av 2n00b4U
Hur vanligt är detta bland dagens ungdomar?

Jag har sett mängder av små blå gasflaskor ligga slängda i närheten av olika uteställen och andra platser man kan hänga ostört på, nu senaste året. Verkar vara ganska populärt, kanske bara en fluga, får se om det stannar.
Citera
2022-10-04, 23:25
Medlem
Det är skit med de stora gasflaskorna som fyller ca 80 ballonger...har en vän som tagit mycket gas under lång tid...fått allvarliga nervskador och fått problem med att gå...tänk på det
Citera
2022-10-05, 09:00
Medlem
Tzatzikins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tankis
Tar man inte några lungor luft mellan ballongerna är man dum i huvudet och förtjänar konsekvenserna.

Förstår inte hur folket som vill förbjuda saker tänker riktigt, vill man berusa sig med olika medel så kommer man göra det vare sig det är lagligt eller ej...

Problemet är ju att Agda 95 sitter på akuten och hinner dö eftersom läkarna är upptagna med att laga Ahmed 16 år. Så Agda tvingas ta konsekvensen för att Ahmed är dum i huvudet.

Men håller med om att förbjud sällan eller aldrig är lösningen på problemet.
Citera
2022-10-05, 09:40
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grim77
Jag ser nu kluster av ungdomar 13-17 år som sitter och "knarkar" lustgas på daglig basis.

Dom beställer helt lagligt på nätet och sitter sen helt lagligt och berusar sig på parkbänkar, skolgårdar m.m.

Men om jag sätter mig på bänken jämte o knäcker en folköl då jävlar bryter jag mot lagen o riskerar polisen på mig.

Känns som en sorts samhällsförfall och borde inte riskerna för inkörsport i tyngre droger vara överhängande?

Borde inte föräldrarna till dessa unga vara jävligt oroade?
Finns det något användningsområde för lustgas utanför för vården?
Vilket då?

Finns det inga vettiga skäl till att det skall vara åtkomligt för alla så bör det säljas på recept eller inte alls.
Citera
2022-10-05, 10:39
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Finns det något användningsområde för lustgas utanför för vården?
Vilket då?

Finns det inga vettiga skäl till att det skall vara åtkomligt för alla så bör det säljas på recept eller inte alls.
Används som drivgas t ex till gräddsifoner och tror det är sådana patroner som tyvärr dom som vill missbruka köper. Används för att lustgasen inte får grädden att härskna på samma sätt som syrehaltig luft.
Citera
2022-10-05, 10:42
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Används som drivgas t ex till gräddsifoner och tror det är sådana patroner som tyvärr dom som vill missbruka köper. Används för att lustgasen inte får grädden att härskna på samma sätt som syrehaltig luft.
Ok.
Tack för informationen. Jag visste inte det.
Har det en praktisk funktion på det sättet så blir det ju svårt att förbjuda försäljning.
Citera
2022-10-05, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Har det en praktisk funktion på det sättet så blir det ju svårt att förbjuda försäljning.

Det är precis detta, är typ den enda gas som fungerar för att driva exempelvis en gräddsifon. Att driva denna med en kolsyrepatron blir inte särskilt gott på chokladtårtan...

Lustgas verkar relativt harmlöst så länge man inte tar det i enorma doser dagligen (B12-brist), det är ett väldigt kortvarigt rus och jag förvånar mig lite att "dagens ungdom" är intresserad av det. Jaja, mycket bättre än att de boffar lim...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in