• 1
  • 2
2022-10-02, 16:37
Medlem
Jag ser nu kluster av ungdomar 13-17 år som sitter och "knarkar" lustgas på daglig basis.

Dom beställer helt lagligt på nätet och sitter sen helt lagligt och berusar sig på parkbänkar, skolgårdar m.m.

Men om jag sätter mig på bänken jämte o knäcker en folköl då jävlar bryter jag mot lagen o riskerar polisen på mig.

Känns som en sorts samhällsförfall och borde inte riskerna för inkörsport i tyngre droger vara överhängande?

Borde inte föräldrarna till dessa unga vara jävligt oroade?
Citera
2022-10-02, 17:00
Medlem
Jordgubbes avatar
Vilka myter figurerar bland ungdomarna kring detta? Att det är "samma" som i sjukvården? Det är det inte, då sistnämnda kommer med syre. Har vi nån statistik? Hur många har strukit med eller dragits in i annat missbruk, som inte annars skulle gjort det? Kroniska skadorna är kanske svårare att kvantifiera. Vad är problemet, varför är juristerna handfallna, eller sitter de och drar in de med?
Citera
2022-10-02, 17:19
Medlem
Eponumoss avatar
Färre saker ska vara olagliga, inte fler.

Så, ja, det är bra att lustgas är lagligt.

Vi ska inte ha en fascist- eller kommuniststat som bestämmer allt.

Ungarna har en mor och en far vars skyldighet det är att uppfostra dem.

Vi andra har inte den skyldigheten och således inte heller samhället.
Citera
2022-10-02, 18:32
Medlem
maxatdunders avatar
Bra att det är lagligt så man kan roa sig lite, däremot är det en smutsmarknad med giriga ungdomar som håller på med de och det drar med sig massa skit. Sätt 18 årsgräns istället, annars måste målsman vara med
Citera
2022-10-02, 19:03
Medlem
StonedMonkeys avatar
Tror inte ett förbud hade stoppat problemet, och vadå ska ungarna åka på narkotikabrott? För lite lustgas som om man använder det rätt är relativt ofarligt. Är det bättre att ge dom ett brottsregister, och fucka upp deras jobbchanser, körkort, ge dom böter dom inte kan betala? Känns inte som rätt väg att gå, det hade nog också ökat risken för tyngre missbruk, att få dom konsekvenserna alltså.
Citera
2022-10-02, 19:04
Medlem
Automatvapens avatar
Förbjud allt! Avrätta samtliga! Spräng jorden!

Hur jävla lite ska man få bestämma över sin egen kropp egentligen?
Svenska skitnödigheten är fan total.
Citera
2022-10-02, 21:31
Medlem
SkattefriZons avatar
Din kropp ditt val. Staten ska inte äga din kropp.
Sedan så tycker jag personligen att det är dumt att ta några droger men vill någon skjuta heroin i ögat så ska dom få göra det.
Citera
2022-10-02, 22:13
Medlem
Telepatisks avatar
Även om det är relativt ofarligt så kan det ju vara en inkörsport till tyngre droger? Tänk när lustgasen blir tråkig, vad kommer efter det?
Citera
2022-10-03, 02:33
Medlem
Problemet är väl att det inte är ofarligt. Men att många tror att det är det. Som någon tidigare nämnde så i den mån det används på sjukhus ges det tillsammans med syrgas och inte får man det dagligen och stundligen heller. Man kan få syrebrist (och skador av detta) och långvarigt bruk orsakar B12-brist som kan ge neurologiska skador.
Citera
2022-10-03, 03:05
Medlem
Tankiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av filifjonken
Problemet är väl att det inte är ofarligt. Men att många tror att det är det. Som någon tidigare nämnde så i den mån det används på sjukhus ges det tillsammans med syrgas och inte får man det dagligen och stundligen heller. Man kan få syrebrist (och skador av detta) och långvarigt bruk orsakar B12-brist som kan ge neurologiska skador.
Tar man inte några lungor luft mellan ballongerna är man dum i huvudet och förtjänar konsekvenserna.

Förstår inte hur folket som vill förbjuda saker tänker riktigt, vill man berusa sig med olika medel så kommer man göra det vare sig det är lagligt eller ej...
Citera
2022-10-03, 08:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkattefriZon
Din kropp ditt val. Staten ska inte äga din kropp.
Sedan så tycker jag personligen att det är dumt att ta några droger men vill någon skjuta heroin i ögat så ska dom få göra det.
Det tycker inte jag då vården är skattefinansierad i det här landet och det hela således inte endast handlar om dig och dina egocentriska behov om du likväl skulle drabbas av överdos eller skada. Hade vården enkom varit privat med sjukvårdsförsäkringar så hade det säkert funnits regler kring nedsatt eller utebliven ersättning om droger nyttjats i samband med skada.
Senast redigerad av pf10 2022-10-03 kl. 09:12.
Citera
2022-10-03, 15:04
Medlem
SkattefriZons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pf10
Det tycker inte jag då vården är skattefinansierad i det här landet och det hela således inte endast handlar om dig och dina egocentriska behov om du likväl skulle drabbas av överdos eller skada. Hade vården enkom varit privat med sjukvårdsförsäkringar så hade det säkert funnits regler kring nedsatt eller utebliven ersättning om droger nyttjats i samband med skada.

Ja det är faktiskt helt efterblivet att vi har allmän sjukvård. Betala för en miljon muslimer med mer som ändå inte gör rätt för sig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in