• 1
  • 2
2022-10-02, 12:12
Bannlyst
Telia har en låda som heter dv8919x . Dock är den hårt bunden till telia tjänst, dvs man kan kommer inte in menuerna om man inte loggar in på deras TV tjänst. Den kör Android TV.. Någon som vet om man kan jailbreak den här lådan eller alla fall får bort telia konfiguration?
Citera
2022-10-02, 12:18
Medlem
StonedMonkeys avatar
Verkar som att alla android tv går att roota (Motsvarande jailbreak för ios) Googla på root Android tv så kommer det upp flera olika guider
Citera
2022-10-02, 12:28
Medlem
TheJackets avatar
Varför inte bara köpa en bättre androidbox som inte är låst till Telia, och som dessutom är billigare?
Citera
2022-10-02, 13:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TheJacket
Varför inte bara köpa en bättre androidbox som inte är låst till Telia, och som dessutom är billigare?

Jag fick den. Och den har en del kvalitér t.ex en vettig fjärrkontroll.
Citera
2022-10-02, 13:39
Medlem
TheJackets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PalmeKiller
Jag fick den. Och den har en del kvalitér t.ex en vettig fjärrkontroll.

Ah I see. Men som någon sa, den lär gå att roots ganska enkelt. Kolla forumen för androidboxar
Citera
2022-10-02, 13:42
Bannlyst
Citat:
Ah I see. Men som någon sa, den lär gå att roots ganska enkelt. Kolla forumen för androidboxar

Det verka finnas en app som heter kingroots.. Problemet är att lådan släpper inte mej till playbutiken.

Telia är riktiga svin, dom vill ha 495:- / mån för lite tv kanaler och HBO, Netflix och Cmore.
Citera
2022-10-02, 13:45
Medlem
TheJackets avatar
Citat:
Det verka finnas en app som heter kingroots.. Problemet är att lådan släpper inte mej till playbutiken.

Telia är riktiga svin, dom vill ha 495:- / mån för lite tv kanaler och HBO, Netflix och Cmore.

https://joyofandroid.com/how-to-root-android-tv-box/

Du skall inte behöva playbutiken
Citera
2022-10-02, 13:56
Bannlyst
Det går inte. Kanske gå om man man aktivera boxen och kommer åt andra appar. Nu ligger telias aktiverings skärm och blockera allt.

Citat:
https://joyofandroid.com/how-to-root-android-tv-box/

Du skall inte behöva playbutiken
Citera
2022-10-02, 14:23
Medlem
TheJackets avatar
Citat:
Det går inte. Kanske gå om man man aktivera boxen och kommer åt andra appar. Nu ligger telias aktiverings skärm och blockera allt.

Enligt ett forum så skall det vara den här boxen som Telia "gjort om" till sin egen:

https://en.sdmctech.com/product/android-tv_204.html

Om du söker vidare på det namnet kanske du kan hitta en lösning?
Citera
2022-10-08, 00:07
Bannlyst
Inget av det som näms är aktuellt för att lyckas med det som TS vill göra det är inte enkelt att göra detta utan det krävs att man har en del kunskap så appar som kingroot och sådant är bara att lägga åt sidan du behöver andra verktyg.

Är insatt i exakt detta och vet hur man gör så för att svara på frågan är svaret JA om det går att "jailbreaka" .

Kod:
<?xml version="1.0"?><!DOCTYPE StbConfig SYSTEM "stbconfig.dtd"><StbConfig><BootParams><KernelUrl>http://xxxxxxxxxxx/xxxx/ott/stxxxxxxxxxxxxx</KernelUrl><KernelVersion>XXXXXXXXXXXXXXXX_SWE_13956</KernelVersion><ThemeUrl>http://wxxxxxxxxxxxx.teliaxxxx.net:80/xxxxxxxxxxxxx/ott/splashimageSweTheme.pkg.sec</ThemeUrl><ThemeVersion>1.2</ThemeVersion></BootParams></StbConfig>

Är vad ni letar efter och jag valde att maskera direkt url till siten för det får man leta efter själv det är ju fusk om jag länkar direkt till kernel på en privat url från Telia.

Men nu vet ni att det är fullt möjligt och jag har lyckats så ge inte upp, det går och det bekräftar jag så ni slösar inte eran tid på något som ni är osäkra på om det går så det finns en anledning till att fortsätta försöka. Jag har inte delat detta offentligt och jag hittade ingenting den tiden jag gjorde det offentligt heller men det finns en del forum på internet som tar upp hur man kan göra för att komma åt xml filerna så det finns forum där du kan få en del inblick i det och du kommer förstå mera men jag personligen har min egen metod och det finns säkert flera, så lycka till.

Hurvida man kan kringå APIn som används för att se på tv gratis dock det vill jag ej besvara av personliga skäl så det får ni lista ut eller komma på själva vad som är möjligt eller inte.

MAC Adressen används bl.a för att autha sig mot servern som skickar ut tvn det går därför att ändra mac addressen på datorn och sedan kolla på länkarna via datorn istället för tv boxen men det är en senare fråga men den är viktig att inte ändra eller modda.

Det används källor från norden för att streama ut datan så leta inte specifikt efter '.se' utan 'no' 'dk' 'fi' är också källor du tar emot data ifrån konstant i ofantliga mängder under MPEG och TLS, det är väl en superbra ledtråd för vart man skall börja tycker jag.

I alla setups jag känner tilll så använder IPTV sitt egna nätverk interface och telias privata VLAN så ni hittar ingenting relevant om ni inte använder samma virtuella nätverk som telias iptv gör, när ni kommit hit så är en bra ledtråd att börja sniffa trafiken med te.x tcpdump eller tshark eller wireshark för att få reda på en del info, detta är ju rena facit nästan så nu skriver jag ej mer, då blir det ju ingen utmaning. Hacka switchen, är en väg den är dock farlig och kan kosta en del om det går åt skogen det har jag varit med om så försök att undvika att leka med detta då det kan bli dyrt då det nästan alltid är telias egendom och kan innebära böter eller mer för dataintrång och vet man inte hur man återställer saker och ting så är detta INTE att rekomendera då det är onödigt komplicerat och det finns bättre sätt.

Du är en intressant person TS, du ställer bra frågor och argumenterar för din sak på eget bevåg och jag har gjort detsamma dock för flera årsedan så jag ligger bara lite före men svaren fick jag över att jag ställde mig själv exakt samma frågor som du nu tar upp och därför kommer du också veta svaren när du lyckas så keep it up! Lyckades jag, så kan du lyckas jag var omedveten om vart jag skulle börja som ni var men jag lyckades klura ut det, det kommer ni också göra så ge inte upp nu har ni dessutom fått super bra tips som jag aldrig hade.

Det går även att "hacka" Arris boxarna så den som läser detta som vill ge sig på den senare modellen vet också nu att det är fullt möjligt men det är inte lätt och hittas inte på Google. Så lätt är det verkligen inte, men det går att hitta information om hur man skall ta sig an problemet via google men det löser inte problemet och för att göra det måste man ju naturligtvis veta vad man skall googla efter så att te.x ha "xml" i bagaget som jag skrev kan nu resultera i mycket mycket bättre träffar på google och kan därför ta er i rätt riktning.

// wuseman
Senast redigerad av wuseman 2022-10-08 kl. 00:41.
Citera
2023-01-09, 10:40
Medlem
vilken androidbox fungerar till telia?
Citera
2024-10-19, 22:13
Medlem
går det att jailbreak:a DV8919?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera