• 2
  • 3
2022-10-08, 16:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av jiZZed
Haha ja jo lite skillnad är där. Spännande vad som händer när all JavaScript och andra grejer kastas ut genom fönstret.

Synd bara Wikipedia och liknande är de enda sidorna som är användbara i links.

Ja, jag använder mig av elinks och links en del men inte till att surfa men läsa email m.m de gör dom fruktansvärt nice annars blir man snabbt handikapad. En del php sidor funkar men inte te.x flashback är inte alls anpassad för det direkt utan det är vissa rena php siter bara så de verkligen begränsat.

Men chrome kan ju tweakas en hel del genom att stänga av te.x network errors:
chrome://network-errors/
chrome://histograms/
chrome://site-engagement/

Men värst av dom alla är nog: chrome://tracing/ det drar en del ram att på detta men som standard är den ju inte direkt perfekt Chromium men det är mitt altenativ.

Det är ju rätt tunga saker som används i bakgruden för ingen nytta alls te.x den där tracig, testa ta record på den så får du siter i historik att rendera i ettt stort nätverk typ och kartlägger alla siter i grafisk miljö typ de kräver att man har lite historik för att se men bara det lär ju dra en jäkla massa.

Sorry, det var fel.

Här är den jag menar den är på som default:

chrome://discards/graph

Märkliga settings verkligen, te.x denna är OFF:

Parallel downloading
Enable parallel downloading to accelerate download speed. – Mac, Windows, Linux, ChromeOS, Android, Fuchsia, Lacros

i chrome://flags men allt annat skit är på man får väl lägga ner en del tid men som standard drar den ju hur mkt som helst. 390mb/flik här iaf men vem använder hover cards? Bara de drar hur mkt som helst: chrome://flags/#tab-hover-cards skall inte sitta och rabbla mer om detta men det går att få den att dra lite men de kräver en del tweaks som tar en evighet fixa fixa så de trist.

Har man en lite bättre dator kan man ju använda GPUn istället CPUn: chrome://flags/#enable-gpu-rasterization så äter inte Chrome upp all CPU iaf.
Senast redigerad av wuseman 2022-10-08 kl. 16:35.
Citera
2022-10-08, 19:07
Medlem
mattias_rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wuseman
Vad använde du för verktyg för att kolla dessa värden?

Använde aktivitetshanteraren i Windows - Windows tråd.
Annars använder jag top i Linux enkelt och endast 3 bokstäver att skriva, jag är en lat jävel
Citera
2022-10-09, 11:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mattias_r
Annars använder jag top i Linux enkelt och endast 3 bokstäver att skriva, jag är en lat jävel

Ok, top funkar ju galant fråga bara av ren nyfikenhet ifall om du använde något kul det är för att utveckla mina sätt at tlära mig nya saker matte är as kul och finns sjukt mkt olika vis men då är jag med, grafiskt har aldrig fallit mig i smaken och vice versa för många andra så dom hanterar det, det är svårt att få bra svar tycker många gånger i gui som jag vill ha det. Men, om du provar om man får vara lite fräck med att fråga om du kan köra samma test med nedan istället genom att köra de några gånger emellan varven

Kod:
Get-WmiObject -computer server -class win32_processor | Measure-Object -property LoadPercentage -Average | FL average

Får du samma fina test svar då också , verkligen? Isåfall är det ju kanske dags att prova något nytt för mig och det är därför jag blev nyfiken på genomsnittet för det var ju jävligt bra snitt om det blir samma nu.

Edit: Det spelar inte så stor roll för jag fråga varför den ej fanns att installera på vår distro men det är inte altenativ för mig med brave och kommer inte att i framtiden läggas till heller så får leta vidare på andra som kan komma ner i dom fina siffrona du hade.
Senast redigerad av wuseman 2022-10-09 kl. 12:00.
Citera
2022-10-10, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wuseman
Ok, top funkar ju galant fråga bara av ren nyfikenhet ifall om du använde något kul det är för att utveckla mina sätt at tlära mig nya saker matte är as kul och finns sjukt mkt olika vis men då är jag med, grafiskt har aldrig fallit mig i smaken och vice versa för många andra så dom hanterar det, det är svårt att få bra svar tycker många gånger i gui som jag vill ha det. Men, om du provar om man får vara lite fräck med att fråga om du kan köra samma test med nedan istället genom att köra de några gånger emellan varven

Kod:
Get-WmiObject -computer server -class win32_processor | Measure-Object -property LoadPercentage -Average | FL average

Får du samma fina test svar då också , verkligen? Isåfall är det ju kanske dags att prova något nytt för mig och det är därför jag blev nyfiken på genomsnittet för det var ju jävligt bra snitt om det blir samma nu.

Edit: Det spelar inte så stor roll för jag fråga varför den ej fanns att installera på vår distro men det är inte altenativ för mig med brave och kommer inte att i framtiden läggas till heller så får leta vidare på andra som kan komma ner i dom fina siffrona du hade.

Koden funkar inte för mig; RPC-servern är inte tillgänglig, tydligen...

Jag kör Brave mest (Edge för jobbet p g a all integrerade MS-grejer och upprätthålla inloggningar där); Brave går att anpassa rätt bra för både säkerhet och låga resursvärden, trots att de lagt till all den där crypto-skiten (som går att inaktivera).

Har dessutom snabbt blivit förälskad i programmet Process Lasso som reglerar processers trådaffinitet och prioritet för cpu, minne och I/O efter önskemål. Brave svarar utmärkt med låg prio på allt, t o m som idle, med en eller två trådars affinitet om man tillåter boost.

18 processer (rätt många tillägg) igång just nu med ~500 i minnet och 0,3 på cpun. Chrome med defaultinställningar och ungefär samma tillägg/processer ligger på ca 800/0,6. Firefox tar över 1gb i minnet med 13 processer. Och Edge är förstås en jävla mardröm p g a funktionaliteten som jobbet kräver.

Sen måste väl Sysinternals Process Explorer rekommenderas för windowsfolk om sånt här intresserar, mycket, mycket anpassligt och detaljrikare än både gamla och nya taskmgr. Den tar dessutom häften av de resurser som taskmgr behöver.,

..stavning..
Senast redigerad av banal 2022-10-10 kl. 15:50.
Citera
2022-10-11, 00:49
Medlem
vemlas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mattias_r
Du kan använda NTop för Windows, liknande för top i Linux

OT: Kör Brave, fungerar toppen och är ganska light jämfört med Google Chrome exempelvis.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in