• 1
  • 2
2022-10-01, 20:43
Medlem
TheOldOneKnowss avatar
Tesla har visat upp sin nya robot, Optimus. Den fick mig genast att tänka på filmen Terminator 2. Roboten skall kosta under 200 000 kr (20k $) https://youtu.be/Gm6dZ1q06ks

Citat:
At 2022 Tesla AI Day, Elon Musk gave the public its first look at his company's humanoid robot nicknamed Optimus. He expects the production model to cost less than $20,000.

Kommer detta vara något som alla "måste ha" precis som en bil tillslut? Den kan säkert utföra de flesta hushållssysslor eller likvideringsuppdrag med rätt programmering, och kommer säkerligen förbättras med nya modeller årligen likt mobiltelefonerna.

Med sina satelliter så har ju Tesla skapat "Skynet" kan man säga, allt som behövs är att koppla in AI så kan det scenariot som spelas upp i Terminator filmerna bli verklighet. Om mänskligheten överlever så länge.

Hur tänker ni kring detta? Är detta en bra och betryggande utveckling? Vill du ha en sådan här robot direkt, eller skulle du kunna tänka dig en senare när den har mer "features" och uppgraderingar?

Vad händer om den blir "hackad" att mörda sin ägare?
Senast redigerad av TheOldOneKnows 2022-10-01 kl. 21:19.
Citera
2022-10-01, 20:56
Medlem
Tycker självklart att det är extremt fränt.

I framtiden vill jag nog ha en men just nu är det för osäkert.
Citera
2022-10-01, 20:57
Medlem
jesussugers avatar
Blir spännande när kriminella får tag på ett dussintal av dessa
Citera
2022-10-01, 21:01
Medlem
Eponumoss avatar
Optimus går som om han skitit på sig.

Jag kan nog tänka mig att skaffa en om den klarar av basala saker och kan hjälpa till att bära ved.
Senast redigerad av Eponumos 2022-10-01 kl. 21:18.
Citera
2022-10-01, 21:13
Medlem
L3nn4rts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheOldOneKnows
Tesla har visat upp sin nya robot, Optimus. Den fick mig genast att tänka på filmen Terminator 2. Roboten skall kosta under 200 000 kr (20k $) https://youtu.be/Gm6dZ1q06ks

Kommer detta vara något som alla "måste ha" precis som en bil tillslut? Den kan säkert kunna utföra de flesta hushållssysslor eller likvideringsuppdrag med rätt programmering, och kommer säkerligen förbättras med nya modeller årligen likt mobiltelefonerna.

Med sina satelliter så har ju Tesla skapat "Skynet" kan man säga, allt som behövs är att koppla in AI så kan det scenariot som spelas upp i Terminator filmerna bli verklighet. Om mänskligheten överlever så länge.

Hur tänker ni kring detta? Är detta en bra och betryggande utveckling? Vill du ha en sådan här robot direkt, eller skulle du kunna tänka dig en senare när den har mer "features" och uppgraderingar?

Vad händer om den blir "hackad" att mörda sin ägare?

Kan den ge ett vettigt handjob så är i alla fall jag på.
Börjar redan att spara
Citera
2022-10-01, 21:21
Medlem
4yoonlys avatar
Då Elon själv är "rädd" för den "ultimata" AI (alltså betydligt smartare än människor) så får man hoppas Asimovs lagar tillbeds religiöst.

Känner inte riktigt att jag är hotad idag (jobbmässigt), men min sons barn kanske.

Jag är tudelad när det gäller detta, ja det finns jobb ingen människa skall behöva ta och dessa robotar kan göra dessa jobb istället och människan kan nå nya höjder. Samtidigt så finns det människor som ser detta som "perfect replacement" (inget "fack", ingen strejk, ingen lön/sociala avgifter, ingen klagan osv osv)...

Man får väl se detta som Tesla Roadster, ett koncept för visa att det går... om 1-2 år är det en helt annan produkt som fungerar tillräckligt bra för att faktiskt säljas. Priset dock kommer vara betydligt högre än 200000 kronor... kommer bli en rikemans grej som Teslas bilar... sedan kommer det lite lägre segment, av andra tillverkare...

Jaja imponerande i alla fall..
Citera
2022-10-01, 22:23
Medlem
feemaxxxs avatar
Känns inte robotarna från Boston Dynamic lite bättre/stabilare?

Om Musk nu vill ha robotar vore det väl bättre att köpa Boston Dynamic? Borde vara peanuts för Musk.
Citera
2022-10-02, 00:05
Medlem
Skönt att alla kablar o skit sitter på utsidan. Då kan man kanske rycka bort dessa ifall roboten börjar balla ur o kräva ens kläder eller liknande.

Kan man få den med Arnolds röst månntro?
Citera
2022-10-02, 00:06
Medlem
6stringlevins avatar
Borde gjort lite mer lik Arnold. Tesla/Musk har ju humor tex flametrowern.
Citera
2022-10-02, 01:34
Medlem
Eponumoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av feemaxxx
Känns inte robotarna från Boston Dynamic lite bättre/stabilare?

Om Musk nu vill ha robotar vore det väl bättre att köpa Boston Dynamic? Borde vara peanuts för Musk.
Boston Dynamics ägs av Hyundai och de är inte intresserade av att sälja.
Citera
2022-10-02, 01:42
Medlem
feemaxxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eponumos
Boston Dynamics ägs av Hyundai och de är inte intresserade av att sälja.

Ofan, trodde det var någon spin-off från MIT.
Citera
2022-10-02, 01:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Jag är tudelad när det gäller detta, ja det finns jobb ingen människa skall behöva ta och dessa robotar kan göra dessa jobb istället och människan kan nå nya höjder. Samtidigt så finns det människor som ser detta som "perfect replacement" (inget "fack", ingen strejk, ingen lön/sociala avgifter, ingen klagan osv osv)...

Kombinera det med medborgarlön, och vi har en väg framåt. Kanske luktar lite kommunism, men när vi t.ex har robotar som kan sköta all odling - det friställer människor, som inte längre behöver jobba men nåt ska dom ju leva av. När vi har robotar som bygger bilar borde medföra samma sak.

Om X antal år, när alla 'standardjobb' görs av robotar (jag menar, jag använder ju inte ens nu kassörskor på ICA, jag gör det själv) så kan inte allt detta gå till större och större vinster för företag som inte behöver anställa nån .. utan vi kanske går mer mot ett pengalöst samhälle. Du jobbar för att du vill, inte för att du måste?

Lite Star Trek över det, men tänker man framtid så gör man.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in